Avainsana: liikennepolitiikka

Väitöskirja: Aloittelijasta mestariksi – Pyöräilyn kasvuun vaikuttavat toimenpiteet eurooppalaisissa kaupungeissa

Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä ja tuottaa tietoa, millä toimenpiteillä pyöräilyn kulkutapaosuutta on mahdollista kasvattaa kaupunkiliikenteessä. Erityinen kiinnostus kohdistuu siihen, mitkä toimenpiteet kaupunkien täytyy tehdä, jotta kulkutapaosuus on mahdollista kasvattaa yli 15 prosenttiin ja edelleen yli 30 prosenttiin. Nämä rajat pohjautuvat EU-rahoitteisessa PRESTO-projektissa (2009−2012) kehitettyyn malliin, jossa kaupungit jaettiin pyöräilyn kulkutapaosuuden mukan kolmeen luokkaan: aloittelijat, nousijat ja mestarit.

Continue reading Väitöskirja: Aloittelijasta mestariksi – Pyöräilyn kasvuun vaikuttavat toimenpiteet eurooppalaisissa kaupungeissa

Kaupunkipyöräilyn suosioon vaikuttaa pyöräteiden laatu, ei määrä

Kaupungeissa pyöräillään enemmän, jos niissä on hyvät pyörätiet, pyöräily-ystävällinen liikenneverkko ja etenkin pyöräilymyönteiset päättäjät, väittää diplomi-insinööri, teologian maisteri Kalle Vaismaa. Hän tutki väitöstyössään, miten kaupunkiliikkujat saataisiin vaihtamaan neljä pyörää kahteen. Vaismaan väitöskirja on ensimmäinen Suomessa tehty pyöräilyn edistämiseen liittyvä väitöskirja. Väitöstilaisuus on oivaan aikaan, sillä se osuu kansalliselle pyöräilyviikolle.

Continue reading Kaupunkipyöräilyn suosioon vaikuttaa pyöräteiden laatu, ei määrä

Tutkimusraportti: Tampereen kaupunkiseudun päättäjien näkemyksiä liikennejärjestelmän kehittämisestä

Tampereen seudulla käynnistyi vuonna 2004 liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitys, jossa on tavoitteena tuottaa seudun liikennejärjestelmän kehittämisen suuntaviivat vuoteen 2025. Seutuyhteistyön merkityksen on kaupunkiseutujen kehityksessä ja niiden välisessä kilpailussa arvioitu tulevaisuudessa kasvavan. Yhdyskuntarakenteen ja liikennejärjestelmän kehittämisessä seutuyhteistyö on keskeisen tärkeää. Kaupunkiseuduilla kuntien tavoitteet maankäytön ja liikennejärjestelmän kehittymiselle voivat olla erilaisia ja osin vastakkaisiakin. Continue reading Tutkimusraportti: Tampereen kaupunkiseudun päättäjien näkemyksiä liikennejärjestelmän kehittämisestä

Tutkimusraportti: Joukkoliikenne eurooppalaisissa kaupungeissa

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan eurooppalaista joukkoliikennettä, sille asetettuja tavoitteita ja kuvataan erityisesti onnistuneita esimerkkejä. Vahva tahtotila pyrkiä korkeaan joukkoliikenteen osuuteen ratkaisee paljon. Ilman sitä toimenpiteet hajoavat sirpaleiseksi kokoelmaksi, jossa kyllä kuluu resursseja, mutta lopputulos on sattumanvarainen. Continue reading Tutkimusraportti: Joukkoliikenne eurooppalaisissa kaupungeissa

Tutkimusraportti: Liikennesektorin ilmastostrategian mahdollisuudet Tampereella

Koko kunnan henkilö- ja tavaraliikenteen hiilidioksidikaasujen vähentämistoimenpiteiden vaikutusten arvioinnissa on hyödynnetty kirjallisuustutkimuksen tuloksia. Osaa toimenpiteistä on arvioitu Tampereen seudun liikennemallin (TALLI 2000) avulla. Toimenpiteiden vaikutusta hiilidioksidipäästöjen määrään on sovellettu samaa laskentamenetelmää kuin CLIMTECH-ohjelmassa toteutetussa liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tähtäävässä hankkeessa. Keinovalikoiman laadinnassa on hyödynnetty viime vuosina muun muassa liikenne- ja viestintäministeriön hiilidioksidityöryhmissä laadittuja arvioita eri toimenpiteiden vaikutuksista liikenteen kasvihuonekaasupäästöihin. Keinojen toteutettavuuden arvioimiseksi hankkeessa on lisäksi toteutettu kaupunginvaltuutetuille ja lautakuntien jäsenille suunnattu kysely, jolla kartoitettiin päättäjien näkemyksiä liikenteen ja maankäytön kehittämisestä Tampereella. Continue reading Tutkimusraportti: Liikennesektorin ilmastostrategian mahdollisuudet Tampereella

Tutkimusraportti: Jaloin-ohjelman arviointi sekä toimenpidesuosituksia jalankulun ja pyöräilyn edistämiseksi Suomessa

Liikenne- ja viestintäministeriön kevyen liikenteen tutkimus- ja edistämisohjelma Jaloin käynnistyi vuonna 2001 ja päättyi keväällä 2004. Kolmivuotisen Jaloin-ohjelman tavoitteena on ollut edistää kävelyä ja pyöräilyä Suomessa liikenne- ja viestintäministeriön liikennepoliittisten linjausten mukaisesti. Continue reading Tutkimusraportti: Jaloin-ohjelman arviointi sekä toimenpidesuosituksia jalankulun ja pyöräilyn edistämiseksi Suomessa