Avainsana: lentoliikenne

Diplomityö: Maailman lentoliikenteen nykytila ja kehitysnäkymät

Lentoliikenteen markkinat muuttuvat jatkuvasti eri tavoin sekä alueellisesti että globaalisti. Lentoyhtiöt pyrkivät vastaamaan matkustuskäyttäytymisen ja kysynnän muutoksiin, mutta myös luomaan uutta kysyntää. Lentoyhtiöiden strategioiden ja toimintatapojen muuttuessa myös lentoasemien rooli ja merkitys muuttuvat. Työssä on tutkittu, millainen on lentoliikenteen nykytila globaalilla tasolla ja mitkä ilmiöt siihen ovat vaikuttaneet. Tämän perusteella on arvioitu lentoliikenteen tulevaisuudennäkymiä 5–10 vuoden aikajänteellä ja niiden vaikutuksia pääasiassa Euroopassa ja Suomessa. Continue reading Diplomityö: Maailman lentoliikenteen nykytila ja kehitysnäkymät

Tutkimusraportti: Matka- ja palveluketjut Lappiin – Yhteydet ja liikennepalvelut

Matkaketjujen kehittäminen ja parempien liikkumisen palveluiden tarjoaminen itsenäisesti matkustaville matkailijoille toisi Lapin aivan uudella tavalla ihmisten ulottuville. Lapin matkaketjujen kehittäminen tarjoaa mahdollisuuden hyödyntää digitalisoitumista sekä uudenlaista asiakaslähtöistä ja palveluorientoitunutta liikennejärjestelmän ymmärtämistä. Samalla on tilaisuus luoda konsepteja, sovelluksia ja toimintatapoja, jotka sujuvan matkailukokemuksen tarjoamisen lisäksi ovat jo itsessään vientituotteita maailmalle. Continue reading Tutkimusraportti: Matka- ja palveluketjut Lappiin – Yhteydet ja liikennepalvelut

Artikkeli: Uusi tilannekuva avartaa tietoa ilmakuljetusten huoltovarmuudesta

Toimintaympäristö ja sen osana huoltovarmuuteen vaikuttavat tekijät ovat jatkuvassa muutostilassa. Tämä on haaste päätöksenteolle ja huoltovarmuuden turvaamiselle, ja nostaa esille erityisesti kaksi kysymystä: Mitä asioita, tekijöitä ja ilmiötä tulisi seurata? Miten näitä tulisi seurata?

Markus Pölläsen artikkeli liittyy Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä tehtyyn tutkimukseen ilmakuljetusten huoltovarmuuden tilannekuvan muodostamisesta. Continue reading Artikkeli: Uusi tilannekuva avartaa tietoa ilmakuljetusten huoltovarmuudesta

Tutkimusraportti: Ilmakuljetusten huoltovarmuuden tilannekuvan muodostaminen

Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää, millainen ilmakuljetusten huoltovarmuuden tilannekuvan tulisi olla, jotta sen avulla voitaisiin seurata huoltovarmuuden ylläpitoon liittyvää suorituskykyä. Haastatteluiden tuloksia, aiempia selvityksiä ja olemassa olevia aineistoja hyödyntämällä sekä tutkimus- ja ohjausryhmätyöskentelyyn perustuen on kuvattu ilmakuljetusten huoltovarmuuden tilannekuvan tarpeita, sisältöjä, tietokäytäntöjä ja ylläpitoa. Tutkimus on tehty huoltovarmuusorganisaation toimeksiannosta Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä. Continue reading Tutkimusraportti: Ilmakuljetusten huoltovarmuuden tilannekuvan muodostaminen

Tutkimusraportti: Suomen sisäiset lentokuljetukset ja niiden merkitys huoltovarmuudelle

Tutkimuksessa on tarkasteltu Suomen lentoliikennettä ja erityisesti kotimaan sisäisiä lentokuljetuksia huoltovarmuuden näkökulmasta. Koska aiempaa tutkimusta aihepiiristä on hyvin niukasti, työssä tärkeänä tietolähteenä ovat olleet asiantuntijoiden, erityisesti kuljetusalan yritysten edustajien, haastattelut. Lisäksi työssä on hyödynnetty lentokuljetuksia koskevia tilastoaineistoja. Tutkimuksen on tilannut Finavia Oyj yhteistyössä huoltovarmuusorganisaation ilmakuljetuspoolin ja Huoltovarmuuskeskuksen kanssa, ja se on toteutettu Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä. Continue reading Tutkimusraportti: Suomen sisäiset lentokuljetukset ja niiden merkitys huoltovarmuudelle

