Avainsana: kuljetusjärjestelmä

Tutkimusraportti: Energiatehokas ja älykäs raskas ajoneuvo HDENIQ – vuosiraportti 2009

Energiatehokas ja älykäs raskas ajoneuvo (HDENIQ) -projekti jatkaa raskaiden maantieajoneuvojen energiankulutuksen, päästöjen ja turvallisuuden tutkimusta aikaisempien HDEnergia- ja RASTU-projektien hengessä. HDENIQ on osa VTT:n koordinoimaa TransEco-tutkimusohjelmaa. Continue reading Tutkimusraportti: Energiatehokas ja älykäs raskas ajoneuvo HDENIQ – vuosiraportti 2009

Tutkimusraportti: Energiatehokkuus logistiikassa – logistiikan energiatehokkuuden mittaaminen ja parantaminen

Logistiikassa energiatehokkuuden mittaamiseen ei ole vielä vakiintunutta käytäntöä ja tarkastelut on tyypillisimmin rajattu tuotteiden kuljetusketjuihin. Koko toimitusketjun kattava taserajaus sisältää raaka-aineiden hankinnan ja tuotannon, raaka-aineiden ja välituotteiden tulologistiikan, tuotannon, lähtölogistiikan sekä tuotteiden toimituksen asiakkaalle. Logistiikan energiatehokkuutta on mitattu tyypillisimmin kuljetussuoritepohjaisilla mittareilla, kuten kuljetusten energiankulutuksella. Toimitusketjun tasolla on usein tarpeellista laskea yhteen toimitusketjun eri osien energiankulutusarvoja, jolloin on mahdollista tarkastella koko logistisen ketjun energiatehokkuutta. Logistiikan energiatehokkuutta on mitattu esimerkiksi kumulatiivisella energiankulutuksella, kuljetusintensiteetin ja kuljetusjalanjäljen avulla sekä erilaisilla välillisillä mittareilla, kuten veden, sähkön ja primäärienergiankulutuksen avulla. Continue reading Tutkimusraportti: Energiatehokkuus logistiikassa – logistiikan energiatehokkuuden mittaaminen ja parantaminen

Tutkimusraportti: KombiSuomea rakentamassa

Yhdistettyjen kuljetusten edistäminen on vuosina 2007–2010 toteutettu eri kuljetusmuotojen, toimijoiden ja tahojen yhteistyö- ja kehityshanke. Lähtökohtana on ollut pyrkimys Suomen kuljetusjärjestelmän kilpailukyvyn parantamiseen kestävin perustein sekä kotimaanliikenteessä, ulkomaankaupassa että transitoliikenteessä. Hanke on onnistunut kokoamaan laajan asiantuntijafoorumin keskustelemaan aiheesta, johon liittyy useita eri tahoja ja osapuolia. Aihepiiri koskee koko toimialaa: kuljetusasiakkaita ja kuljetuspalvelujen tarjoajia sekä yhteiskuntaa ja muuta toimintaympäristöä. Haasteena on luoda yhteinen näkemys ja perusta uusille toimintatavoille tavanomaisen, lähinnä yritystasolla tapahtuvan ajattelun yläpuolelle. Continue reading Tutkimusraportti: KombiSuomea rakentamassa

Seminaariesitys: Joko nyt alkaa suuryksiköiden uusi aika Suomen rautateillä?

Ensimmäistä kertaa Suomessa on laajalla rintamalla nähty tarpeelliseksi edistää yhdistettyjen kuljetusten nykyistä laajempaa ja monipuolisempaa hyödyntämistä. Aktivoijana on toiminut KombiSuomi-hanke. Erityisesti logistiikka-alalla on tarvetta tehostaa toimintaa käyttämällä hyväksi rautateitä suuryksiköiden runkokuljettajana. Siksi on perusteltua kysyä: joko nyt alkaa suuryksiköiden uusi aika Suomen rautateillä? Continue reading Seminaariesitys: Joko nyt alkaa suuryksiköiden uusi aika Suomen rautateillä?

Raportti: Tavaraliikenteen ratapihojen kehittämistarpeet

Tavaraliikenteen ratapihojen toimintatavat ja infrastruktuuri ovat osa kilpailukykyistä liikennejärjestelmää. Lähes kaikki isot tavaraliikenteen ratapihat on korjattava vuoteen 2020 mennessä. Liikennejärjestelmän ja kuljetusten kilpailukyvyn ja tehokkuuden parantamiseksi ratapihoja ja ratapihatoimintoja tulee yksinkertaistaa, tehostaa ja automatisoida. Tavoitteena on koko rautatietoimialan kustannusten vähentäminen. Continue reading Raportti: Tavaraliikenteen ratapihojen kehittämistarpeet

Tutkimusraportti: Kuljetusalan energiatehokkuuden hallinta- ja kannustinjärjestelmät

