Avainsana: Tampereen seutu

Diplomityö: Joukkoliikenteen kysynnän vaihtelut ja niihin vaikuttaminen

Tässä työssä joukkoliikenteen kysynnän vaihteluita tarkastellaan Tampereen kaupunkiseudulla. Työssä tutkitaan, millä keinoin kysyntää voitaisiin levittää laajemmalle ajanjaksolle. Tarkemman tarkastelun kohteena ovat koulumatkat Tampereella, joita on noin 30 prosenttia aamuruuhkapiikin matkoista. Continue reading Diplomityö: Joukkoliikenteen kysynnän vaihtelut ja niihin vaikuttaminen

Pirkanmaalaisia kutsutaan liikennetutkimukseen

Syyskuun alussa Pirkanmaalla käynnistyy maakunnan tähän asti laajin liikennetutkimus, johon kutsutaan mukaan noin 16 000 asukasta. Tutkimus painottuu Tampereen kaupunkiseudun alueelle, ja sen tulosten avulla suunnitellaan ja toteutetaan seudun tulevaisuuden liikenneratkaisuja. Liikenteen parhaita asiantuntijoita ovat asukkaat, joten tutkimusta varten kerätään mittava määrä tietoa päivittäisestä liikkumisesta.  Kutsujen postittaminen tutkimukseen valituille alkaa syyskuun ensimmäisellä viikolla.

Haastattelututkimukseen on poimittu mukaan yli 16 000 asukasta

Haastattelututkimukseen on valittu satunnaisesti hieman yli 16 000 tutkimusalueen asukasta.  Tutkimuksessa vastaajalta kysytään tietoja hänen yhden arkipäivän aikana tekemistään matkoista. Henkilöhaastattelututkimuksen ensimmäinen tutkimuspäivä on 4.9.2012 ja viimeinen 30.11.2012. Tutkimukseen valitut henkilöt saavat aluksi postitse kutsun, jossa on ohjeet tutkimukseen osallistumiseksi. Tutkimukseen voi vastata internetin kautta tai osallistumalla puhelinhaastatteluun.

Tutkimuksen onnistumisen kannalta on tärkeää, että kutsun saaneet vastaavat tutkimukseen.

– Jokainen vastaus on arvokas, sillä tulosten perusteella muodostetaan kuva seudun noin 400 000 asukkaan liikkumisesta.  Vastaaminen vie aikaa noin 20 minuuttia, ja vastaaminen on pyritty tekemään mahdollisimman sujuvaksi, toteaa tutkimuspäällikkö Hanna Kalenoja Tampereen teknillisestä yliopistosta.

Tutkimuksessa tehdään liikennelaskentoja lähes sadassa eri paikassa

Liikennelaskennoilla selvitetään ajoneuvoliikenteen liikennemäärää seudun tie- ja katuverkolla sekä jalankulku- ja pyöräliikenteen määrä kevyen liikenteen pääreiteillä. Ajoneuvoliikenteen laskentoja tehdään noin 60 pisteessä ja kevyen liikenteen laskentoja 30 pisteessä. Lisäksi tutkimuksen lähtötietona käytetään muun muassa liikennevaloilmaisimien tuottamaa liikennemäärätietoa.

Lisätietoa tutkimuksesta ja tulosten käytöstä antavat:

Liikennetutkimuksen esittelysivut: Tampereen kaupunkiseudun ja Pirkanmaan liikennetutkimus (www.tampereenseutu.fi/liikennetutkimus)

Tutkimuksen eteneminen ja toteutus: tutkimuspäällikkö Hanna Kalenoja, Tampereen teknillinen yliopisto, puh. 040 849 0290

Tulosten käyttö: liikennejärjestelmäinsinööri Lauri Helke, Tampereen kaupunkiseutu, puh. 040 503 4237


Verne mukana toteuttamassa Tampereen seudun liikennetutkimusta

Tampereen seudulla tehdään syksyllä 2012 kattava liikennetutkimus, jossa selvitetään pirkanmaalaisten kulkutapoja – kävelyä, pyöräilyä, yksityisautoilua ja joukkoliikenteen käyttöä – ja niiden jakautumista alueellisesti. Tutkimuksen toteuttavat yhteistyössä Sito Oy, Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Verne, Riksroad Oy ja Innolink Research Oy.

Lisätietoja:

Tampereen kaupunkiseudun tiedote 27.6.2012

Tutkimuspäällikkö Hanna Kalenoja, Tampereen teknillinen yliopisto, puh. 040 849 0290


Tampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2030

Tampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma täsmentää tuoreet, vuoden 2012 alussa valmistuneet valtakunnalliset kävelyn ja pyöräilyn linjaukset kaupunkiseudulle sopiviksi. Tampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn visiona 2030 on, että kaupunkiseudulla kävellään ja pyöräillään merkittävästi nykyistä enemmän ja että kaupunkiseutu on kestävän liikkumisen esimerkkialue Suomessa. Visio saavutetaan kolmen stategisen tavoitteen avulla: Continue reading Tampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2030

