Avainsana: matkatuotos

Tutkimusraportti: Kuopion alueen liikennemalli 2012

Kuopion alueen liikennemalli (Kuoma 2012) kattaa Kuopion, Siilinjärven, Maaningan, Nilsiän, Suonenjoen, Leppävirran ja Tuusniemen kunnat. Tavoitteena on ollut tuottaa liikennemalli, jonka avulla voidaan arvioida maankäytön ja liikennejärjestelmän muutosten vaikutuksia matkojen määrään, kulkutapajakaumaan sekä matkojen pituuteen ja liikennesuoritteisiin. Liikennemallin avulla voidaan tuottaa liikenne-ennusteita erilaisiin liikenteen ja maankäytön suunnittelun tarpeisiin. Continue reading Tutkimusraportti: Kuopion alueen liikennemalli 2012

Tutkimusraportti: Yhdyskuntarakenteen vyöhykkeet

Yhdyskuntarakenne vaikuttaa päivittäiseen liikkumistarpeeseen sekä mahdollisuuksiin käyttää eri kulkutapoja. Yhdyskuntarakenteen on monissa tutkimuksissa havaittu vaikuttavan liikenteen energiankulutukseen. Kaupunkiseutujen liikenteen energiankulutusta on selitetty esimerkiksi asukastiheydellä, asumis- ja työpaikkarakenteella, toimintojen sijoittumisella ja joukkoliikenteen tarjonnalla. Tässä vyöhykeanalyysissa on tutkimusalueena Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan maakunta sekä Riihimäen seutu. Tutkimusalueen yhdyskuntarakennetta on analysoitu vyöhykkeinä, joissa alueryhmät on jaettu joukkoliikenteen kannalta edullisiin vyöhykkeisiin, autovyöhykkeisiin sekä vyöhykkeisiin, joilla jalankulun ja pyöräilyn edellytykset ovat hyvät. Continue reading Tutkimusraportti: Yhdyskuntarakenteen vyöhykkeet

Tutkimusraportti: Liikkuminen vapaa-ajalla

Vapaa-ajan matkojen määrä on viime vuosikymmeninä kasvanut ja niistä onkin jo muodostunut suurin yksittäinen matkaryhmä niin matkojen määrässä kuin kilometreissäkin mitattuna. Vapaa-ajan matkat muodostavat heterogeenisen matkaryhmän, jossa yksilölliset erot ovat huomattavan paljon suurempia kuin esimerkiksi työ- ja opiskelumatkoilla. Vapaa-ajan matkat tunnetaan vielä melko huonosti ja esimerkiksi liikennemalleissa ne on yleensä jouduttu kuvaamaan melko karkealla tasolla, Vapaa-ajan matkojen määrään vaikuttavat toisaalta yksilölliset ajankäyttötottumukset ja elämäntavat sekä toisaalta kotitalouden muiden jäsenten ajankäyttöpreferenssit. Continue reading Tutkimusraportti: Liikkuminen vapaa-ajalla

Tutkimusraportti: Kaupunkikeskustan pyöräilyn ja jalankulun olosuhteiden kehittäminen

Tutkimusraportti käsittelee Hyvinkään kaupungin keskustan liikennejärjestelmää jalankul­kijan ja pyöräilijän näkökulmasta. Työ on osa Hyvinkään kaupungin keskustakorttelin kehittämistä. Tavoitteena oli etsiä ratkaisuja jalankulun sekä pyöräilyn aseman parantamiseen kaupungin keskustassa liikennesuunnittelun keinoin. Esimerkkeinä käytiin läpi muuta­mien eurooppalaisten kaupunkien suunnitteluratkaisuja sekä toimintamalleja keskustaa ja liikennettä kehitettäessä. Kauppakeskusrakentamisen vaikutuksia liikkumiseen tutkit­tiin sen tuottamien matkatuotosten kautta. Hyvinkääläisten kulkutottumuksia ja asenteita jalankulkua sekä pyöräilyä kohtaan kartoitettiin kyselytutkimuksella. Hyvinkään keskus­tasta muodostettiin neljä, eri kulkumuotoja painottavaa vaihtoehtoa, joista koostettiin tämän työn tuloksena oleva toimenpidesuositus. Continue reading Tutkimusraportti: Kaupunkikeskustan pyöräilyn ja jalankulun olosuhteiden kehittäminen

Tutkimusraportti: Liikennetarpeen arviointi maankäytön suunnittelussa

Maankäytön ja liikennejärjestelmän suunnittelussa on usein tarpeen arvioida erilaisten toimintojen liikenteellisiä vaikutuksia. Tähän julkaisuun on koottu tietoja maankäytön ja liikenteen suunnittelun tueksi erilaisten maankäytön toimintojen – esimerkiksi asumisen, kaupan toimipaikkojen ja työpaikkojen – tuottamasta liikenteestä. Liikennetarvetta koskevia matkatuotostietoja voidaan hyödyntää esimerkiksi niissä suunnitteluvaiheissa, joissa on tarpeen arvioida karkeasti erilaisten toimintojen liikenteellisiä vaikutuksia tai vertailla keskenään erilaisia sijaintikohteita. Continue reading Tutkimusraportti: Liikennetarpeen arviointi maankäytön suunnittelussa