Avainsana: Suomi

Liikenteen markkinoiden toimintaympäristö

Tutkimusraportti: Liikenteen markkinat Suomessa

Liikenteen markkinoilla on tapahtumassa monia muutoksia. Kilpailu markkinoilla vapautuu ja Suomi kytkeytyy yhä tiiviimmin globaaliin toimintaympäristöön. Digitalisaatio mahdollistaa uusia toimintatapoja. Liikenteen ympäristövaikutuksia pyritään pienentämään ja sääntelyä uudistamaan.  tehdyssä tutkimuksessa on jäsennetty liikenteen markkinoita Suomessa laajasti ja kuvattu markkinoiden ja osamarkkinoiden nykytilaa. Tutkimuksessa on tarkasteltu henkilöliikenteen, tavaraliikenteen ja logistiikan, liikenneinfrastruktuurin, liikenteen kulkuneuvojen sekä käyttövoimien markkinoita. Continue reading Tutkimusraportti: Liikenteen markkinat Suomessa

Tutkimusraportti: Tieliikenteen toimintaympäristö ja liikkuminen vuonna 2030 – neljä skenaariota

Tieliikenteen kehittymiseen vaikuttavat monet toimintaympäristön tekijät. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa ja kuvata, millaisia nämä muutostekijät ovat ja millaisiin tieliikenteen tulevaisuuksiin nämä tekijät eri tavoin toteutuessaan ja vaikuttaessaan voivat johtaa. Tutkimuksessa on muodostettu neljä skenaariota tieliikenteen ja liikkumisen kehityksestä Suomessa vuoteen 2030. Tutkimus on tehty Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ja Liikenneviraston toimeksiannosta. Continue reading Tutkimusraportti: Tieliikenteen toimintaympäristö ja liikkuminen vuonna 2030 – neljä skenaariota

Diplomityö: Suomen lentoliikenne vuonna 2030: neljä skenaariota

Lentoliikenteen merkitys Suomelle on ennen kaikkea kansainvälisissä yhteyksissä, mutta myös pitkillä kotimaan matkoilla. Suomen lentoliikenteen kasvu on  jo vuosikymmeniä tullut kansainvälisestä liikenteestä, ja usean lentoaseman kansainväliset yhteydet ovat viime vuosina moninkertaistuneet. Myös tulevaisuudessa kansainvälisen liikenteen ennustetaan kasvavan: keskimäärin lähes neljä prosenttia vuosittain. Lentoyhteyksien kehittymisen ohella Suomen lentoliikenteen tulevaisuuteen vaikuttavat keskeisesti lentoasemien omistuksen ja määrän muutokset.

Tutkimuksessa on kartoitettu Suomen lentoliikenteen nykytilaa ja arvioitu sen tulevaisuuden kehitystä. Työssä on luotu neljä skenaariota, jotka kuvaavat kehityksen vaihtoehtoja vuoteen 2030. Continue reading Diplomityö: Suomen lentoliikenne vuonna 2030: neljä skenaariota

Aluerakenne ja liikennejärjestelmä tarjoavat Suomen menestymisen puitteet ja mahdollisuudet

Ympäristöministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö sekä liikenne- ja viestintäministeriö ovat keväällä 2012 aloittaneet Suomen aluerakenteen ja liikennejärjestelmän kehityskuvaehdotuksen (ALLI) valmistelun. Tulevaisuuteen tähtäävän kehityskuvan tavoitteena on vahvistaa aluerakenteen ja liikennejärjestelmän kehitystä siten että se edistää Suomen kehittymistä kilpailukykyisenä, hyvinvoivana ja ekotehokkaana maana sekä varautuu erilaisiin toimintaympäristön muutosten mukanaan tuomiin haasteisiin.

Kehityskuva muodostaa valtakunnallisen näkemyksen tavoiteltavasta aluerakenteesta ja sitä tukevasta liikennejärjestelmästä. Kehityskuvan muodostamisen eri vaiheissa kerätään näkemyksiä eri alueilta ja hallinnonaloilta. Alueiden näkökulmia kartoitetaan kahdella aluefoorumien sarjalla, joista toinen järjestetään marraskuussa 2013 ja toinen keväällä 2014. Marraskuun foorumeissa käydään läpi aluerakenteen ja liikennejärjestelmän ennakointiteemoja ja kehityskuva-aihioita.

Kehityskuvan laatimisesta vastaa ympäristöministeriön keväällä 2013 asettama työryhmä. Työryhmää tukee ja avustaa konsulttiryhmä, johon kuuluu asiantuntijoita Tampereen teknillisen yliopistosta, Suomen ympäristökeskuksesta, Itä-Suomen yliopistosta ja Turun yliopistosta.

Lisätietoja ALLI-työstä löytyy kehityskuvan valmistelun sivuilta osoitteesta www.tut.fi/verne/alli


Artikkeli: Voimme vaikuttaa Suomen meriliikenteen tulevaisuuteen

Suomen meriliikenne on osa globaalia ja erityisesti pohjoisen Itämeren meriliikennettä ja talouden toimintaympäristöä. Siksi merenkulun tulevaisuutta tulee tarkastella Suomea laajemmasta näkökulmasta – ulkoa sisäänpäin, toimintaympäristön ja markkinoiden kokonaiskuva hahmottaen. Huomiota on kiinnitettävä myös niihin tekijöihin, joihin ei voida vaikuttaa yksin Suomen toimilla. Skenaarioiden avulla tuleviin muutoksiin on mahdollista varautua jo ennakolta. Continue reading Artikkeli: Voimme vaikuttaa Suomen meriliikenteen tulevaisuuteen