Tutkimusraportti: Liikenneinformaation vaikutus ajokäyttäytymiseen

Tampereella otettiin keväällä 2009 käyttöön kymmenen muuttuvaa opastetaulua, jotka tiedottavat autoilijoille ajo-olosuhteista ja pyrkivät ohjaamaan reitinvalintaa häiriötilanteiden aikana. Opasteiden tavoitteena on liikenteen sujuvuuden parantaminen ja keskustan ruuhkatilanteiden sekä onnettomuuksien vähentäminen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia järjestelmän liikenteellisiä vaikutuksia sekä kuljettajien näkemyksiä opasteiden toiminnasta ja hyödyllisyydestä. Vaikutusten arviointiin käytettyjä menetelmiä selvitettiin kirjallisuuskatsauksen perusteella. Kuljettajakokemuksia kerättiin kyselytutkimuksen avulla ja liikenteellisiä vaikutuksia tarkasteltiin liikenteen automaattisten mittauspisteiden sekä liikennevaloilmaisimien tuottamien tietojen avulla. Continue reading Tutkimusraportti: Liikenneinformaation vaikutus ajokäyttäytymiseen

Tutkimusraportti: Liikenteen sujuvuus Tampereen seudulla 2008–2009

Liikenteen sujuvuus on tärkeä matka-aikaan vaikuttava palvelutasotekijä, joka riippuu liikenteen ruuhkautumisesta. Viime vuosien aikana Tampereen seudun sisääntuloteillä ja läpikulkevilla pääväylillä liikennemäärät ovat kasvaneet ja liikenteen sujuvuuden on samalla koettu heikentyneen. Läntisen ohikulkutien valmistuminen on kuitenkin parantanut tilannetta. Tampereen seudun sujuvuustutkimuksen tavoitteena on ollut kartoittaa liikenteen sujuvuutta eri vuorokaudenaikoina talviarkisin seudun merkittävimmillä sisääntulo- ja läpikulkuväylillä ja pääkaduilla. Lisäksi tavoitteena on ollut arvioida liikenteen sujuvuuden kehitystä vuosina 2004–2009 ja läntisen kehätien valmistumisen vaikutuksia. Continue reading Tutkimusraportti: Liikenteen sujuvuus Tampereen seudulla 2008–2009

Tutkimusraportti: Liikenteen häiriönhallinnan keinot Tampereen seudulla

Liikenteen häiriönhallinta on suurilla kaupunkiseuduilla tärkeä osa liikenteenhallintaa. Yleisimpiä häiriöitä tie- ja katuverkolla ovat liikenneonnettomuudet sekä liikenneverkkoon ja ympäristöön kohdistuvat rakentamis- ja kunnossapitotoimet. Häiriöiden vaikutukset heijastuvat liikenneverkolle ruuhkautumisena ja matka-aikojen kasvuna. Häiriöt vaikuttavat liikenteeseen myös sekundäärisesti muun muassa liikenneturvallisuuden heikkenemisenä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata kirjallisuuskatsauksen avulla kansainvälisesti käytössä olevia liikenteen häiriönhallinnan keinoja sekä seudun asiantuntijoiden haastatteluihin pohjautuen kuvata seudun liikenteen häiriönhallinnan kehityskohteet ja tehdä suosituksia häiriönhallinnan toteuttamiseen. Continue reading Tutkimusraportti: Liikenteen häiriönhallinnan keinot Tampereen seudulla

Tutkimusraportti: Liikenteen sujuvuus Tampereen seudulla 2006–2007

Liikenteen sujuvuus on tärkeä matka-aikaan vaikuttava palvelutasotekijä, joka riippuu liikenteen ruuhkautumisesta. Viime vuosien aikana Tampereen seudun sisääntuloteillä ja läpikulkevilla pääväylillä liikennemäärät ovat kasvaneet ja liikenteen sujuvuuden on samalla koettu heikentyneen. Tampereen seudun sujuvuustutkimuksen tavoitteena on ollut kartoittaa liikenteen sujuvuutta eri vuorokaudenaikoina talviarkisin seudun merkittävimmillä sisääntulo- ja läpikulkuväylillä ja pääkaduilla. Lisäksi tavoitteena on ollut arvioida liikenteen sujuvuuden kehitystä vuosina 2004–2007. Continue reading Tutkimusraportti: Liikenteen sujuvuus Tampereen seudulla 2006–2007

Tutkimusraportti: Liikenteen sujuvuus Tampereen seudulla 2004–2005

Tampereen seudun sujuvuustutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää liikenteen sujuvuutta eri vuorokaudenaikoina talviarkisin seudun merkittävimmillä sisääntulo- ja läpikulkuväylillä ja pääkaduilla. Mittaukset on tehty ns. kelluvan auton menetelmällä liikenteen seassa ajamalla. Continue reading Tutkimusraportti: Liikenteen sujuvuus Tampereen seudulla 2004–2005

Tutkimusraportti: Tampereen kaupunkiseudun päättäjien näkemyksiä liikennejärjestelmän kehittämisestä

Tampereen seudulla käynnistyi vuonna 2004 liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitys, jossa on tavoitteena tuottaa seudun liikennejärjestelmän kehittämisen suuntaviivat vuoteen 2025. Seutuyhteistyön merkityksen on kaupunkiseutujen kehityksessä ja niiden välisessä kilpailussa arvioitu tulevaisuudessa kasvavan. Yhdyskuntarakenteen ja liikennejärjestelmän kehittämisessä seutuyhteistyö on keskeisen tärkeää. Kaupunkiseuduilla kuntien tavoitteet maankäytön ja liikennejärjestelmän kehittymiselle voivat olla erilaisia ja osin vastakkaisiakin. Continue reading Tutkimusraportti: Tampereen kaupunkiseudun päättäjien näkemyksiä liikennejärjestelmän kehittämisestä