Avainsana: toimintamalli

Tutkimusraportti: Tieliikenteen tavarankuljetusyritysten vastuullisuusmalli – kokeilututkimus

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on kehittämässä tieliikenteen kuljetusyrityksille tarkoitettua johtamis- ja menettelytapamallia edistääkseen ammattiliikenteen turvallisuuskulttuuria ja ympäristön kannalta vastuullista toimintatapaa. Tieliikenteen kuljetusyrityksille kehitteillä oleva vastuullisuusmalli tulee olemaan vapaaehtoinen ja sen tavoitteena on olla konkreettista hyötyä tuova ja tunnettu malli, joka on helposti käyttöönotettavissa kaiken kokoisiin kuljetusyrityksiin. Samalla se tuo hyvän työkalun tilaajille kuljetusyritysten vastuullisuuden arviointiin. Continue reading Tutkimusraportti: Tieliikenteen tavarankuljetusyritysten vastuullisuusmalli – kokeilututkimus

Tutkimusraportti: KombiSuomea rakentamassa

Yhdistettyjen kuljetusten edistäminen on vuosina 2007–2010 toteutettu eri kuljetusmuotojen, toimijoiden ja tahojen yhteistyö- ja kehityshanke. Lähtökohtana on ollut pyrkimys Suomen kuljetusjärjestelmän kilpailukyvyn parantamiseen kestävin perustein sekä kotimaanliikenteessä, ulkomaankaupassa että transitoliikenteessä. Hanke on onnistunut kokoamaan laajan asiantuntijafoorumin keskustelemaan aiheesta, johon liittyy useita eri tahoja ja osapuolia. Aihepiiri koskee koko toimialaa: kuljetusasiakkaita ja kuljetuspalvelujen tarjoajia sekä yhteiskuntaa ja muuta toimintaympäristöä. Haasteena on luoda yhteinen näkemys ja perusta uusille toimintatavoille tavanomaisen, lähinnä yritystasolla tapahtuvan ajattelun yläpuolelle. Continue reading Tutkimusraportti: KombiSuomea rakentamassa

Seminaariesitys: Joko nyt alkaa suuryksiköiden uusi aika Suomen rautateillä?

Ensimmäistä kertaa Suomessa on laajalla rintamalla nähty tarpeelliseksi edistää yhdistettyjen kuljetusten nykyistä laajempaa ja monipuolisempaa hyödyntämistä. Aktivoijana on toiminut KombiSuomi-hanke. Erityisesti logistiikka-alalla on tarvetta tehostaa toimintaa käyttämällä hyväksi rautateitä suuryksiköiden runkokuljettajana. Siksi on perusteltua kysyä: joko nyt alkaa suuryksiköiden uusi aika Suomen rautateillä? Continue reading Seminaariesitys: Joko nyt alkaa suuryksiköiden uusi aika Suomen rautateillä?

Tutkimusraportti: Liikennesektorin ilmastostrategian mahdollisuudet Tampereella

Koko kunnan henkilö- ja tavaraliikenteen hiilidioksidikaasujen vähentämistoimenpiteiden vaikutusten arvioinnissa on hyödynnetty kirjallisuustutkimuksen tuloksia. Osaa toimenpiteistä on arvioitu Tampereen seudun liikennemallin (TALLI 2000) avulla. Toimenpiteiden vaikutusta hiilidioksidipäästöjen määrään on sovellettu samaa laskentamenetelmää kuin CLIMTECH-ohjelmassa toteutetussa liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tähtäävässä hankkeessa. Keinovalikoiman laadinnassa on hyödynnetty viime vuosina muun muassa liikenne- ja viestintäministeriön hiilidioksidityöryhmissä laadittuja arvioita eri toimenpiteiden vaikutuksista liikenteen kasvihuonekaasupäästöihin. Keinojen toteutettavuuden arvioimiseksi hankkeessa on lisäksi toteutettu kaupunginvaltuutetuille ja lautakuntien jäsenille suunnattu kysely, jolla kartoitettiin päättäjien näkemyksiä liikenteen ja maankäytön kehittämisestä Tampereella. Continue reading Tutkimusraportti: Liikennesektorin ilmastostrategian mahdollisuudet Tampereella

Tutkimusraportti: Kunnan toimialojen mahdollisuudet liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen hallintaan

Tutkimuksessa on laadittu kunnille yleisluontoinen toimintamalli liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Selvityksessä esimerkkikuntana oleva Tampereen kaupunki on Suomen kolmanneksi suurin kaupunki ja vuoden 2002 lopussa se työllisti yli 15 000 henkilöä. Työssä on koottu yksityiskohtaisempi toimenpidevalikoima kolmeen kaupungin eri yksikköön. Continue reading Tutkimusraportti: Kunnan toimialojen mahdollisuudet liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen hallintaan

Tutkimusraportti: Työ- ja työasiointimatkojen turvallisuus- ja ympäristöriskien hallinta yrityksissä ja organisaatioissa

Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää yritysten ja organisaatioiden vaikutusmahdollisuuksia työmatka- ja työasiointiliikenteen liikenneturvallisuuden parantamiseksi ja ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Tavoitteena on ollut luoda yritysten ja organisaatioiden käyttöön toimintamalli, jolla voidaan arvioida ja vähentää työliikenteen aiheuttamia turvallisuus- ja ympäristöriskejä. Tutkimuksessa on kartoitettu keinovalikoimaa, jolla liikenneturvallisuutta voidaan parantaa ja ympäristövaikutuksia vähentää yrityksen ja organisaation toiminnan näkökulmasta. Hankkeessa laaditussa toimintamallissa työmatka- ja työasiointiliikenne on sisällytetty osaksi yrityksen turvallisuus- ja ympäristöjohtamisen strategiaa. Continue reading Tutkimusraportti: Työ- ja työasiointimatkojen turvallisuus- ja ympäristöriskien hallinta yrityksissä ja organisaatioissa