Avainsana: liikennejärjestelmä

Tutkimusraportti: Suomalaisten mielipiteitä MaaS-palveluista, liikennejärjestelmästä ja ilmastostrategiasta

Tässä raportissa esitellään keväällä 2018 toteutetun kansalaiskyselyn tuloksia. Kyselyssä pääpaino oli uusien liikkumispalveluiden, eli MaaS-konseptin (Mobility as a Service) potentiaalin selvittämisessä. MaaS-teeman lisäksi kyselyssä käsiteltiin kansalaisten kokemuksia liikkumisesta sekä kansalaisten mielipiteitä Suomen kansallisen ilmastostrategian keinovalikoimasta liikenteen osalta. Sama kysely toteutettiin myös suomalaisille liikennesektorin asiantuntijoille syksyllä 2018. Tämän raportin tarkoituksena on kuvata kyselyn päätulokset ja vertailla asiantuntijoiden ja kansalaisten vastauksia. Tulosten tarkempi ja tieteellisempi analysointi toteutetaan myöhemmin julkaistavissa tieteellisissä artikkeleissa. Kyselytutkimus toteutettiin Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä osana Koneen Säätiön rahoittamaa tutkimushanketta (apuraha b4b919).

Continue reading Tutkimusraportti: Suomalaisten mielipiteitä MaaS-palveluista, liikennejärjestelmästä ja ilmastostrategiasta

Tutkimusraportti: Liikennejärjestelmän ja -hankkeiden kokonaisvaltainen arviointi

Liikennejärjestelmäsuunnittelu on jatkuvassa muutoksessa. Tarve kaupunkiympäristön arvottamiseen ja kestävien kulkutapojen laajempaan huomiointiin on tunnistettu. Nykyiset arviointimenetelmät on kehitetty enemmän kaupunkiseutujen välisten pitkän matkan hankkeiden arviointiin, eivätkä ne näin ollen huomioi erityisesti kaupunkiympäristöä. Tämä raportti esittää menetelmien nykytilan ja toimivuuden haastatteluiden ja kirjallisuustutkimuksen avulla sekä uuden laadullisen, strategioihin pohjautuvan liikennehankkeiden arviointimallin, jota hyödyntäen kaupunkirakenteen kokonaisvaltainen resurssitehokkuusmalli on mahdollista luoda. Kaupunkirakenteen resurssitehokkuuteen sidottu ja laajemmat maankäyttö- ja rakentamishyödyt huomioiva kokonaisvaltainen arviointimalli esitetään myöhemmin julkaistavassa WHOLE-tutkimusprojektin koontiraportissa. Continue reading Tutkimusraportti: Liikennejärjestelmän ja -hankkeiden kokonaisvaltainen arviointi

Tutkimusraportti: Liikkuminen – liikennettä ja liikuntaa

Ilmastonmuutoksen torjuntaan tähtäävät velvoitteet kasvihuonepäästöjen vähentämiseksi ovat kiristyneet. Samaan aikaan huoli väestön terveydentilasta (ylipaino, vähäinen liikunta) ja liikunnan kallistumisesta kasvaa. Kävelyn ja pyöräilyn suosiminen kulkutapoina edistää kansanterveyttä, on edullista ja vähentää liikenteen tuottamia kasvihuonekaasujen päästöjä, joten siksi kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen kannattaa panostaa yhteiskunnan taholta.

Continue reading Tutkimusraportti: Liikkuminen – liikennettä ja liikuntaa

Liikenteen markkinoiden toimintaympäristö

Tutkimusraportti: Liikenteen markkinat Suomessa

Liikenteen markkinoilla on tapahtumassa monia muutoksia. Kilpailu markkinoilla vapautuu ja Suomi kytkeytyy yhä tiiviimmin globaaliin toimintaympäristöön. Digitalisaatio mahdollistaa uusia toimintatapoja. Liikenteen ympäristövaikutuksia pyritään pienentämään ja sääntelyä uudistamaan.  tehdyssä tutkimuksessa on jäsennetty liikenteen markkinoita Suomessa laajasti ja kuvattu markkinoiden ja osamarkkinoiden nykytilaa. Tutkimuksessa on tarkasteltu henkilöliikenteen, tavaraliikenteen ja logistiikan, liikenneinfrastruktuurin, liikenteen kulkuneuvojen sekä käyttövoimien markkinoita. Continue reading Tutkimusraportti: Liikenteen markkinat Suomessa

