Avainsana: hyvät käytännöt

Pirkanmaalla voitaisiin säästää miljoonia yhteiskunnan korvaamista henkilökuljetuksista

Pirkanmaalla kustannukset henkilökuljetusten järjestämisestä olivat noin 71 miljoonaa euroa vuonna 2013. Neljän miljoonan vuotuinen säästö saataisiin yhdistämällä kuntien järjestämät sosiaalihuolto- ja vammaispalvelumatkat Kelan korvaamiin terveydenhuoltomatkoihin. Continue reading Pirkanmaalla voitaisiin säästää miljoonia yhteiskunnan korvaamista henkilökuljetuksista

Book: Vitality from walking and cycling

The promotion of walking and cycling is a key question when improving the vitality of our cities. This book brings together information on walking and cycling for the base of urban planning for planners and decision makers. The book will hopefully increase enthusiasm and knowledge on how to develop walking and cycling conditions in cities. Continue reading Book: Vitality from walking and cycling

Kirja: Pyöräilyn ja kävelyn edistäminen Suomessa

Kaupunkikeskustojen liikennemäärän kasvu aiheuttaa ongelmia eurooppalaisissa kaupungeissa yhä enenevässä määrin ympäristöhaittojen lisääntymisenä, liikenteen ruuhkautumisena sekä liikenneturvallisuuden vähenemisen. Samat ongelmat ovat ajankohtaisia myös suomalaisilla kaupunkiseuduilla. Pyöräilyn ja kävelyn lisääminen vähentävät haittoja, minkä vuoksi eri puolilla maailmaa on lähdetty vahvasti edistämään lihasvoimaista liikkumista. Monet Keski-Euroopan kaupungit ovat edelläkävijöitä pyöräilyn ja kävelyn kehittämisessä, joten eri puolilta maailmaa otetaan niistä mallia.

Kirjassa sovelletaan parhaimpia eurooppalaisia käytäntöjä Suomeen ja esitetään toimenpidesuosituksia suomalaisille kaupungeille. Continue reading Kirja: Pyöräilyn ja kävelyn edistäminen Suomessa

Seminaariesitys: Uudella vaihteella myötätuulessa – Pyöräilyn parhaat käytännöt Suomeen

Suomessa ollaan hyvässä myötätuulessa pyöräilyn edistämisessä. Viime vuosina pyöräilyn lisäämisen eteen on tehty enemmän kuin koskaan aiemmin. Tässä esityksessä nostetaan esiin Euroopassa puhaltavia tuulia, joita seuraamalla Suomessa varmistetaan hyvä myötätuuli pyöräilyn edistämisessä. Tulokset perustuvat PYKÄLÄ-projektissa tehtyihin löytöihin. Ensimmäiseksi Suomessa tulee kiinnittää huomiota liikennejärjestelmän kokonaissuunnitteluun, maankäytön tiivistämiseen, matkaketjujen parantamiseen, pyöräilyverkon ja kunnossapidon laatuun sekä pyöräilyn seurantaan. Kantavana ajatuksena tulee olla pyöräilyn ja muiden kestävien liikkumismuotojen kilpailukyvyn selkeä parantaminen autoliikenteeseen nähden. Tavoitteena pitäisi olla, että monet jättävät auton kotiin ja kulkevat pyörällä sen sijaan. Continue reading Seminaariesitys: Uudella vaihteella myötätuulessa – Pyöräilyn parhaat käytännöt Suomeen

Seminaariesitys: Koko Sveitsi yhdellä lipulla

Selvitys Sveitsin yhteislippujärjestelmästä on osa Liikennevirastolle tehtyä projektia, jossa perehdyttiin keinoihin edistää joukkoliikennettä kolmen case-esimerkin avulla: Ranskan joukkoliikennevero, Ranskan kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelma sekä Sveitsin yhteislippujärjestelmä. Projektin tulokset on julkaistu raportissa Joukkoliikenteen edistämiskeinoja – eurooppalaisia esimerkkejä. Continue reading Seminaariesitys: Koko Sveitsi yhdellä lipulla

Tutkimusraportti: Joukkoliikenteen edistämiskeinoja – eurooppalaisia esimerkkejä

Ilmastonmuutosten vaikutusten vähentämisessä, yhdyskuntarakenteen hajaantumisen estämisessä ja monipuolisten liikkumismahdollisuuksien lisäämisessä joukkoliikenteen kehittäminen on yksi tärkeimmistä keinoista. Vielä tällä hetkellä Suomi pärjää joukkoliikenteen palvelutason ja kulkutapaosuuden eurooppalaisessa vertailussa melko kehnosti. Viime vuosina joukkoliikenteen edistämiselle on kuitenkin asetettu suuria valtakunnallisia tavoitteita. Niiden saavuttaminen edellyttää tulevien vuosien aikana laajan keinovalikoiman hyödyntämistä.

