#työtapatesti “Anywhere working week”

Etätyöskentely on ajankohtainen teema tällä hetkellä Kansallisen etätyöpäivän kolkutellessa ovella. Etätyön mieltäminen satunnaisesti, osa-aikaisesti tai pysyvästi pelkästään kotona yksin työskentelyksi on jo vanhanaikaista. Nykyään on alettu puhua yhä enemmän läsnätyöstä ja joustavasta työstä, joilla viitataan siihen, että työtehtäviä voi hoitaa tehokkaasti ja vuorovaikutteisesti oman työpaikan ja kodin lisäksi myös asiakkaan luona, liikkuvissa ja niin sanotuissa kolmansissa työpaikoissa teknologiaa ja yhteisiä pelisääntöjä hyödyntäen. Paikan lisäksi myös tehtävien sitominen tiettyyn kellonaikaan on joustavampaa ja täten elämään liittyvien askareiden rytmittäminen sujuvampaa. Me taas puhumme älykkäästä työstä, jonka tavoitteena on yksinkertaisesti työskennellä fiksummin hyvinvoinnin ja tuottavuuden parantamiseksi.

Itse olen jo kokeillut globaalia työskentelyä eri aikavyöhykkeillä sekä kotona työskentelyä osa-aikaisesti erittäin aikariippumattomasti joten nyt on aika tehdä työtapatesti ja työskennellä viikko erilaisissa liikkuvissa ja kolmansissa paikoissa välillä Tampere-Helsinki. Olen viime aikoina työskennellyt melko paljon omalla kotikonttorilla sekä yliopistomme tiloissa, sisältäen niin oman työpisteen, erilaiset kokous- ja ryhmätyöskentelytilat kuin luentosalitkin. Nyt on tullut tarve laajentaa liikkuvuuttani turvallisen ja tuetun ympäristön ulkopuolelle mielenkiintoisen projektin parissa, sillä viikon aikana on tarkoitus kerätä aineistoa pääkaupunkiseudulla.

Työtapojen muuttamiselle on siis selkeä tarve työtehtävien luonteen muuttumisen takia. Newwow (new ways of working)-hankkeessa tekemiemme tutkimusten mukaan työtehtävien luonteen lisäksi on tärkeää ymmärtää erilaisia kontekstiin liittyviä tekijöitä, jotka puolestaan edistävät tai estävät työn tekemistä. Teen siis omasta uudesta työkontekstistani nopean analyysin:

  • Fyysinen työpaikka: Aion työskennellä ensi viikon aikana ainakin bussissa, rautatieasemalla, rautatieasemalla, junassa, autossa, hotellissa, noin kahdeksan eri organisaation neuvotteluhuoneessa ja aulatiloissa, kahvilassa, kaupunkitoimistossa Helsingin kaupunginkirjastossa ja ehtiessäni myös omalla työpisteelläni
  • Työvälineet: Käytössäni on läppäri hyvällä akulla, älypuhelin surkealla akulla, piuhoja, perus toimistoohjelmistot, Skypen pikaviestit (tiimikaverit, esimies), Yammerin uutisvirta (muu työyhteisö), Twitter ja LinkedIn (verkostot), Moodle-kurssialusta (opiskelijat), Outlook, Dropbox, Box, SharePoint Workspace, OneNote (myös mobiiliversio), nauhuri, vihko, kynä, satunnaiset WLAN-yhteydet, tuskin luotettavasti toimiva VPN-yhteys, mobiilidata.
  • Käytännöt ja kulttuuri: Etätyöskentelyn mahdollistava asenne ja kellokortittomuus työyhteisössä, esimiehen tuki, tiimikaverien luottamus ja asiantuntemuksen jakaminen, vanhanaikaiset käytännöt tiedostojen yhteiseen tallettamiseen ja jakamiseen, satunnaisten ohikulkijoiden ja kanssamatkustajien läsnäolo.
  • Omat työskentelytavat: työtehtävien priorisoiminen ja jakaminen, tavoitteisiin ja tuloksiin keskittyminen, tehokas ajan, paikkojen ja työvälineiden hyödyntäminen, riittävät tauot (sis. happihyppelyt, suuret kahvikupit ja kakkupalat).

Mitä oleellista unohtui? Pärjäänköhän? Miten käy hyvinvoinnin ja tuottavuuden?