Avainsana: Hervanta

Mistä Hervantaan tullaan töihin?

Merkittävä työpaikkakeskittymä

Hervanta on Tampereen yksi merkittävimmistä työpaikkakeskittymistä keskustan, Hatanpään ja TAYS:n alueiden ohella. Hervannassa oli vuonna 2009 yhteensä 11000 työpaikkaa, joista valtaosa on kaupan-, teollisuuden- ja opetusalan työpaikkoja.

Tampereella on havaittavissa muutama selkeä työpaikkakeskittymä (menetelmä: kiinteäsäteinen estimointi IDW, aineisto: © YKR/SYKE, kartta: © OpenStreetMap CC-BY-SA)

Hervanta houkuttelee työntekijöitä monesta ilmansuunnasta

Työmatka-aineiston avulla voidaan selvittää työmatkojen suuntautumista koti- ja työpaikan koordinaatin avulla. Hervannan työmatka-aineisto tarkasteaessa havaitaan, että yli puolessa (56,7 %) Hervantaan tulevista työmatkoista työntekijän kotipaikka on Tampereella. Toiseksi eniten työmatkoja Hervantaan saapuu Kangasalta (8,3 %) ja kolmanneksi eniten Lempäälästä (6,5 %). Nokialta (4,9), Ylöjärveltä (4,6) ja Pirkkalasta (3,9) Hervantaan saapuu yhteensä noin tuhat työmatkalaista.

Siitä, miten Hervantaan päätyvät työmatkat kuormittavat liikenneverkkoa, on visualisoitu oheiseen kuvaan. Reitityksen perusteena on käytetty lyhintä mahdollista reittiä tie- ja katuverkkoa pitkin mitattuna. Jos reitityksen perusteena olisi ollut matka-aika, niin Kekkosentie olisi saanut todennäköisesti enemmän kuormitusta.

(menetelmä: lyhyimmän polun menetelmä, aineisto © YKR/SYKE, kartta: © OpenStreetMap CC-BY-SA)

———————————————————————

Analyyseissä käytetty lähdeaineisto:

Työpaikat 2009, Työmatkat 2009. YKR/SYKE.

Aineistolähde:

  • Väestölaskenta 1980, väestölaskenta 1985, Eläketurvakeskuksen, Valtiokonttorin ja Kuntien eläkevakuutuksen työsuhde-aineistot, verotietokanta (Verohallitus), työssäkäyntitilasto (Tilastokeskus)
  • työpaikat-aineistossa yhteensä 11000 matkaa Hervannan alueella
  • työmatka-aineistossa yhteensä 8000 Hervantaan saapuvaa matkaa eli n. 3000 matkaa on salattu tietosuojaan perustuen

Tampereen suunnittelualueet

http://palvelut2.tampere.fi/tietovaranto/tietovaranto.php?id=19

Digiroad-tietoverkko

www.digiroad.fi/

 

Tutkimusraportti: Hervannan joukkoliikennetutkimus

Tässä tutkimuksessa on kartoitettu Hervannassa työskentelevien ja opiskelevien näkemyksiä ja toiveita kahdesta suunnitteilla olevasta uudesta joukkoliikennelinjasta sekä Hervannan joukkoliikennepalveluiden palvelutasosta. Tutkimus toteutettiin joulukuussa 2007 internet-kyselynä, joka suunnattiin Hermiankadun, Korkeakoulunkadun ja Hervannan valtaväylän alueen työpaikkakeskittymiin. Continue reading Tutkimusraportti: Hervannan joukkoliikennetutkimus

Research report: APGM feasibility study case Tampere

The purpose of this study has been to assess the feasibility of the APGM (automated people and goods mover) system in densely built urban areas in Tampere. The principal case study area is the suburb of Hervanta, where the planned APGM network connects the Technology Centre, University campus and residential areas to the local centre of Hervanta. In addition, the Tampere University Hospital area has served as a supplementary case study area. Continue reading Research report: APGM feasibility study case Tampere

Tutkimusraportti: APGM-laitteen käyttäjätutkimus

APGM-järjestelmän käyttäjätutkimus on toteutettu osana hanketta APGM Tampere – Kevyen automaattisen liikennemuodon soveltuvuuden arviointi alueiden sisäiseen joukkoliikenteeseen. Hankkeen tavoitteena on ollut selvittää järjestelmän soveltuvuutta Hervannan kohdealueelle. Lisäksi täydentävänä kohdealueena on ollut tiivisti rakennettu Tampereen yliopistollisen keskussairaalan alue. Käyttäjätutkimus on toteutettu Hervannan suunnittelualueella. Tähän osaraporttiin on koottu ryhmähaastatteluina toteutetun käyttäjätutkimuksen tulokset. Continue reading Tutkimusraportti: APGM-laitteen käyttäjätutkimus