Avainsana: liikkuminen

Mitä on liikenneköyhyys? Onko liikenneköyhyyttä Suomessa ja jos on, ketkä kärsivät liikenneköyhyydestä?

Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä toteutettu esiselvitys liikenneköyhyydestä tarkastelee liikenneköyhyyttä ja liikkumisen sosiaalista kestävyyttä. Liikenneköyhyydeksi voidaan kutsua ilmiötä, jossa ihmisellä ei ole mahdollisuutta liikkua kohtuullisella vaivalla, kohtuullisilla kustannuksilla ja kohtuullisessa ajassa niihin paikkoihin, joissa päivittäisiä tarpeita on mahdollista tyydyttää. Liikenneköyhyyden voidaan katsoa koostuvan liikkumisköyhyydestä, liikenteen kohtuuhintaisuudesta, saavutettavuusköyhyydestä sekä altistumisesta liikenteen ulkoisvaikutuksille. Koska liikkumistarve syntyy muista – esimerkiksi opiskeluun, työssäkäyntiin tai sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyvistä – tarpeista, arkiliikkumisessa koetut vaikeudet heijastuvat koko elämänlaatuun.
Continue reading Mitä on liikenneköyhyys? Onko liikenneköyhyyttä Suomessa ja jos on, ketkä kärsivät liikenneköyhyydestä?

Tutkimusraportti: Tieliikenteen toimintaympäristö ja liikkuminen vuonna 2030 – neljä skenaariota

Tieliikenteen kehittymiseen vaikuttavat monet toimintaympäristön tekijät. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa ja kuvata, millaisia nämä muutostekijät ovat ja millaisiin tieliikenteen tulevaisuuksiin nämä tekijät eri tavoin toteutuessaan ja vaikuttaessaan voivat johtaa. Tutkimuksessa on muodostettu neljä skenaariota tieliikenteen ja liikkumisen kehityksestä Suomessa vuoteen 2030. Tutkimus on tehty Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ja Liikenneviraston toimeksiannosta. Continue reading Tutkimusraportti: Tieliikenteen toimintaympäristö ja liikkuminen vuonna 2030 – neljä skenaariota

Tutkimusraportti: Liikkuminen vapaa-ajalla

Vapaa-ajan matkojen määrä on viime vuosikymmeninä kasvanut ja niistä onkin jo muodostunut suurin yksittäinen matkaryhmä niin matkojen määrässä kuin kilometreissäkin mitattuna. Vapaa-ajan matkat muodostavat heterogeenisen matkaryhmän, jossa yksilölliset erot ovat huomattavan paljon suurempia kuin esimerkiksi työ- ja opiskelumatkoilla. Vapaa-ajan matkat tunnetaan vielä melko huonosti ja esimerkiksi liikennemalleissa ne on yleensä jouduttu kuvaamaan melko karkealla tasolla, Vapaa-ajan matkojen määrään vaikuttavat toisaalta yksilölliset ajankäyttötottumukset ja elämäntavat sekä toisaalta kotitalouden muiden jäsenten ajankäyttöpreferenssit. Continue reading Tutkimusraportti: Liikkuminen vapaa-ajalla