Avainsana: kuljetusjärjestelmä

Viikko Isossa-Britanniassa logistiikan ja SCM-huippujen kanssa

Derbyn yliopistolla Englannissa järjestettiin 9.–11.9. kahdeskymmenes Logistics Research Network (LRN) konferenssi. Konferenssissa esitellään toimitusketjun hallinnan, logistiikan ja kuljetusten viimeisimpiä tuulia niin tutkijoiden kuin yritystenkin toimesta. Continue reading Viikko Isossa-Britanniassa logistiikan ja SCM-huippujen kanssa

Tutkimusraportti: Älykäs kaupunkilogistiikka – CityLog

Liikenteen tutkimuskeskus Vernen kevään 2014 aikana tekemässä CityLog-tutkimuksessa kaupunkilogistiikkaan liittyviä haasteita ja ongelmia tarkasteltiin keskustan kauppojen ja palvelualojen toimipisteiden näkökulmasta. Hankkeen tavoitteena oli kartoittaa älykkään kaupunkilogistiikan kehittämismahdollisuuksia tiiviisti rakennetussa toimintaympäristössä. Tutkimus toteutettiin kysely- ja haastattelututkimuksena ja case-alueeksi valittiin Tampereen keskusta. Continue reading Tutkimusraportti: Älykäs kaupunkilogistiikka – CityLog

Artikkeli: Uusi tilannekuva avartaa tietoa ilmakuljetusten huoltovarmuudesta

Toimintaympäristö ja sen osana huoltovarmuuteen vaikuttavat tekijät ovat jatkuvassa muutostilassa. Tämä on haaste päätöksenteolle ja huoltovarmuuden turvaamiselle, ja nostaa esille erityisesti kaksi kysymystä: Mitä asioita, tekijöitä ja ilmiötä tulisi seurata? Miten näitä tulisi seurata?

Markus Pölläsen artikkeli liittyy Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä tehtyyn tutkimukseen ilmakuljetusten huoltovarmuuden tilannekuvan muodostamisesta. Continue reading Artikkeli: Uusi tilannekuva avartaa tietoa ilmakuljetusten huoltovarmuudesta

Tutkimusraportti: Ilmakuljetusten huoltovarmuuden tilannekuvan muodostaminen

Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää, millainen ilmakuljetusten huoltovarmuuden tilannekuvan tulisi olla, jotta sen avulla voitaisiin seurata huoltovarmuuden ylläpitoon liittyvää suorituskykyä. Haastatteluiden tuloksia, aiempia selvityksiä ja olemassa olevia aineistoja hyödyntämällä sekä tutkimus- ja ohjausryhmätyöskentelyyn perustuen on kuvattu ilmakuljetusten huoltovarmuuden tilannekuvan tarpeita, sisältöjä, tietokäytäntöjä ja ylläpitoa. Tutkimus on tehty huoltovarmuusorganisaation toimeksiannosta Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä. Continue reading Tutkimusraportti: Ilmakuljetusten huoltovarmuuden tilannekuvan muodostaminen

Tutkimusraportti: Tieliikenteen tavarankuljetusyritysten vastuullisuusmalli – kokeilututkimus

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on kehittämässä tieliikenteen kuljetusyrityksille tarkoitettua johtamis- ja menettelytapamallia edistääkseen ammattiliikenteen turvallisuuskulttuuria ja ympäristön kannalta vastuullista toimintatapaa. Tieliikenteen kuljetusyrityksille kehitteillä oleva vastuullisuusmalli tulee olemaan vapaaehtoinen ja sen tavoitteena on olla konkreettista hyötyä tuova ja tunnettu malli, joka on helposti käyttöönotettavissa kaiken kokoisiin kuljetusyrityksiin. Samalla se tuo hyvän työkalun tilaajille kuljetusyritysten vastuullisuuden arviointiin. Continue reading Tutkimusraportti: Tieliikenteen tavarankuljetusyritysten vastuullisuusmalli – kokeilututkimus

