Avainsana: kulkutavan valinta

Tutkimusraportti: Yhdyskuntarakenteen vyöhykkeet Suomessa

Vyöhykemenetelmä antaa monia mahdollisuuksia yhdyskuntarakenteen ja liikennejärjestelmän suunnitteluun ja analysointiin. Yhdyskuntarakenteen vyöhyketarkastelussa kaupunkiseudut jaetaan jalankulku-, joukkoliikenne- ja autovyöhykkeisiin alueen sijaintiin ja joukkoliikenteen palvelutasoon perustuvien kriteereiden avulla. Continue reading Tutkimusraportti: Yhdyskuntarakenteen vyöhykkeet Suomessa

Seminaariesitys: Muuttiko Kerava–Lahti-oikorata matkustamista?

Esitys perustuu tänä vuonna valmistuneeseen diplomityöhön, jonka aiheena on kulkutavan valinta Kerava−Lahti-oikoradan vaikutusalueella. Työssä käsitellään kulkutavan valintaa, kulkutavan muutosten arvioinnin menetelmiä sekä kulkutapamuutosten jälkiarviointia. Aineistoanalyysissa on selvitetty muun muassa kulkutapavalintojen taustalla olevia tekijöitä sekä kulkutavan muutospotentiaalia. Lisäksi vertailukohteena työssä käsitellään ruotsalaista Sveanmaan oikorataa. Työ on julkaistu Liikenneviraston julkaisusarjassa nimellä Kulkutavan valinta Kerava–Lahti-oikoradan vaikutusalueella. Continue reading Seminaariesitys: Muuttiko Kerava–Lahti-oikorata matkustamista?

Tutkimusraportti: Kulkutavan valinta Kerava–Lahti-oikoradan vaikutusalueella

Tutkimuksessa on selvitetty vuonna 2006 liikenteelle avatun Kerava–Lahti-oikoradan vaikutuksia kulkutavan valintaan. Tutkimuksen analyysit perustuvat pääosin Lahden moottoritien ja Kerava–Lahti-oikoradan jälkeen-vaiheen vaikutusselvitystä varten keväällä 2011 kerättyihin kyselytutkimusaineistoihin. Aineistoja on käsitelty tutkimuksessa pääsääntöisesti SPSS-ohjelmistolla ristiintaulukoinnin avulla. Oikoradan vertailukohteena on tarkasteltu Sveanmaan oikorataa Ruotsissa. Continue reading Tutkimusraportti: Kulkutavan valinta Kerava–Lahti-oikoradan vaikutusalueella