SPEED loppuraportti

SPEED-hankkeen tavoitteena oli pyrkiä vastaamaan ekosysteemien eritasoisiin mittaamisen ja kehittämisen haasteisiin (yritystaso/yritysten välinen taso, ekosysteemitaso, politiikkataso), jotka liittyvät ekosysteemien systeemiseen ja dynaamiseen luonteeseen uudenlaisilla erityisesti verkostoanalyysin ja visualisoinnin sekä systeemianalyysin ja simuloinnin keinoilla, ja näiden uudenlaisilla yhdistelmillä. Näiden lisäksi tavoitteena oli tunnistaa myös esimerkiksi uudenlaisia dynaamisia keinoja kiinnittää eri toimijoita, muiden muassa asiakkaita ja kumppaneita, […]

DI Jari Jussila väittelee tietojohtamisen alalta

Sosiaalisen median mahdollisuuksia ei vielä täysin ymmärretä liiketoiminnassa, väittää diplomi-insinööri Jari Jussila. Erityisen haasteelliseksi se koetaan B2B-kontekstissa. Väitöstyössään Jussila esittää, miten yritys voi saada sosiaalisesta mediasta uutta nostetta innovaatiotoimintaansa. Useiden tutkimusten mukaan Suomi on digitalisaatiokehityksessä jälkijunassa verrattuna moniin muihin maihin. Esimerkiksi Harvard Business Review:n julkaisemassa 50 maan vertailussa Suomi kuului niiden maiden joukkoon, joissa digitalisaatiokehitys […]

Social Customer Learning Model

Social Customer Learning (SCL) Model can be used to evaluate the major characteristics of existing social media approaches in the customer interface of innovation. The model can serve as the basis for building a roadmap of social media adoption: all four dimensions are potential directions for extending current approaches and for planning the adoption of […]

Sosiaalisen median hyödyt & riskit

Uusia toimintapoja mietittäessä huomio kiinnittyy helposti joko uuden toimintavan hyötyihin tai siihen liittyviin riskeihin. Toisille joku yksittäinen riski tai sen potentiaalisen toteutumisen kustannus (esim. maineriski) voi olla riittävä syy pysyttäytyä vanhassa ja välttää esimerkiksi sosiaalisen median kokeiluja yrityksen tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa, asiakaspalvelussa, tai vaikkapa kumppaniyhteistyössä. Toisessa ääripäässä jokin tavoiteltava yksittäinen hyöty, esimerkiksi prosessien tehostumisen […]

Onko IT-investointien hyödyt hukassa? Hyötylähtöinen johtamistapa voi auttaa

IT-investoinnit ovat yleisesti haasteellisia ja kalliita projekteja. Ongelmana monesti on että projekteissa keskitytään onnistuneeseen uuden järjestelmän implementointiin, sen sijaan että tähtäin olisi pitemmällä järjestelmän käytön myötä syntyvissä hyödyissä. Hyötylähtöinen johtamistapa vastaa tähän perusongelmaan. Kuvassa 1 esiteltävä hyötyjen realisoinnin malli (Benefits realization model, Ward & Daniel 2012) keskittyy kuvaamaan toimintamalleja, joilla päästään kiinni paremmin tietojärjestelmäprojektien tuottamiin […]