Artikkeli: MaaS-opintomatka Hollantiin

MaaS-opintomatka Hollantiin

ITS Finland järjesti liikenne palveluna -konseptista (mobility as a service, MaaS) kiinnostuneille jäsenilleen opintomatkan Hollantiin 9.–11.3.2015. Välittömästi kun tieto mahdollisuudesta tuli sähköpostilla perille oli selvää, että mukaan on päästävä. Ensinnäkin MaaS on tällä hetkellä hyvin mielenkiintoinen uusi toimintamalli, joka saattaa muuttaa koko nykyisen liikkumisemme ja toiseksi Hollannin liikennejärjestelmä on selvästi Euroopan yksi kiinnostavimmista ja kehittyneimmistä. Mansikkana kakussa oli vielä se, että matkalle lähti 15 asiantuntijaa eri organisaatioista Suomesta joten matkalla pääsi verkostoitumaan niin kotimaisiin kuin ulkomaisiinkin kontakteihin.

Delftin keskustassa huolimaton pysäköinti autolla voi päättyä uintisuoritukseen
Delftin keskustassa huolimaton pysäköinti autolla voi päättyä uintisuoritukseen

Heti kun delegaatiomme saapui lyhyen (suomalaisen taksin välityspalvelun kautta tilatun) taksimatkan jälkeen Amsterdamin kentältä Delftiin, olo oli kuin olisi tullut eri planeetalle. Pienet kanaalit pilkkoivat Delftin tunnelmallisia katuja, joissa ihmiset istuivat kahviloissa ja ravintoloiden terasseilla, ja pyöriä vilisi kirjavana virtana, vaikka keli vastasi täysin Suomen säätä: vähän aurinkoa ja pari astetta plussaa. Pyöräilijä on Alankomaissa kuningas ja autoilijan on oltava pysäköinnin ammattilainen, jottei auto lipsahda kanaalin puolelle.

Delftin uusi rautatieasema jonka vierellä kulkee korkealuokkainen pyöräväylä
Delftin uusi rautatieasema jonka vierellä kulkee korkealuokkainen pyöräväylä

Matkan kesto oli kolme päivää, joista ensimmäinen meni matkustaessa ja yhteisellä illallisella suomalaisten kesken. Toinen päivä aloitettiin varhain aamulla pienellä reippailulla kävelemällä hotelliltamme Hollannin-isäntämme Connektin (http://www.connekt.nl/en-GB/about-connekt/) uudelle konttorille. Virallinen ohjelma aloitettiin Hollanin valtion tervehdyksellä, jonka jälkeen suomalaiset esittivät ajatuksiaan uudesta MaaS-toimintamallista.

Lounaan jälkeen paikalliset ITS-yritykset esittelivät omaa osaamistaan ja erityisesti viime vuonna Helsingissä pidetyn ITS European kongressin parhaan applikaation voittanut Calendar42 herätti kaikkien suomalaisten mielenkiinnon. Calendar42:n väki osoitti, mitä pystytään tekemään, kun käyttöön saadaan eri tietolähteistä avointa dataa, ja osaavat sekä innostuneet ihmiset perustavat startupin ja rupeavat yhdistelemään ja muokkaamaan tietoa ja tekevät samalla kannattavaa liiketoimintaa. Tällä kaavalla he ovat toteuttaneet sellaisia ratkaisuja, joista Suomessa vielä vain unelmoidaan. Heidän valikoistaan löytyy muun muassa koko Hollannin julkinen liikenne kartalla, multimodaalit reititysohjelmat sekä henkilökohtainen liikkumisavustaja, joka osaa yhdistellä kalenteritietoja liikkumistarpeeseen.

Calendar42:n lisäksi päivän aikana saatiin nähdä, että Hollannissa on todella laaja kirjo ITS-ratkaisuja jo käytössä ja toimijoiden välillä saattaa olla jo jopa kilpailua. Päivän toiseksi mielenkiintoisimman esityksen tittelin vei varmasti yritys nimeltään Radiuz total mobility (http://www.radiuz.nl/). He ovat jo kuuden vuoden ajan kehittäneet yhden maksuvälineen ratkaisua liikkumiseen. Kohderyhmänä heillä ovat business-matkailijat ja kaikkiaan heillä on asiakkaanaan jo noin 150 yritystä ja 64 palvelun tuottajaa. Täytyy myöntää, että olisi aika kätevää jos yhdellä kortilla voisi käyttää kaikkia liikkumismuotoja ympäri Eurooppaa.

De Maas -talon sisäänkäynti Rotterdamissa
De Maas -talon sisäänkäynti Rotterdamissa

Matkan viimeinen päivä alkoi junamatkalla Delftistä Rotterdamiin Nieuwe Maas -joen reunalle taloon nimeltä De Maas (sattumaa tai ei). Päivän isäntä De Verkeersonderneming in Rotterdam (http://www.verkeersonderneming.nl/english) oli mykistävä. Organisaation tehtävä on toteuttaa Hollannin ministeriön ”Better usage” -ohjelmaa, jossa tarkoituksena on saada henkilöautoja pois liikenteen ruuhkapiikeistä. Organisaatio on onnistunut yhdistämään neljän julkisen sektorin toimijan näkemykset ja saamaan heidät toimimaan syvässä yhteistyössä. Yhteistyöllä on onnistuttu luomaan uusia ja innovatiivisia ratkaisuja, joilla liikennejärjestelmää ollaan todistetusti pystytty kehittämään paremmaksi. Tästä toimintamallista pitäisi ottaa paljon oppia myös tänne kotimaan toimintaa ja paljastettakoon, että vierailun aikana suomalaisten muistivihot savusivat, kun yritimme imeä kaiken mahdollisen opin mitä saatavilla oli. Esityksessä korostui se, miten tärkeää on olla paljon ja laadukasta dataa liikkumisesta, koska vain sen avulla voidaan soittaa, miten uudet ratkaisut ovat vaikuttaneet liikkumiseen. Tämä pienenä vinkkinä kotimaahan.

Erasmus-silta Rotterdamissa
Erasmus-silta Rotterdamissa

Kotiin viemisenä matkalta jäi paljon uusia ideoita, hyviä keskusteluita ja uusia kontakteja, mutta jossain määrin negatiivisena puolena on se, että osa tästä tutkijasta olisi halunnut jäädä tänne asumaan. Hollantiin pitää ehdottomasti vielä palata ja jatkaa modernin liikennejärjestelmän opintoja, koska suomessa vasta puhutaan ja visioidaan siitä mikä Hollannissa on jo toiminnassa.