Artikkeli: Alueiden ja liikenteen kehittämisessä tarvitaan järjestelmätason ajattelua

Aluerakenteen ja liikennejärjestelmän kehitys sekä sen tarkastelu logistiikan näkökulmasta edellyttää laajempien näkökulmien hallintaa. Suomessa kansallisetkaan toimintaympäristön kehitykseen liittyvät tekijät eivät ole täysin omassa hallinnassamme, vaan globaalissa pelikentässä tarvitaan ymmärrystä ja kykyä analysoida laajempia ilmiöitä ja vaikuttavia tekijöitä. Kaikki tasot ovat oleellisia. Mitä tulevaisuus tuo tullessaan aluerakenteen ja liikennejärjestelmän kehittymisessä? Continue reading Artikkeli: Alueiden ja liikenteen kehittämisessä tarvitaan järjestelmätason ajattelua

ALLI-kartasto – Suomen aluerakenteen ja liikennejärjestelmän kehityskuvan pohjustus

Valtioneuvosto on antanut asianomaisille ministeriöille tehtäväksi laatia aluerakenteen ja liikennejärjestelmän kehityskuvan eli valtakunnallisen näkemyksen pitkällä aikavälillä tavoiteltavasta aluerakenteesta ja sitä tukevasta liikennejärjestelmästä. Toimeksianto perustuu valtakunnallisiin alueiden kehittämisen tavoitteisiin sekä liikennepoliittiseen selontekoon. Kehityskuvaa laaditaan ympäristöministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön, liikenne- ja viestintäministeriön sekä maa- ja metsätalousministeriön yhteistyönä.

Keskeinen osa kehityskuvatyön pohjustusta on ollut ALLI-kartaston tuottaminen, josta ovat vastanneet Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Verne ja Suomen ympäristökeskus SYKE. Työssä on kartoitettu ja analysoitu aluerakenteen ja liikennejärjestelmän nykytilaa, kehitystä ja linjauksia. Continue reading ALLI-kartasto – Suomen aluerakenteen ja liikennejärjestelmän kehityskuvan pohjustus

Tutkimusraportti: Suomen meriliikenteen skenaariot 2030

Suomen meriliikenteen strategian laatiminen käynnistyi liikenne- ja viestintäministeriön johdolla syksyllä 2012. Strategian on määrä valmistua vuoden 2013 loppuun mennessä. Meriliikenteen strategialla pystytään tukemaan toivottavaa kehitystä. Siksi on tärkeä tunnistaa erilaisia tulevaisuuden kehittymisvaihtoehtoja ja aktiivisesti vaikuttaa toivottavan tulevaisuuden toteutumiseen.

Tämä tutkimus tukee meriliikenteen strategian valmistelua ja erityisesti meriliikenteen kokonaisuuden ja sen eri osa-alueiden hahmottamista. Siinä on kuvattu Suomen meriliikenteen toimintaympäristön kehittymisen kannalta keskeisiä tekijöitä, niiden vaihtoehtoisia tulevaisuuden tiloja ja laadittu näitä yhdisteleviä loogisia tulevaisuuskuvia ja skenaarioita merenkulun tulevaisuudesta. Tulevaisuuden tarkastelun aikaperspektiivinä on vuosi 2030. Tutkimuksen ovat tilanneet liikenne- ja viestintäministeriö ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, ja se on toteutettu Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä. Continue reading Tutkimusraportti: Suomen meriliikenteen skenaariot 2030

Tutkimusraportti: Henkilö- ja tavaraliikenteen kehityskuva 2035

Tutkimuksen tavoitteena on ollut luoda liikenteen kehityskuva olemassa olevien arvioiden sekä asiantuntijanäkemysten perusteella. Työssä on muodostettu perusteltu näkemys siitä, mihin suuntaan Suomen henkilö- ja tavaraliikenne on kehittymässä pitkällä aikavälillä, vuoteen 2035. Lisäksi esitetään kuusi entä jos -­tarkastelua yksittäisten merkittävien muutosten vaikutuksista liikenteeseen. Tutkimus on tehty Liikenneviraston toimeksiannosta Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä. Continue reading Tutkimusraportti: Henkilö- ja tavaraliikenteen kehityskuva 2035

Kirja: Pyöräilyn ja kävelyn edistäminen Suomessa – Toimenpidesuosituksia kaupungeille

Kaupunkikeskustojen liikennemäärän kasvu aiheuttaa ongelmia eurooppalaisissa kaupungeissa yhä enenevässä määrin ympäristöhaittojen lisääntymisenä, liikenteen ruuhkautumisena sekä liikenneturvallisuuden vähenemisenä. Samat ongelmat ovat ajankohtaisia myös suomalaisilla kaupunkiseuduilla. Pyöräilyn ja kävelyn lisääminen vähentävät haittoja, minkä vuoksi eri puolilla maailmaa on lähdetty vahvasti edistämään lihasvoimaista liikkumista. Monet Keski-Euroopan kaupungit ovat edelläkävijöitä pyöräilyn ja kävelyn kehittämisessä, joten eri puolilta maailmaa otetaan niistä mallia. Tässä kirjassa sovelletaan parhaimpia eurooppalaisia käytäntöjä Suomeen ja esitetään toimenpidesuosituksia suomalaisille kaupungeille. Suositukset antavat näkökulmia, ratkaisumalleja sekä virikkeitä kaupunkiseutujen ja kuntien sekä valtionhallinnon suunnittelijoille ja päättäjille. Yksi kuva puhuu paljon, joten tuloksia on havainnollistettu sadoilla värikuvilla. Continue reading Kirja: Pyöräilyn ja kävelyn edistäminen Suomessa – Toimenpidesuosituksia kaupungeille