Avainsana: radanpito

Seminaariesitys: Rataverkon käytettävyyden mittarit – mitä ne ovat ja mihin niitä tarvitaan?

Esityksessä kuvataan, miten käytettävyyttä ja sen mittaamista voitaisiin hyödyntää arvioitaessa rataverkon palvelukykyä. Käytettävyyden mittarien avulla on mahdollista tarjota rautatieliikennejärjestelmän näkökulmasta helposti ymmärrettävä tapa havaita ja esittää rataverkon ongelmakohtia ja arvioida kehittämistoimien kohdentamista. Käytetävyys on tärkeä sekä järjestelmän että tavoitteellisuuden näkökulmasta. Continue reading Seminaariesitys: Rataverkon käytettävyyden mittarit – mitä ne ovat ja mihin niitä tarvitaan?

Tutkimusraportti: Helsingin seudun lähijunaliikenteen luotettavuuden parantaminen

Luotettavuus on yksi kriittisimmistä tekijöistä rautatieliikennejärjestelmän toiminnan ja asiakkaille tarjotun palvelun laadun kannalta. Helsingin seudun integroidussa joukkoliikennejärjestelmässä lähijunat toimivat koko järjestelmän runkona, mikä lisää niiden luotettavuuden tärkeyttä entisestään. Tässä valossa rautateiden viimeaikainen luotettavuus ei ole ollut lähimainkaan riittävällä tasolla. Tämän työn tavoitteena onkin lisätä ymmärrystä siitä, kuinka pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteen luotettavuutta voisi ja tulisi kehittää HSL:n näkökulmasta. Continue reading Tutkimusraportti: Helsingin seudun lähijunaliikenteen luotettavuuden parantaminen

Selvitys: Talvi 2009–2010 Suomen rautateillä – tapahtumat ja johtopäätökset

Vuoden 2009–2010 kaltaista talvea ei ole aiemmin koettu nykyisessä mittakaavassa hoidetun rautatieliikenteen aikana. Poikkeuksellinen talvi oli rautateille haasteellinen, ja junien heikko täsmällisyys oli rautatieliikenteen matkustajille ja asiakkaille erittäin harmillinen asia. Tässä julkaisussa esitetään yhteenveto talven tapahtumista: miten ja miksi talvi vaikutti rautatieliikenteen toimivuuteen. Continue reading Selvitys: Talvi 2009–2010 Suomen rautateillä – tapahtumat ja johtopäätökset

Raportti: Tavaraliikenteen ratapihojen kehittämistarpeet

Tavaraliikenteen ratapihojen toimintatavat ja infrastruktuuri ovat osa kilpailukykyistä liikennejärjestelmää. Lähes kaikki isot tavaraliikenteen ratapihat on korjattava vuoteen 2020 mennessä. Liikennejärjestelmän ja kuljetusten kilpailukyvyn ja tehokkuuden parantamiseksi ratapihoja ja ratapihatoimintoja tulee yksinkertaistaa, tehostaa ja automatisoida. Tavoitteena on koko rautatietoimialan kustannusten vähentäminen. Continue reading Raportti: Tavaraliikenteen ratapihojen kehittämistarpeet

Tutkimusraportti: Rataverkon kunnon ja sen liikenteellisten vaikutusten visualisoinnin lähtökohdat

Perusradanpidon rahoituksen ja rataverkon liikennöitävyyden kehittymisen välisen yhteyden hahmottaminen on haasteellista, sillä rataverkko muodostuu suuresta määrästä luokitukseltaan, iältään ja kunnoltaan erilaisia rataosia. Visualisointi parantaa oleellisesti edellytyksiä saada tieto perille ja omaksua tietoa. Tällaista viestintää ei ole aikaisemmin systemaattisesti hyödynnetty. Continue reading Tutkimusraportti: Rataverkon kunnon ja sen liikenteellisten vaikutusten visualisoinnin lähtökohdat

Tutkimusraportti: Perussolmuratapihojen merkitys ja näkymät osana kuljetusjärjestelmää

Työn tavoitteena on ollut selvittää perussolmuratapihojen merkitystä ja näkymiä osana kuljetusjärjestelmää ja niihin liittyviä ratapihojen teknisiä ja toiminnallisia toteutusvaihtoehtoja ja -mahdollisuuksia. Tarkoituksena on ollut hahmottaa kehityssuuntia ja ratkaisuja, jotka soveltuvat erityisesti perussolmuratapihoille. Perussolmuratapihat ovat rataverkon solmukohtia, jotka palvelevat lähinnä alueellisia tavaraliikenteen tarpeita. Continue reading Tutkimusraportti: Perussolmuratapihojen merkitys ja näkymät osana kuljetusjärjestelmää