Aluerakenne ja liikennejärjestelmä tarjoavat Suomen menestymisen puitteet ja mahdollisuudet

Ympäristöministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö sekä liikenne- ja viestintäministeriö ovat keväällä 2012 aloittaneet Suomen aluerakenteen ja liikennejärjestelmän kehityskuvaehdotuksen (ALLI) valmistelun. Tulevaisuuteen tähtäävän kehityskuvan tavoitteena on vahvistaa aluerakenteen ja liikennejärjestelmän kehitystä siten että se edistää Suomen kehittymistä kilpailukykyisenä, hyvinvoivana ja ekotehokkaana maana sekä varautuu erilaisiin toimintaympäristön muutosten mukanaan tuomiin haasteisiin.

Kehityskuva muodostaa valtakunnallisen näkemyksen tavoiteltavasta aluerakenteesta ja sitä tukevasta liikennejärjestelmästä. Kehityskuvan muodostamisen eri vaiheissa kerätään näkemyksiä eri alueilta ja hallinnonaloilta. Alueiden näkökulmia kartoitetaan kahdella aluefoorumien sarjalla, joista toinen järjestetään marraskuussa 2013 ja toinen keväällä 2014. Marraskuun foorumeissa käydään läpi aluerakenteen ja liikennejärjestelmän ennakointiteemoja ja kehityskuva-aihioita.

Kehityskuvan laatimisesta vastaa ympäristöministeriön keväällä 2013 asettama työryhmä. Työryhmää tukee ja avustaa konsulttiryhmä, johon kuuluu asiantuntijoita Tampereen teknillisen yliopistosta, Suomen ympäristökeskuksesta, Itä-Suomen yliopistosta ja Turun yliopistosta.

Lisätietoja ALLI-työstä löytyy kehityskuvan valmistelun sivuilta osoitteesta www.tut.fi/verne/alli


Artikkeli: Alueiden ja liikenteen kehittämisessä tarvitaan järjestelmätason ajattelua

Aluerakenteen ja liikennejärjestelmän kehitys sekä sen tarkastelu logistiikan näkökulmasta edellyttää laajempien näkökulmien hallintaa. Suomessa kansallisetkaan toimintaympäristön kehitykseen liittyvät tekijät eivät ole täysin omassa hallinnassamme, vaan globaalissa pelikentässä tarvitaan ymmärrystä ja kykyä analysoida laajempia ilmiöitä ja vaikuttavia tekijöitä. Kaikki tasot ovat oleellisia. Mitä tulevaisuus tuo tullessaan aluerakenteen ja liikennejärjestelmän kehittymisessä? Continue reading Artikkeli: Alueiden ja liikenteen kehittämisessä tarvitaan järjestelmätason ajattelua

ALLI-kartasto – Suomen aluerakenteen ja liikennejärjestelmän kehityskuvan pohjustus

Valtioneuvosto on antanut asianomaisille ministeriöille tehtäväksi laatia aluerakenteen ja liikennejärjestelmän kehityskuvan eli valtakunnallisen näkemyksen pitkällä aikavälillä tavoiteltavasta aluerakenteesta ja sitä tukevasta liikennejärjestelmästä. Toimeksianto perustuu valtakunnallisiin alueiden kehittämisen tavoitteisiin sekä liikennepoliittiseen selontekoon. Kehityskuvaa laaditaan ympäristöministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön, liikenne- ja viestintäministeriön sekä maa- ja metsätalousministeriön yhteistyönä.

