Avainsana: liikennesuunnittelu

Book: Vitality from walking and cycling

The promotion of walking and cycling is a key question when improving the vitality of our cities. This book brings together information on walking and cycling for the base of urban planning for planners and decision makers. The book will hopefully increase enthusiasm and knowledge on how to develop walking and cycling conditions in cities. Continue reading Book: Vitality from walking and cycling

Conference presentation: From seat to saddle – How to get people to cycle

Traffic and urban planning is a powerful way to promote active mobility in cities. Cycling should be faster, easier and more convenient way to move than using car. Then bicycle is a real alternative and people may more likely choose bicycle instead of car. It requires short cuts to cyclists when car drivers have to make detours.  It is enabled in comprehensive traffic network plan that is based on cycling-friendly policy in a city. Continue reading Conference presentation: From seat to saddle – How to get people to cycle

Tutkimusraportti: Joukkoliikenteen edistämiskeinoja – eurooppalaisia esimerkkejä

Ilmastonmuutosten vaikutusten vähentämisessä, yhdyskuntarakenteen hajaantumisen estämisessä ja monipuolisten liikkumismahdollisuuksien lisäämisessä joukkoliikenteen kehittäminen on yksi tärkeimmistä keinoista. Vielä tällä hetkellä Suomi pärjää joukkoliikenteen palvelutason ja kulkutapaosuuden eurooppalaisessa vertailussa melko kehnosti. Viime vuosina joukkoliikenteen edistämiselle on kuitenkin asetettu suuria valtakunnallisia tavoitteita. Niiden saavuttaminen edellyttää tulevien vuosien aikana laajan keinovalikoiman hyödyntämistä.

Tämän tutkimuksen tavoitteena on koota esimerkkejä siitä, mitkä menestystekijät vaikuttavat joukkoliikenteen houkuttelevuuteen ja miten joukkoliikennettä edistetään maailmalla. Erilaisten keinojen laaja-alaisen esittelyn lisäksi työssä syvennytään tarkastelemaan kahta aihepiiriä erityisen tarkasti: Sveitsin yhteislippujärjestelmää sekä Ranskan valtion roolia kaupunkiseutujen joukkoliikenteen kehittämisessä. Nämä aiheet ovat Suomessa erittäin ajankohtaisia muun muassa EU:n uuden palvelusopimuksen (PSA) voimaanastumisen myötä. Continue reading Tutkimusraportti: Joukkoliikenteen edistämiskeinoja – eurooppalaisia esimerkkejä

Diplomityö: Valtio joukkoliikenteen edistäjänä Ranskassa ja Sveitsissä

Joukkoliikenteellä on tärkeä rooli ympäristöhaittojen ja päästöjen suhteen asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa. Tämä diplomityö on syntynyt Liikennevirastolle tehdyn hankkeen ohessa, ja se on tehty Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä. Työssä lähestyttiin valtion roolia joukkoliikenteen edistäjänä kolmen ranskalaisen ja sveitsiläisen case-esimerkin avulla. Continue reading Diplomityö: Valtio joukkoliikenteen edistäjänä Ranskassa ja Sveitsissä

Tutkimusraportti: Liikkuminen vapaa-ajalla

Vapaa-ajan matkojen määrä on viime vuosikymmeninä kasvanut ja niistä onkin jo muodostunut suurin yksittäinen matkaryhmä niin matkojen määrässä kuin kilometreissäkin mitattuna. Vapaa-ajan matkat muodostavat heterogeenisen matkaryhmän, jossa yksilölliset erot ovat huomattavan paljon suurempia kuin esimerkiksi työ- ja opiskelumatkoilla. Vapaa-ajan matkat tunnetaan vielä melko huonosti ja esimerkiksi liikennemalleissa ne on yleensä jouduttu kuvaamaan melko karkealla tasolla, Vapaa-ajan matkojen määrään vaikuttavat toisaalta yksilölliset ajankäyttötottumukset ja elämäntavat sekä toisaalta kotitalouden muiden jäsenten ajankäyttöpreferenssit. Continue reading Tutkimusraportti: Liikkuminen vapaa-ajalla

Tutkimusraportti: Joukkoliikenne eurooppalaisissa kaupungeissa

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan eurooppalaista joukkoliikennettä, sille asetettuja tavoitteita ja kuvataan erityisesti onnistuneita esimerkkejä. Vahva tahtotila pyrkiä korkeaan joukkoliikenteen osuuteen ratkaisee paljon. Ilman sitä toimenpiteet hajoavat sirpaleiseksi kokoelmaksi, jossa kyllä kuluu resursseja, mutta lopputulos on sattumanvarainen. Continue reading Tutkimusraportti: Joukkoliikenne eurooppalaisissa kaupungeissa

Tutkimusraportti: Liikennesektorin ilmastostrategian mahdollisuudet Tampereella

Koko kunnan henkilö- ja tavaraliikenteen hiilidioksidikaasujen vähentämistoimenpiteiden vaikutusten arvioinnissa on hyödynnetty kirjallisuustutkimuksen tuloksia. Osaa toimenpiteistä on arvioitu Tampereen seudun liikennemallin (TALLI 2000) avulla. Toimenpiteiden vaikutusta hiilidioksidipäästöjen määrään on sovellettu samaa laskentamenetelmää kuin CLIMTECH-ohjelmassa toteutetussa liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tähtäävässä hankkeessa. Keinovalikoiman laadinnassa on hyödynnetty viime vuosina muun muassa liikenne- ja viestintäministeriön hiilidioksidityöryhmissä laadittuja arvioita eri toimenpiteiden vaikutuksista liikenteen kasvihuonekaasupäästöihin. Keinojen toteutettavuuden arvioimiseksi hankkeessa on lisäksi toteutettu kaupunginvaltuutetuille ja lautakuntien jäsenille suunnattu kysely, jolla kartoitettiin päättäjien näkemyksiä liikenteen ja maankäytön kehittämisestä Tampereella. Continue reading Tutkimusraportti: Liikennesektorin ilmastostrategian mahdollisuudet Tampereella