Avainsana: tavaraliikenne

Tutkimusraportti: Henkilö- ja tavaraliikenteen kehityskuva 2035

Tutkimuksen tavoitteena on ollut luoda liikenteen kehityskuva olemassa olevien arvioiden sekä asiantuntijanäkemysten perusteella. Työssä on muodostettu perusteltu näkemys siitä, mihin suuntaan Suomen henkilö- ja tavaraliikenne on kehittymässä pitkällä aikavälillä, vuoteen 2035. Lisäksi esitetään kuusi entä jos -­tarkastelua yksittäisten merkittävien muutosten vaikutuksista liikenteeseen. Tutkimus on tehty Liikenneviraston toimeksiannosta Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä. Continue reading Tutkimusraportti: Henkilö- ja tavaraliikenteen kehityskuva 2035

Seminaariesitys: Henkilö- ja tavaraliikenteen kehityskuva 2035

Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Verne teki alkuvuonna 2012 Liikenneviraston toimeksiannosta tutkimuksen Henkilö- ja tavaraliikenteen kehityskuva 2035, joka julkaistaan syksyllä 2012. Työn tavoitteena oli luoda perusteltu näkemys siitä, mihin suuntaan Suomen henkilö- ja tavaraliikenne on kehittymässä pitkällä aikavälillä. Aineistona käytettiin olemassa olevien arvioita sekä hankkeen aikana kerättyjä asiantuntijanäkemyksiä. Tämä esitelmäaineisto tiivistää tutkimuksen eräitä keskeisiä havaintoja. Continue reading Seminaariesitys: Henkilö- ja tavaraliikenteen kehityskuva 2035

Tutkimusraportti: Kuljetusjärjestelmän strateginen kehittäminen mallintamisen avulla

Tämä hanke, jossa joidenkin kuljetusjärjestelmän vaihtoehtoisten skenaarioiden vaikutuksia on arvioitu mallintamista hyödyntäen, on toteutettu Yleisen Teollisuusliiton aloitteesta ja toimeksiannosta. Työ on jatkoa KombiSuomi-työskentelylle. Mallintaminen ja skenaariotarkastelut kytkeytyvät tarpeeseen arvioida strategisella tasolla Suomen kuljetusjärjestelmän muutoksia ja muutosten vaikutuksia. Tavoitteena on tarjota välineitä ja näkökulmia kuljetusten tehostamiseen ja sen kautta elinkeinoelämän ja yhteiskunnan kilpailukyvyn lisäämiseen. Continue reading Tutkimusraportti: Kuljetusjärjestelmän strateginen kehittäminen mallintamisen avulla

Journal article: Trends of energy efficiency in Finnish road freight transport 1995–2009 and forecast to 2016

A framework for modeling and analyzing the energy efficiency of road freight transport is presented in this paper. This framework is tested by using the data from the Finnish Goods Transport by Road statistics. The data was enhanced by calculating the fuel consumption for each trip in the data. To calculate this, weight-fuel consumption functions were estimated for each Euro-class vehicles and road type. This is a new method for analyzing the energy efficiency of road freight transport and it could be applied also in other countries gathering freight transport data with continuous company surveys. Continue reading Journal article: Trends of energy efficiency in Finnish road freight transport 1995–2009 and forecast to 2016

Tutkimusraportti: KombiSuomea rakentamassa

Yhdistettyjen kuljetusten edistäminen on vuosina 2007–2010 toteutettu eri kuljetusmuotojen, toimijoiden ja tahojen yhteistyö- ja kehityshanke. Lähtökohtana on ollut pyrkimys Suomen kuljetusjärjestelmän kilpailukyvyn parantamiseen kestävin perustein sekä kotimaanliikenteessä, ulkomaankaupassa että transitoliikenteessä. Hanke on onnistunut kokoamaan laajan asiantuntijafoorumin keskustelemaan aiheesta, johon liittyy useita eri tahoja ja osapuolia. Aihepiiri koskee koko toimialaa: kuljetusasiakkaita ja kuljetuspalvelujen tarjoajia sekä yhteiskuntaa ja muuta toimintaympäristöä. Haasteena on luoda yhteinen näkemys ja perusta uusille toimintatavoille tavanomaisen, lähinnä yritystasolla tapahtuvan ajattelun yläpuolelle. Continue reading Tutkimusraportti: KombiSuomea rakentamassa

Seminaariesitys: Joko nyt alkaa suuryksiköiden uusi aika Suomen rautateillä?