Tämän tutkimushankkeen tavoitteena oli kehittää energiatehokkuuden seuranta- ja kannustinjärjestelmiä kuljetusyritysten käyttöön. Tutkimuksen toteutuksesta vastasi Tampereen teknillisen yliopiston tiedonhallinnan ja logistiikan laitos yhteistyössä EC-Tools Oy:n, Tampereen kaupungin liikennelaitoksen ja Transpoint Oy Ab:n kanssa. Tutkimus on osa laajaa Raskas ajoneuvokalusto: turvallisuus, ympäristöominaisuudet ja uusi tekniikka 2006–2008 -tutkimushanketta. Continue reading Tutkimusraportti: Kuljetusalan energiatehokkuuden hallinta- ja kannustinjärjestelmät

Tutkimusraportti: Konttiliikenne ja sen tulevaisuus intermodaalikuljetusten näkökulmasta Suomessa

Kontti tarjoaa kustannustehokkaan ja joustavan kuljetusketjun, joka kattaa koko maailman. Konttiliikenne kasvanee jatkossakin pitkällä tähtäimellä huolimatta talouden suhdannevaihteluista. Globaali ja eurooppalainen kehitys määrittelee suuryksiköiden käytön reunaehdot, mutta Suomessa voidaan vaikuttaa ratkaisevasti siihen, miten täällä toimitaan kilpailukykyisesti osana kansainvälisiä logistisia ketjuja ja asiakkuuksien hallintaa. Samalla voidaan vähentää kuljettamisen haittavaikutuksia ympäristöön ja ympäröivään yhteiskuntaan.

Tämä tutkimus on tehty osana KombiSuomi-hanketta, ja siinä on kartoitettu konttikuljetusten näkymiä, kehityssuuntia ja kuljetusvirtoja Suomen näkökulmasta. Työ on toteutettu keskeisiltä osiltaan haastattelututkimuksena. Continue reading Tutkimusraportti: Konttiliikenne ja sen tulevaisuus intermodaalikuljetusten näkökulmasta Suomessa

Seminaariesitys: Mikä merkitys yhdistetyillä kuljetuksilla on Suomen kuljetusjärjestelmässä 5–10 vuoden kuluttua?

Tarve hoitaa kuljetukset tehokkaasti ja ympäristöä vähemmän kuormittavasti on lisännyt isojen kuljetusketjuja hallitsevien toimijoiden kiinnostusta intermodaalikuljetusten nykyistä laajempaan ja monipuolisempaan hyödyntämiseen toiminnassaan myös Suomessa. Tämä on lähtökohtana myös Yleisen Teollisuusliiton koordinoimassa yhteistyöhankkeessa Yhdistet­tyjen kuljetusten edistäminen / KombiSuomi, jossa pyritään konkreettisesti laajentamaan yhdistettyjen kuljetusten tarjontaa ja käyttöä. Continue reading Seminaariesitys: Mikä merkitys yhdistetyillä kuljetuksilla on Suomen kuljetusjärjestelmässä 5–10 vuoden kuluttua?

Tutkimusraportti: Perussolmuratapihojen merkitys ja näkymät osana kuljetusjärjestelmää

Työn tavoitteena on ollut selvittää perussolmuratapihojen merkitystä ja näkymiä osana kuljetusjärjestelmää ja niihin liittyviä ratapihojen teknisiä ja toiminnallisia toteutusvaihtoehtoja ja -mahdollisuuksia. Tarkoituksena on ollut hahmottaa kehityssuuntia ja ratkaisuja, jotka soveltuvat erityisesti perussolmuratapihoille. Perussolmuratapihat ovat rataverkon solmukohtia, jotka palvelevat lähinnä alueellisia tavaraliikenteen tarpeita. Continue reading Tutkimusraportti: Perussolmuratapihojen merkitys ja näkymät osana kuljetusjärjestelmää

Tutkimusraportti: Elinkeinoelämän kuljetustarpeiden kehitysnäkymät Keski-Suomessa

Liikenneväylät sekä logistiikka- ja kuljetuspalvelut ovat keskeisessä asemassa elinkeinoelämän kilpailukyvyn kannalta. Tutkimuksessa kuvataan Keski-Suomen elinkeinoelämän toimintaympäristöä ja kehitysnäkymiä kuljetusten ja maakunnan liikenneväylien näkökulmasta. Väylänpidossa korostuu asiakaslähtöinen ajattelutapa, jossa tärkeää on tunnistaa eri asiakasryhmien tarpeet väyläverkostolle. Oleellinen osa tutkimusta oli elinkeinoelämän edustajien haastattelut. Haastattelujen ja muun lähdeaineiston perusteella muodostettiin käsitys kuljetusten toimivuudesta ja elinkeinoelämän väylänpidolle kohdistamista tarpeista Keski-Suomessa. Continue reading Tutkimusraportti: Elinkeinoelämän kuljetustarpeiden kehitysnäkymät Keski-Suomessa