Keskeinen osa kehityskuvatyön pohjustusta on ollut ALLI-kartaston tuottaminen, josta ovat vastanneet Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Verne ja Suomen ympäristökeskus SYKE. Työssä on kartoitettu ja analysoitu aluerakenteen ja liikennejärjestelmän nykytilaa, kehitystä ja linjauksia. Continue reading ALLI-kartasto – Suomen aluerakenteen ja liikennejärjestelmän kehityskuvan pohjustus

Liikenteen turvallisuutta voidaan parantaa ja ympäristövaikutuksia vähentää samoilla toimenpiteillä

Turvallisuus- ja ympäristönäkökulmat ovat usein yhdistettävissä. Vernessä tehdyssä tutkimuksessa kartoitettiin laaja joukko toimenpiteitä, jolla voidaan vaikuttaa liikenteen turvallisuuden parantamiseen ja ympäristöhaittojen vähentämiseen. Tutkimuksen ovat tilanneet Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ja Liikennevirasto.

Niitä toimenpiteitä, joiden turvallisuus- ja ympäristövaikutuksilla on synergia, on kaikkein helpoin myös viedä eteenpäin. Etenkin energiatehokkuuteen ja energiankulutukseen liittyvien toimenpiteiden avulla voidaan usein vähentää liikennöinnin kustannuksia. Onnettomuuksista aiheutuvien kustannusten ja ympäristöhaittojen vähentyminen tuottaa myös taloudellisesti mitattavaa hyötyä. Synergianäkökulmasta olisi perusteltua edistää esimerkiksi ennakoivan ajotavan koulutusta, ajoneuvokannan uusiutumista, joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja rautatieliikenteen luotettavuutta.

Merkittävimmät vastakkainasettelut liittyvät talviliikenteeseen eri liikennemuodoissa. Esimerkkejä tällaisista ovat rautatieliikenteessä vaihteiden lämmittäminen, tieliikenteessä liukkauden torjunta ja nastarenkaiden käytön rajoittaminen sekä lentoliikenteessä kiitoteiden talvikunnossapito ja lentokoneen jäänesto ja -poisto.

Lue tiedotteet Trafin sivuilta ja TTY:n sivuilta

Lataa tutkimus Trafin sivuilta


Tutkimusraportti: Liikenteen turvallisuuden ja ympäristövaikutusten synergiat ja vastakkainasettelut

Liikenteen turvallisuuden parantaminen ja haitallisten ympäristövaikutusten vähentäminen ovat kaksi keskeistä tavoitetta, jotka liittyvät kestävän liikenteen kehittämiseen. Turvallisuutta voidaan parantaa ja ympäristövaikutuksia vähentää osin samoilla toimenpiteillä. Voi olla myös tilanteita, joissa turvallisuuden parantamiseksi tehtävä toimenpide lisää kielteisiä ympäristövaikutuksia tai ympäristöhaittojen vähentämiseksi tehtävä toimenpide heikentää turvallisuutta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata liikenteen turvallisuus- ja ympäristötavoitteisiin ja erityisesti -toimenpiteisiin liittyviä synergioita ja vastakkainasetteluja. Tutkimuksen ovat tilanneet Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ja Liikennevirasto, ja se on toteutettu Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä. Continue reading Tutkimusraportti: Liikenteen turvallisuuden ja ympäristövaikutusten synergiat ja vastakkainasettelut

Tutkimusraportti: Henkilö- ja tavaraliikenteen kehityskuva 2035

Tutkimuksen tavoitteena on ollut luoda liikenteen kehityskuva olemassa olevien arvioiden sekä asiantuntijanäkemysten perusteella. Työssä on muodostettu perusteltu näkemys siitä, mihin suuntaan Suomen henkilö- ja tavaraliikenne on kehittymässä pitkällä aikavälillä, vuoteen 2035. Lisäksi esitetään kuusi entä jos -­tarkastelua yksittäisten merkittävien muutosten vaikutuksista liikenteeseen. Tutkimus on tehty Liikenneviraston toimeksiannosta Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä. Continue reading Tutkimusraportti: Henkilö- ja tavaraliikenteen kehityskuva 2035