Tämän tutkimuksen tavoitteena on koota esimerkkejä siitä, mitkä menestystekijät vaikuttavat joukkoliikenteen houkuttelevuuteen ja miten joukkoliikennettä edistetään maailmalla. Erilaisten keinojen laaja-alaisen esittelyn lisäksi työssä syvennytään tarkastelemaan kahta aihepiiriä erityisen tarkasti: Sveitsin yhteislippujärjestelmää sekä Ranskan valtion roolia kaupunkiseutujen joukkoliikenteen kehittämisessä. Nämä aiheet ovat Suomessa erittäin ajankohtaisia muun muassa EU:n uuden palvelusopimuksen (PSA) voimaanastumisen myötä. Continue reading Tutkimusraportti: Joukkoliikenteen edistämiskeinoja – eurooppalaisia esimerkkejä

Diplomityö: Valtio joukkoliikenteen edistäjänä Ranskassa ja Sveitsissä

Joukkoliikenteellä on tärkeä rooli ympäristöhaittojen ja päästöjen suhteen asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa. Tämä diplomityö on syntynyt Liikennevirastolle tehdyn hankkeen ohessa, ja se on tehty Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä. Työssä lähestyttiin valtion roolia joukkoliikenteen edistäjänä kolmen ranskalaisen ja sveitsiläisen case-esimerkin avulla. Continue reading Diplomityö: Valtio joukkoliikenteen edistäjänä Ranskassa ja Sveitsissä

Book: Best European practices in promoting cycling and walking

European countries are forerunners in promoting cycling and walking. Planners and decision makers from all over the world travel to Europe to study the best practices. Now the best European practices have been gathered to one book. Transport Research Centre Verne in Tampere University of Technology published a brand new book The best European practices in promoting cycling and walking. Continue reading Book: Best European practices in promoting cycling and walking

Tutkimusraportti: Pyöräilyn ja kävelyn laskennat

Jalankulun ja pyöräilyn määriä ei nykyisin lasketa Suomessa järjestelmällisesti useassakaan kaupungissa tai kunnassa, joten tietoa kevyen liikenteen määristä on saatavilla vaihtelevasti. Liikennemäärien puuttuminen haittaa kevyen liikenteen liikenneympäristön kehittämistä.

Työn tavoitteena oli kävelyn ja pyöräilyn laskentaohjeistuksen kehittäminen Suomeen. Laskentamenetelmä pyrittiin suunnittelemaan alueellisesti kattavan ja yhteismitallisen tiedon tuottamiseksi ja aikasarjojen sekä vertailutiedon keräämiseksi. Työn tavoitteena on helpottaa pyörä- ja kävelyliikenteen laskentamenetelmän käyttöönottoa ja ohjeistaa toimivien laskentojen suorittamisessa. Continue reading Tutkimusraportti: Pyöräilyn ja kävelyn laskennat

Kirja: Parhaat eurooppalaiset käytännöt pyöräilyn ja kävelyn edistämisessä

Kaupunkiliikenteen suunnitteluun kohdistuu kasvavia haasteita maailmanlaajuisesti, myös Suomessa. Liikennemäärän kasvu lisää ongelmia, kuten ympäristöhaittoja, liikenteen ruuhkautumista ja liikenneonnettomuuksia. Samalla on huoli suomalaisten arkiliikunnan vähenemisestä ja kansanterveyden heikkenemisestä. Ministeriöt ja kunnat ovat laatineet kunnianhimoisia tavoitteita, joilla ongelmia voidaan ratkaista.

PYKÄLÄ-projektissa kerätty laaja-alainen tutkimusmateriaali on jalostettu 269-sivuiseksi kirjaksi Parhaat eurooppalaiset käytännöt pyöräilyn ja kävelyn edistämisessä. Kirjassa on esitelty parhaat käytännöt kymmenestä eurooppalaisesta esimerkkikaupungista. Jokainen kaupunki on kansainvälisesti edelläkävijä, joten kirja tarjoaa uusimman tiedon pyöräilyn ja kävelyn edistämiseksi. Continue reading Kirja: Parhaat eurooppalaiset käytännöt pyöräilyn ja kävelyn edistämisessä