Artikkeli: Polttoainekustannukset pakottavat kuljetusyrityksiä energiatehokkuuteen

Polttoainekustannukset pakottavat kuljetusyrityksiä energiatehokkuuteen

Polttoaineveron korotus nosti dieselin hintaa vuodenvaihteessa. Tämä pakottaa kuljetusyrityksiä säästämään polttoainetta ja parantamaan kuljetusten energiatehokkuutta. Monipuolisten toimenpiteiden avulla ne ovatkin pienentäneet polttoaineenkulutustaan jopa neljänneksellä.

Käytetyimpiä toimenpiteitä ovat tyhjäkäynnin välttäminen, auton valinta kuljetettavan tavaraerän koon mukaan ja ajonopeuksien rajoittaminen. Yritykset ovat hyvin perillä mahdollisista toimenpiteistä kulutuksen pienentämiseksi, mutta monien toimenpiteiden todellisista vaikutuksista ei ole tarjolla riittävästi tietoa yrityksille. Pienillä kuljetusyrityksillä ei myöskään ole taloudellisia edellytyksiä kalliita investointeja vaativien toimenpiteiden toteuttamiseen. Tiedot käyvät ilmi Tampereen teknillisen yliopiston liikenteen tutkimuskeskus Vernen tutkimuksesta, jossa 295 suomalaista tiekuljetusyritystä vastasi energiatehokkuuteen liittyviin kysymyksiin. Tutkimuksen mukaan kustannusten pienentäminen polttoaineen hinnan noustessa on ensisijainen motivaatiotekijä energiatehokkuuden parantamisessa.

Kuljetusyrityksen ja -asiakkaan yhteistyöllä energiatehokkuutta

Monet kuljetusyritykset ovat hyvin riippuvaisia yhden asiakkaan kuljetuksista. Suurimman asiakkaan osuudeksi liikevaihdosta vastaajat arvioivat keskimäärin 65 %.

–Tällaisessa toimintaympäristössä suurimman asiakkaan odotuksilla on hyvin suuri merkitys siihen kuinka kuljetusyritys mittaa, johtaa ja raportoi energiatehokkuuttaan, sanoo tutkija Heikki Liimatainen.

Kuljetusyrityksistä kuitenkin vain 18 % kertoi kuljetusasiakkaan olevan kiinnostunut yrityksen energiatehokkuustoimenpiteistä tai alan energiatehokkuussopimukseen liittymisestä.

Asiakkaan ja kuljetusyrityksen yhteistyö kuljetusten suunnittelussa olisi vastaajien mielestä toivottavaa, mutta tämä edellyttäisi nykyistä pitkäkestoisempia kuljetussopimuksia. Toiveena on myös, että asiakkaat maksaisivat kuljetuksista enemmän, jotta kuljetusyritykset voisivat investoida energiatehokkaampaan kalustoon. Asiakkaat voisivat myös käyttää hinnan lisäksi muita kriteerejä kuljetuspalvelujen toimittajaa valitessaan. Samoin kuljetusyrittäjät toivoivat asiakkailta kuljetusten parempaa suunnittelua tyhjänä ajon vähentämiseksi ja kuormakoon kasvattamiseksi. Asiakkaat voisivat myös joustaa toimitusten aikaikkunoissa, jotta turhalta kiireeltä kuljetuksissa vältyttäisiin.

–Ensimmäinen askel yhteistyön syventämiseen on energiatehokkuuden mittaamisen ja raportoinnin kehittäminen.

Liimataisen mukaan mittaamisen ei pitäisi rajoittua vain polttoaineenkulutukseen, vaan siinä olisi otettava huomioon lastin, kuljetuskaluston ja kuljettajan vaikutus polttoaineenkulutukseen. Tavoitteena on, että jokainen kuljetustehtävä kirjataan yksityiskohtaisesti, jotta energiatehokkuustoimenpiteiden vaikutuksia pystytään arvioimaan ja hiilidioksidipäästöjä raportoimaan asiakkaille.

–Mittaamiseen ei useimmiten tarvita uusia teknisiä apuvälineitä vaan kyse on olemassa olevan tiedon paremmasta hyödyntämisestä. Tutkimuksen perusteella kuljetusyrityksillä on runsaasti kehitettävää tällä alueella, mutta kehitys kannattaa. Yksityiskohtaisen mittaamisen kautta löytyy varmasti tehokkuutta parantavia ja kustannuksia pienentäviä kehityskohteita, Liimatainen toteaa.

Lisätietoja:
Tampereen teknillinen yliopisto, Liikenteen tutkimuskeskus Verne
Tutkija Heikki Liimatainen, puh. 040 849 0320, heikki.liimatainen@tut.fi
Linkki tutkimusraporttiin: http://www.lvm.fi/web/fi/julkaisu/-/view/1410718