Avainsana: rautatieliikenne

Diplomityö: Rautatieliikennedatan jalostaminen päätöksenteon tueksi kehittyneen data-analytiikan menetelmin

Rautateillä liikenne on sidottu raiteisiin. Niinpä yksittäisten junien täsmällinen liikennöinti on tärkeää: yhden junan viivästys saattaa vaikuttaa useiden muiden junien täsmällisyyteen. Vuoden 2009 talvesta lähtien Suomen rautatieliikenteen täsmällisyys on ollut pääsääntöisesti hyvin heikolla tasolla. Tässä diplomityössä pyritään lisäämään ymmärrystä siitä, mistä epätäsmällinen liikennöinti johtuu, ja miten rautatieliikennedataa voidaan jalostaa kehittyneen data‐analytiikan menetelmin siten, että tuotetaan uutta tietoa täsmällisyyden kehittämiseen liittyvän päätöksenteon tueksi. Tutkimuksessa paneudutaan myös siihen, mitä tämä edellyttää dataympäristöltä, analyysitoiminnalta sekä työryhmätyöskentelyltä. Continue reading Diplomityö: Rautatieliikennedatan jalostaminen päätöksenteon tueksi kehittyneen data-analytiikan menetelmin

Tutkimusraportti: Rautatieliikenteen täsmällisyyteen liittyvät tietotarpeet

Tutkimuksen tavoitteena oli rautatieliikenteen eri toimijoiden täsmällisyyteen liittyvien tietotarpeiden määrittäminen. Lähtöoletuksena oli, että kaikki toimijat eivät tällä hetkellä saa riittävää tietoa täsmällisyyteen liittyen. Continue reading Tutkimusraportti: Rautatieliikenteen täsmällisyyteen liittyvät tietotarpeet

Selvitys: Liikenteenhallinnan tulevaisuuden rooli ja organisoinnin vaihtoehdot

Työssä on tarkasteltu meri-, tie- ja rautatieliikenteen liikenteenhallinnan tulevaisuuden roolia ja organisoinnin vaihtoehtoja. Liikenteenhallinta on suurten muutosten edessä, jolloin sen tulevaisuudesta tulee olla selkeä visio. Tämä raportti tarjoaa edellytykset lähteä muodostamaan tätä visiota. Continue reading Selvitys: Liikenteenhallinnan tulevaisuuden rooli ja organisoinnin vaihtoehdot

Tutkimusraportti: Rautatieliikenteen täsmällisyyden mittaamisen ja seurannan käytännöt eri maissa

Täsmällisyys on rautatiejärjestelmän suorituskyvyn ja palvelun laadun keskeinen osatekijä, ja täsmällisyyttä seuraamalla voidaan arvioida rautatiejärjestelmän kokonaistoimivuutta sekä radanpitäjän ja rautatieoperaattorin onnistumista tehtävissään. Täsmällisyyden seurannan ja analysoinnin tavoitteena on löytää keinoja ja kohteita, joihin resursseja kohdentamalla voidaan parantaa rautatieliikenteen suorituskykyä ja laatua. Continue reading Tutkimusraportti: Rautatieliikenteen täsmällisyyden mittaamisen ja seurannan käytännöt eri maissa

Conference paper: Measuring railway traffic punctuality from the passenger’s perspective

Punctuality is an important success factor for railway traffic systems, and it is one that largely affect on passengers. Measuring punctuality in railways has many different applications. It can provide a measurement of quality, and can be used for example in individual investment projects or in scheduling. This article discusses punctuality from the point of view of the passenger and also discusses the current state of research on the subject. Previous studies made by the authors have noted that the customer’s point of view is inadequately studied in railway traffic and that punctuality has been neither extensively measured nor systematically monitored from the passenger’s perspective. Accordingly, this study focused on measuring the experienced punctuality of passengers rather than that of trains. Continue reading Conference paper: Measuring railway traffic punctuality from the passenger’s perspective

