Avainsana: intermodaalikuljetus

Tutkimusraportti: KombiSuomea rakentamassa

Yhdistettyjen kuljetusten edistäminen on vuosina 2007–2010 toteutettu eri kuljetusmuotojen, toimijoiden ja tahojen yhteistyö- ja kehityshanke. Lähtökohtana on ollut pyrkimys Suomen kuljetusjärjestelmän kilpailukyvyn parantamiseen kestävin perustein sekä kotimaanliikenteessä, ulkomaankaupassa että transitoliikenteessä. Hanke on onnistunut kokoamaan laajan asiantuntijafoorumin keskustelemaan aiheesta, johon liittyy useita eri tahoja ja osapuolia. Aihepiiri koskee koko toimialaa: kuljetusasiakkaita ja kuljetuspalvelujen tarjoajia sekä yhteiskuntaa ja muuta toimintaympäristöä. Haasteena on luoda yhteinen näkemys ja perusta uusille toimintatavoille tavanomaisen, lähinnä yritystasolla tapahtuvan ajattelun yläpuolelle. Continue reading Tutkimusraportti: KombiSuomea rakentamassa

Seminaariesitys: Joko nyt alkaa suuryksiköiden uusi aika Suomen rautateillä?

Ensimmäistä kertaa Suomessa on laajalla rintamalla nähty tarpeelliseksi edistää yhdistettyjen kuljetusten nykyistä laajempaa ja monipuolisempaa hyödyntämistä. Aktivoijana on toiminut KombiSuomi-hanke. Erityisesti logistiikka-alalla on tarvetta tehostaa toimintaa käyttämällä hyväksi rautateitä suuryksiköiden runkokuljettajana. Siksi on perusteltua kysyä: joko nyt alkaa suuryksiköiden uusi aika Suomen rautateillä? Continue reading Seminaariesitys: Joko nyt alkaa suuryksiköiden uusi aika Suomen rautateillä?

Tutkimusraportti: Konttiliikenne ja sen tulevaisuus intermodaalikuljetusten näkökulmasta Suomessa

Kontti tarjoaa kustannustehokkaan ja joustavan kuljetusketjun, joka kattaa koko maailman. Konttiliikenne kasvanee jatkossakin pitkällä tähtäimellä huolimatta talouden suhdannevaihteluista. Globaali ja eurooppalainen kehitys määrittelee suuryksiköiden käytön reunaehdot, mutta Suomessa voidaan vaikuttaa ratkaisevasti siihen, miten täällä toimitaan kilpailukykyisesti osana kansainvälisiä logistisia ketjuja ja asiakkuuksien hallintaa. Samalla voidaan vähentää kuljettamisen haittavaikutuksia ympäristöön ja ympäröivään yhteiskuntaan.

Tämä tutkimus on tehty osana KombiSuomi-hanketta, ja siinä on kartoitettu konttikuljetusten näkymiä, kehityssuuntia ja kuljetusvirtoja Suomen näkökulmasta. Työ on toteutettu keskeisiltä osiltaan haastattelututkimuksena. Continue reading Tutkimusraportti: Konttiliikenne ja sen tulevaisuus intermodaalikuljetusten näkökulmasta Suomessa

Seminaariesitys: Mikä merkitys yhdistetyillä kuljetuksilla on Suomen kuljetusjärjestelmässä 5–10 vuoden kuluttua?

Tarve hoitaa kuljetukset tehokkaasti ja ympäristöä vähemmän kuormittavasti on lisännyt isojen kuljetusketjuja hallitsevien toimijoiden kiinnostusta intermodaalikuljetusten nykyistä laajempaan ja monipuolisempaan hyödyntämiseen toiminnassaan myös Suomessa. Tämä on lähtökohtana myös Yleisen Teollisuusliiton koordinoimassa yhteistyöhankkeessa Yhdistet­tyjen kuljetusten edistäminen / KombiSuomi, jossa pyritään konkreettisesti laajentamaan yhdistettyjen kuljetusten tarjontaa ja käyttöä. Continue reading Seminaariesitys: Mikä merkitys yhdistetyillä kuljetuksilla on Suomen kuljetusjärjestelmässä 5–10 vuoden kuluttua?

Tutkimusraportti: Rautatieinfrastruktuurin kehitystarpeet suuryksikkökuljetusten yleistyessä

Suuryksikkökuljetusten käyttö lisääntyy sekä maailmanlaajuisesti että Suomen ulkomaankaupassa. Kehitys heijastuu myös kotimaankuljetuksiin. Rautateiden ja rautatieinfrastruktuurin kilpailukyvyn kannalta on oleellisen tärkeää, että ne pystyvät vastaamaan elinkeinoelämän kuljetustarpeisiin myös suuryksikkökuljetuspalvelujen osalta. Tutkimuksen tavoitteena on ollut kuvata erilaisia kuljetuksiin vaikuttavia kehitysnäkymiä ja niiden kohdistumista suuryksikkökuljetusten eri segmentteihin ja rautatieinfrastruktuuriin Suomessa. Continue reading Tutkimusraportti: Rautatieinfrastruktuurin kehitystarpeet suuryksikkökuljetusten yleistyessä

Tutkimusraportti: Ulkomaankaupan suuryksikkökuljetusten liikenneyhteydet

Suuryksikkökuljetusten tavaramäärä Suomen ja ulkomaiden välisessä meriliikenteessä on viimeisten kymmenen vuoden aikana kaksinkertaistunut 12,8 miljoonasta tonnista 23,5 miljoonaan tonniin. Erityisesti konttien käyttö lisääntyy edelleen ulkomaankaupan kuljetuksissa. Kasvun odotetaan jatkuvan edelleen. Continue reading Tutkimusraportti: Ulkomaankaupan suuryksikkökuljetusten liikenneyhteydet