Tutkimusraportti: Kuorma-autokannan hallintamalli

Kuorma-autokanta ja kuorma-autojen käyttö muuttuvat jatkuvasti. Tutkimuksessa yhdistetään kuorma-autokannan kehittymistä kuvaavat tiedot kuorma-autojen käytön kehittymistä kuvaaviin tietoihin ja muodostetaan näin kuva siitä, miten kuorma-autojen ja niiden käytön kehitys vaikuttaa energiankulutukseen ja päästöihin. Menetelmänä on tieliikenteen tavarankuljetustilaston analyysi ja tietojen yhdistäminen VTT:n LIPASTO-järjestelmän polttoaineenkulutus- ja päästötietoihin. Tutkimuksessa arvioidaan myös lokakuussa 2013 voimaan tulleiden kuorma-autojen mitta- ja massarajojen muutosten vaikutuksia. Continue reading Tutkimusraportti: Kuorma-autokannan hallintamalli

Tutkimusraportti: Suomen sisäiset lentokuljetukset ja niiden merkitys huoltovarmuudelle

Tutkimuksessa on tarkasteltu Suomen lentoliikennettä ja erityisesti kotimaan sisäisiä lentokuljetuksia huoltovarmuuden näkökulmasta. Koska aiempaa tutkimusta aihepiiristä on hyvin niukasti, työssä tärkeänä tietolähteenä ovat olleet asiantuntijoiden, erityisesti kuljetusalan yritysten edustajien, haastattelut. Lisäksi työssä on hyödynnetty lentokuljetuksia koskevia tilastoaineistoja. Tutkimuksen on tilannut Finavia Oyj yhteistyössä huoltovarmuusorganisaation ilmakuljetuspoolin ja Huoltovarmuuskeskuksen kanssa, ja se on toteutettu Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä. Continue reading Tutkimusraportti: Suomen sisäiset lentokuljetukset ja niiden merkitys huoltovarmuudelle

Artikkeli: Ruotsissa Pohjoismaiden energiatehokkaimmat tiekuljetukset

Polttoaineen jatkuva kallistuminen ja ihmisten ympäristötietoisuus ovat pakottaneet tiekuljetusalan kiinnittämään entistä enemmän huomiota kuljetusten energiatehokkuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. Samalla EU on asettanut myös tiekuljetusalaa koskevia tavoitteita parantaa energiatehokkuutta ja vähentää CO2-päästöjä. 2000-luvun alku on kuitenkin osoittanut, ettei Pohjoismaissa ole pystytty parantamaan merkittävästi tiekuljetusten energiatehokkuutta eikä vähentämään CO2-päästöjä. Continue reading Artikkeli: Ruotsissa Pohjoismaiden energiatehokkaimmat tiekuljetukset

Artikkeli: Voimme vaikuttaa Suomen meriliikenteen tulevaisuuteen

Suomen meriliikenne on osa globaalia ja erityisesti pohjoisen Itämeren meriliikennettä ja talouden toimintaympäristöä. Siksi merenkulun tulevaisuutta tulee tarkastella Suomea laajemmasta näkökulmasta – ulkoa sisäänpäin, toimintaympäristön ja markkinoiden kokonaiskuva hahmottaen. Huomiota on kiinnitettävä myös niihin tekijöihin, joihin ei voida vaikuttaa yksin Suomen toimilla. Skenaarioiden avulla tuleviin muutoksiin on mahdollista varautua jo ennakolta. Continue reading Artikkeli: Voimme vaikuttaa Suomen meriliikenteen tulevaisuuteen

Dissertation: Future of energy efficiency and carbon dioxide emissions of Finnish road freight transport

The targets to reduce the carbon dioxide emissions to mitigate climate change are as much applicable to the road freight transport sector as they are to all other sectors of society. The aim of this research is to support the initiatives of the Finnish government for improving the energy efficiency and reducing the CO2 emissions of road freight transport. This is done by forecasting the future development and giving the policy makers guidance on effective measures for promoting road freight energy efficiency and CO2 reduction. Continue reading Dissertation: Future of energy efficiency and carbon dioxide emissions of Finnish road freight transport