Tutkimusraportti: Elinkeinoelämän kuljetustarpeiden kehitysnäkymät Keski-Suomessa

Liikenneväylät sekä logistiikka- ja kuljetuspalvelut ovat keskeisessä asemassa elinkeinoelämän kilpailukyvyn kannalta. Tutkimuksessa kuvataan Keski-Suomen elinkeinoelämän toimintaympäristöä ja kehitysnäkymiä kuljetusten ja maakunnan liikenneväylien näkökulmasta. Väylänpidossa korostuu asiakaslähtöinen ajattelutapa, jossa tärkeää on tunnistaa eri asiakasryhmien tarpeet väyläverkostolle. Oleellinen osa tutkimusta oli elinkeinoelämän edustajien haastattelut. Haastattelujen ja muun lähdeaineiston perusteella muodostettiin käsitys kuljetusten toimivuudesta ja elinkeinoelämän väylänpidolle kohdistamista tarpeista Keski-Suomessa. Continue reading Tutkimusraportti: Elinkeinoelämän kuljetustarpeiden kehitysnäkymät Keski-Suomessa

Tutkimusraportti: Rautatieinfrastruktuurin kehitystarpeet suuryksikkökuljetusten yleistyessä

Suuryksikkökuljetusten käyttö lisääntyy sekä maailmanlaajuisesti että Suomen ulkomaankaupassa. Kehitys heijastuu myös kotimaankuljetuksiin. Rautateiden ja rautatieinfrastruktuurin kilpailukyvyn kannalta on oleellisen tärkeää, että ne pystyvät vastaamaan elinkeinoelämän kuljetustarpeisiin myös suuryksikkökuljetuspalvelujen osalta. Tutkimuksen tavoitteena on ollut kuvata erilaisia kuljetuksiin vaikuttavia kehitysnäkymiä ja niiden kohdistumista suuryksikkökuljetusten eri segmentteihin ja rautatieinfrastruktuuriin Suomessa. Continue reading Tutkimusraportti: Rautatieinfrastruktuurin kehitystarpeet suuryksikkökuljetusten yleistyessä

Tutkimusraportti: Lähtökohtia ratapihojen kapasiteetin mittaamiseen

Tässä tutkimuksessa ratapihakapasiteettia on lähestytty analysoimalla ratapihan toimintoja erityisesti tavaraliikenteen näkökulmasta. Ratapihat ja ratapihatoiminnot ovat osa laajempia kokonaisuuksia, joihin liittyy useita toimijoita ja erilaisia tuotanto- ja kuljetusprosesseja ja liikennevirtoja. Tutkimus perustuu ratapihojen toimintaprosessien hahmottamiseen ja analysointiin ja tarjoaa lähtökohtia sen ymmärtämiseen, mihin kokonaisuuksiin ratapihakapasiteetti liittyy. Raporttiin sisältyy esimerkkejä eri ratapihojen ominaisuuksista ja toimintaprosesseista sekä keskeisiä ratapihojen tulevaisuuden näkymiä ja haasteita. Continue reading Tutkimusraportti: Lähtökohtia ratapihojen kapasiteetin mittaamiseen

Tutkimusraportti: Kuljetustarpeiden kehitysnäkymät Satakunnassa

Satakunnan kuljetusten nykytila ja tulevaisuus on strategisen tason asia, jonka merkityksestä tämä tutkimus osaltaan muistuttaa. Tulevaisuuden toimintaympäristön muutoksiin täytyy osata varautua. Tämä koskee yhtä hyvin kuljetus- ja logistiikkapalveluiden tuottajia kuin niitä organisaatioita, jotka vastaavat liikenneverkon toimivuudesta. Tutkitut kuljetusketjut koskettavat jossakin vaiheessa Satakunnan aluetta ja voivat olla luonteeltaan paikallisia, valtakunnallisia tai kansainvälisiä. Oleellinen kysymys on, miten hyvin Satakunnan kuljetusyhteydet voidaan pitää korkeatasoisina tulevaisuuden toimintaympäristössä. Myös kansainvälisten kuljetusten osalta monet avaimet ovat Satakunnan omissa käsissä. Continue reading Tutkimusraportti: Kuljetustarpeiden kehitysnäkymät Satakunnassa