Avainsana: mallintaminen

Raportti: Työmatkapyöräilyn potentiaali Jyväskylän Kankaan alueen uudella pyöräväylällä

Työssä on arvioitu suunnitellun Jyväskylän Kankaan alueen läpi kulkevan pyöräväylän potentiaalia. Potentiaalin arviointi perustuu väylän varrella sijaitsevaan asumiseen ja työpaikkoihin, työmatkojen pituuksiin sekä väylän korkeusvaihteluun. Analyysissa on otettu huomioon Kankaan alueen ja Palokärjen teollisuusalueen osayleiskaavan muutokset. Pääpaino on työmatkojen tarkastelussa. Työ on tehty Jyväskylän kaupungin toimeksiannosta Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä. Continue reading Raportti: Työmatkapyöräilyn potentiaali Jyväskylän Kankaan alueen uudella pyöräväylällä

Tutkimusraportti: Kuopion alueen liikennemalli 2012

Kuopion alueen liikennemalli (Kuoma 2012) kattaa Kuopion, Siilinjärven, Maaningan, Nilsiän, Suonenjoen, Leppävirran ja Tuusniemen kunnat. Tavoitteena on ollut tuottaa liikennemalli, jonka avulla voidaan arvioida maankäytön ja liikennejärjestelmän muutosten vaikutuksia matkojen määrään, kulkutapajakaumaan sekä matkojen pituuteen ja liikennesuoritteisiin. Liikennemallin avulla voidaan tuottaa liikenne-ennusteita erilaisiin liikenteen ja maankäytön suunnittelun tarpeisiin. Continue reading Tutkimusraportti: Kuopion alueen liikennemalli 2012

Tutkimusraportti: Kuljetusjärjestelmän strateginen kehittäminen mallintamisen avulla

Tämä hanke, jossa joidenkin kuljetusjärjestelmän vaihtoehtoisten skenaarioiden vaikutuksia on arvioitu mallintamista hyödyntäen, on toteutettu Yleisen Teollisuusliiton aloitteesta ja toimeksiannosta. Työ on jatkoa KombiSuomi-työskentelylle. Mallintaminen ja skenaariotarkastelut kytkeytyvät tarpeeseen arvioida strategisella tasolla Suomen kuljetusjärjestelmän muutoksia ja muutosten vaikutuksia. Tavoitteena on tarjota välineitä ja näkökulmia kuljetusten tehostamiseen ja sen kautta elinkeinoelämän ja yhteiskunnan kilpailukyvyn lisäämiseen. Continue reading Tutkimusraportti: Kuljetusjärjestelmän strateginen kehittäminen mallintamisen avulla

Seminaariesitys: Henkilöautokannan ennuste- ja hallintamalli Ahma2

Esityksessä kuvataan henkilöautokannan hallinta- ja ennustemallin lähtökohdat ja rakenne sekä mallin muodostamisen työvaiheet. Mallin muodostamistyö on käynnissä, ja se on osa TransEco-tutkimusohjelmaa. Continue reading Seminaariesitys: Henkilöautokannan ennuste- ja hallintamalli Ahma2

Tutkimusraportti: Henkilöauton ajokortin haltijaryhmät – Ennuste ajokortin haltijoista vuosille 2010–2040

Tulevien vuosikymmenten aikana suomalaisten ikärakenne muuttuu, kun suuret ikäluokat siirtyvät ikääntyneiden ryhmään. Tulevaisuudessa on myös todennäköistä, että ajokortista ei luovuta yhtä nuorella iällä kuin nykyään. Toisaalta taas erityisesti suurilla kaupunkiseuduilla nuorten ajokortin hankinta saattaa siirtyä myöhemmälle iälle, jolloin ajokorttia ei hankitakaan heti, kun se iän puolesta olisi mahdollista.

Tässä tutkimuksessa on kartoitettu ajokortin hankintaan ja ajokortista luopumiseen vaikuttavia tekijöitä alueittain ja ikäryhmittäin. Tutkimuksessa on myös tarkennettu vuonna 2008 tehdyn esiselvityksen ennustetta henkilöauton ajokortin haltijoiden jakautumisesta erilaisiin ryhmiin vuosille 2020–2040. Continue reading Tutkimusraportti: Henkilöauton ajokortin haltijaryhmät – Ennuste ajokortin haltijoista vuosille 2010–2040

Tutkimusraportti: Henkilöauton ajo-oikeuden haltijat – ennuste vuosille 2010–2040

Tulevien vuosikymmenten aikana suomalaisten ikärakenne muuttuu huomattavasti, kun suuret ikäluokat siirtyvät ikääntyneiden ryhmään. Vuonna 2040 jo lähes joka kolmas suomalainen on yli 60-vuotias. Tulevaisuudessa on myös todennäköistä, että ajokortista luopuminen siirtyy aiempaa myöhemmälle iälle. Iäkkäiden terveydentilan on jatkossakin ennakoitu paranevan, jolloin elämäntavat ja liikkumistottumukset suosivat auton käyttöä. Toisaalta havaittavissa on ollut myös ajokortin hankinnan siirtyminen aiempaa myöhemmille ikävuosille.

Tässä esiselvityksessä on kartoitettu ajokortin hankintaa ja ajokortista luopumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä laadittu ennuste henkilöauton ajokortin haltijoiden jakautumisesta erilaisiin ryhmiin vuosille 2020–2040. Työn tavoitteena on ollut tuottaa tietoa ajokortin haltijoiden jakaumasta tulevina vuosikymmeninä ikä- ja aluerakenteen muuttuessa. Continue reading Tutkimusraportti: Henkilöauton ajo-oikeuden haltijat – ennuste vuosille 2010–2040