Events

From time to time we organize some events that you can participate with your class.

Events

From time to time we organize some events that you can participate with your class.

SEP 13
OCT 31

Suunnittelukisa

Manipulatives

Täydet pisteet koko luokalle!

Suunnittelukisa on suunnattu 3.-6. –luokkalaisille! Suunnittelukisa alkaa 13.9.2018 ja päättyy 31.10.2018. Kisaan osallistuminen on ilmaista ja voit liittyä kisaan luokkasi kanssa milloin tahansa. Aikaa osallistuminen vie minimissään noin 2-5 tuntia.

Luokkasi tehtävänä on suunnitella mahdollisimman innovatiivinen ja hyödyllinen apuväline (toiminnallinen materiaali) pelin murtolukutehtävien ratkaisuun. Apuväline saa olla rakennettu vapaavalintaisesta materiaalista ja sen arvioinnissa painotetaan pedagogista toimivuutta sekä luovuutta. Apuvälineen suunnittelussa ja toteutuksessa kannustamme teitä hyödyntämään esimerkiksi kovien/pehmeiden oppiaineiden, kuten käsitöiden-, kuvaamataidon- tai muita opetuksen eheyttämiseen soveltuvia tunteja.

Suunnittelukisaan osallistumalla on siis mahdollista eheyttää opetusta, tutustua tehokkaaksi osoitettuun oppimispeliin sekä edistää suomalaista oppimispelitutkimusta. Suunnittelukilpailuun osallistuminen syventää oppilaiden murtolukujen ymmärrystä ja kehittää ongelmanratkaisu-, suunnittelu- ja yhteistyötaitoja.

Esimerkki opetuksen järjestämisestä:

  • 1. Oppitunti: Kirjautuminen Gamelab-palveluun ja kisaan liittyvän pelin pelaaminen hyödyntäen tuottamaamme esimerkkiapuvälinettä (tulostettavat murtolukupalkit).
  • 2. Oppitunti: Apuvälineen ideointi ja ideoiden arviointi (esimerkiksi käsityö- tai kuvaamataidon tunnilla)
  • 3. Oppitunti: Apuvälineiden toteutus (esimerkiksi käsityö- tai kuvaamataidon tunnilla)
  • 4.-5. Oppitunti: Apuvälineiden testaus pelin avulla, luokan innovatiivisimman apuvälineen valinta ja suunnitteludokumentin tuottaminen valitusta apuvälineestä (esim. pdf, word, powerpoint tms.).

Lopuksi opettajan tulisi palauttaa suunnitteludokumentti GameLab-palvelun Opettaja-välilehdellä.

Huom! Liittyessäsi kilpailuun, peli nimeltä "Number Trace: Toiminnalliset materiaalit" (Suunnittelukilpailun peli) aktivoidaan luokkallesi. Näet pelin luokkasi pelilistassa Opettaja-välilehdellä. Sieltä voit myös ladata apuväline-esimerkin ja jakaa sen oppilaillesi.

Käsiteltävät opetussuunnitelman sisällöt:
Matematiikka: S1 ajattelun taidot, S2 luvut ja laskutoimitukset
Käsityö: S1 Ideointi, S2 suunnittelu, S4 toteutus

1 results