Conference paper: Toward in-depth analysis of train punctuality data

Punctuality (on-time performance, schedule adherence) is one of the most important success factors for a railway traffic system. Despite the importance of punctuality, there seems to be a lack of broad understanding when it comes to the formation of punctuality. Within a railway traffic system, delays concatenate easily, that is, a single delay is likely to cause many other delays, so-called secondary delays. To date, most of the studies related to delays have examined only stations and station-like systems. However, especially within a single-tracked infrastructure – as in Finland – a notable portion of secondary delays takes place outside stations. Thus, the examination of delay concatenation should be done by considering the whole network. Continue reading Conference paper: Toward in-depth analysis of train punctuality data

Selvitys: Talvi 2009–2010 Suomen rautateillä – tapahtumat ja johtopäätökset

Vuoden 2009–2010 kaltaista talvea ei ole aiemmin koettu nykyisessä mittakaavassa hoidetun rautatieliikenteen aikana. Poikkeuksellinen talvi oli rautateille haasteellinen, ja junien heikko täsmällisyys oli rautatieliikenteen matkustajille ja asiakkaille erittäin harmillinen asia. Tässä julkaisussa esitetään yhteenveto talven tapahtumista: miten ja miksi talvi vaikutti rautatieliikenteen toimivuuteen. Continue reading Selvitys: Talvi 2009–2010 Suomen rautateillä – tapahtumat ja johtopäätökset

Seminaariesitys: Joko nyt alkaa suuryksiköiden uusi aika Suomen rautateillä?

Ensimmäistä kertaa Suomessa on laajalla rintamalla nähty tarpeelliseksi edistää yhdistettyjen kuljetusten nykyistä laajempaa ja monipuolisempaa hyödyntämistä. Aktivoijana on toiminut KombiSuomi-hanke. Erityisesti logistiikka-alalla on tarvetta tehostaa toimintaa käyttämällä hyväksi rautateitä suuryksiköiden runkokuljettajana. Siksi on perusteltua kysyä: joko nyt alkaa suuryksiköiden uusi aika Suomen rautateillä? Continue reading Seminaariesitys: Joko nyt alkaa suuryksiköiden uusi aika Suomen rautateillä?

Tutkimusraportti: Rautatieliikenteen täsmällisyystutkimuksen kirjallisuuskatsaus

Täsmällisyyden merkitys rautatieliikenteessä on kasvanut viime vuosikymmenten aikana. Vaatimukset täsmällisestä liikenteestä ovat kasvaneet niin asiakkaiden kuin rautatiealan muiden toimijoiden keskuudessa. Rautatieliikenteen täsmällisyys on laajaalainen ja kompleksinen haaste, jonka taustoja ja tutkimusta on kuvattu tämän kirjallisuuskatsauksen avulla. Tuntemalla tutkimuksen nykytila ja trendit voidaan rautatieliikenteen täsmällisyyttä kehittää edelleen ja asemoida tuleva tutkimus olemassa olevaan tietämykseen. Continue reading Tutkimusraportti: Rautatieliikenteen täsmällisyystutkimuksen kirjallisuuskatsaus

Raportti: Tavaraliikenteen ratapihojen kehittämistarpeet

Tavaraliikenteen ratapihojen toimintatavat ja infrastruktuuri ovat osa kilpailukykyistä liikennejärjestelmää. Lähes kaikki isot tavaraliikenteen ratapihat on korjattava vuoteen 2020 mennessä. Liikennejärjestelmän ja kuljetusten kilpailukyvyn ja tehokkuuden parantamiseksi ratapihoja ja ratapihatoimintoja tulee yksinkertaistaa, tehostaa ja automatisoida. Tavoitteena on koko rautatietoimialan kustannusten vähentäminen. Continue reading Raportti: Tavaraliikenteen ratapihojen kehittämistarpeet