Ensimmäistä kertaa Suomessa on laajalla rintamalla nähty tarpeelliseksi edistää yhdistettyjen kuljetusten nykyistä laajempaa ja monipuolisempaa hyödyntämistä. Aktivoijana on toiminut KombiSuomi-hanke. Erityisesti logistiikka-alalla on tarvetta tehostaa toimintaa käyttämällä hyväksi rautateitä suuryksiköiden runkokuljettajana. Siksi on perusteltua kysyä: joko nyt alkaa suuryksiköiden uusi aika Suomen rautateillä? Continue reading Seminaariesitys: Joko nyt alkaa suuryksiköiden uusi aika Suomen rautateillä?

Raportti: Tavaraliikenteen ratapihojen kehittämistarpeet

Tavaraliikenteen ratapihojen toimintatavat ja infrastruktuuri ovat osa kilpailukykyistä liikennejärjestelmää. Lähes kaikki isot tavaraliikenteen ratapihat on korjattava vuoteen 2020 mennessä. Liikennejärjestelmän ja kuljetusten kilpailukyvyn ja tehokkuuden parantamiseksi ratapihoja ja ratapihatoimintoja tulee yksinkertaistaa, tehostaa ja automatisoida. Tavoitteena on koko rautatietoimialan kustannusten vähentäminen. Continue reading Raportti: Tavaraliikenteen ratapihojen kehittämistarpeet

Tutkimusraportti: Rautatiekuljetusten riskienhallinta – esiselvitys

Turvallinen liikennöinti rautateillä perustuu turvallisuusmääräysten ehdottomaan noudattamiseen. Turvallisuuden varmistaminen perustuu sekä määräyksiin ja ohjeisiin että teknisiin järjestelmiin. Turvallisuuteen panostaminen ja riskien tiedostaminen tukee myös muiden tavoitteiden saavuttamista, kuten luotettavuuden paranemista. Kuljetusasiakkaalle luotettavuus merkitsee tavaran kuljettamista ehjänä perille sovittuna aikana. Riskienhallinta on osa turvallista toimintaa ja turvallisuusjohtamista. Kehittämällä riskienhallintaa voidaan tuntuvasti vaikuttaa tavaraliikenteen turvallisuuteen.

Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää rautatiekuljetusten turvallisuuteen liittyvät keskeiset riskit ja käytössä olevia keinoja ja menetelmiä riskien tunnistamiseksi ja hallitsemiseksi. Työssä on kartoitettu myös rautatiekuljetusten riskienhallinnan tilaa ja riskianalyysimenetelmiä muissa Euroopan maissa. Continue reading Tutkimusraportti: Rautatiekuljetusten riskienhallinta – esiselvitys

Tutkimusraportti: Konttiliikenne ja sen tulevaisuus intermodaalikuljetusten näkökulmasta Suomessa

Kontti tarjoaa kustannustehokkaan ja joustavan kuljetusketjun, joka kattaa koko maailman. Konttiliikenne kasvanee jatkossakin pitkällä tähtäimellä huolimatta talouden suhdannevaihteluista. Globaali ja eurooppalainen kehitys määrittelee suuryksiköiden käytön reunaehdot, mutta Suomessa voidaan vaikuttaa ratkaisevasti siihen, miten täällä toimitaan kilpailukykyisesti osana kansainvälisiä logistisia ketjuja ja asiakkuuksien hallintaa. Samalla voidaan vähentää kuljettamisen haittavaikutuksia ympäristöön ja ympäröivään yhteiskuntaan.

Tämä tutkimus on tehty osana KombiSuomi-hanketta, ja siinä on kartoitettu konttikuljetusten näkymiä, kehityssuuntia ja kuljetusvirtoja Suomen näkökulmasta. Työ on toteutettu keskeisiltä osiltaan haastattelututkimuksena. Continue reading Tutkimusraportti: Konttiliikenne ja sen tulevaisuus intermodaalikuljetusten näkökulmasta Suomessa

Seminaariesitys: Mikä merkitys yhdistetyillä kuljetuksilla on Suomen kuljetusjärjestelmässä 5–10 vuoden kuluttua?

Tarve hoitaa kuljetukset tehokkaasti ja ympäristöä vähemmän kuormittavasti on lisännyt isojen kuljetusketjuja hallitsevien toimijoiden kiinnostusta intermodaalikuljetusten nykyistä laajempaan ja monipuolisempaan hyödyntämiseen toiminnassaan myös Suomessa. Tämä on lähtökohtana myös Yleisen Teollisuusliiton koordinoimassa yhteistyöhankkeessa Yhdistet­tyjen kuljetusten edistäminen / KombiSuomi, jossa pyritään konkreettisesti laajentamaan yhdistettyjen kuljetusten tarjontaa ja käyttöä. Continue reading Seminaariesitys: Mikä merkitys yhdistetyillä kuljetuksilla on Suomen kuljetusjärjestelmässä 5–10 vuoden kuluttua?