Diplomityö: Suomen lentoliikenne vuonna 2030: neljä skenaariota

Lentoliikenteen merkitys Suomelle on ennen kaikkea kansainvälisissä yhteyksissä, mutta myös pitkillä kotimaan matkoilla. Suomen lentoliikenteen kasvu on  jo vuosikymmeniä tullut kansainvälisestä liikenteestä, ja usean lentoaseman kansainväliset yhteydet ovat viime vuosina moninkertaistuneet. Myös tulevaisuudessa kansainvälisen liikenteen ennustetaan kasvavan: keskimäärin lähes neljä prosenttia vuosittain. Lentoyhteyksien kehittymisen ohella Suomen lentoliikenteen tulevaisuuteen vaikuttavat keskeisesti lentoasemien omistuksen ja määrän muutokset.

Tutkimuksessa on kartoitettu Suomen lentoliikenteen nykytilaa ja arvioitu sen tulevaisuuden kehitystä. Työssä on luotu neljä skenaariota, jotka kuvaavat kehityksen vaihtoehtoja vuoteen 2030. Continue reading Diplomityö: Suomen lentoliikenne vuonna 2030: neljä skenaariota

Tutkimusraportti: Liikenteen turvallisuuden ja ympäristövaikutusten synergiat ja vastakkainasettelut

Liikenteen turvallisuuden parantaminen ja haitallisten ympäristövaikutusten vähentäminen ovat kaksi keskeistä tavoitetta, jotka liittyvät kestävän liikenteen kehittämiseen. Turvallisuutta voidaan parantaa ja ympäristövaikutuksia vähentää osin samoilla toimenpiteillä. Voi olla myös tilanteita, joissa turvallisuuden parantamiseksi tehtävä toimenpide lisää kielteisiä ympäristövaikutuksia tai ympäristöhaittojen vähentämiseksi tehtävä toimenpide heikentää turvallisuutta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata liikenteen turvallisuus- ja ympäristötavoitteisiin ja erityisesti -toimenpiteisiin liittyviä synergioita ja vastakkainasetteluja. Tutkimuksen ovat tilanneet Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ja Liikennevirasto, ja se on toteutettu Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä. Continue reading Tutkimusraportti: Liikenteen turvallisuuden ja ympäristövaikutusten synergiat ja vastakkainasettelut

Seminaariesitys: Suomen lentoliikenteen skenaariot 2025

Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernen vuonna 2012 toteuttamassa tutkimuksessa on luotu neljä tulevaisuuden skenaariota vuoteen 2025. Tutkimuksen tilaaja oli Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, ja se on julkaistu nimellä Suomen lentoliikenne vuoteen 2025 – neljä skenaariota. Continue reading Seminaariesitys: Suomen lentoliikenteen skenaariot 2025

Tutkimusraportti: Suomen lentoliikenne vuoteen 2025 – neljä skenaariota

Lentoliikenne on erittäin dynaaminen toimiala. Toimintaympäristössä on paljon muutostekijöitä, jotka vaikuttavat lentoliikenteeseen ja sen toimijoihin sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Tässä tutkimuksessa on kartoitettu Suomen lentoliikenteen kannalta merkittäviä tekijöitä ja luotu neljä erilaista tulevaisuuden skenaariota. Skenaariot on tuotettu nykyhetkellä saatavilla olevan tiedon pohjalta ja niillä on pyritty avaamaan erilaisia mahdollisia tulevaisuuden vaihtoehtoja. Tavoitteena on ollut tuottaa visionäärinen kuvaus, joka palvelee erityisesti kokonaisuuden hahmottamista ja kokonaiskuvan muodostamista. Tulevaisuuden tarkastelun aikaperspektiivinä on vuosi 2025. Continue reading Tutkimusraportti: Suomen lentoliikenne vuoteen 2025 – neljä skenaariota