Avainsana: energiankulutus

Journal article: Indicators of energy efficiency of supply chains

Energy issues have become increasingly important in supply chain management (SCM). Traditionally, the focus of the environmental impacts of SCM has been on transport chains, which are key functions in logistics. Therefore, many of the relevant measures to evaluate the energy efficiency of supply chains are related to transport chains and mileage. In order to affect transport demand and total energy consumption, the focus should be shifted from single shipments to the analysis of complete supply chains, including raw material procurement, inbound logistics, production and outbound logistics.

This paper presents examples of system boundaries and different types of indicators utilised in the measurement of the energy efficiency of supply chains. The case studies analyse the supply chains relating to the paper and metal industries. The results of these case study examples show that even in energy-intensive heavy industry, supply chain decisions can affect energy consumption significantly, although production phase dominates the overall energy consumption. Continue reading Journal article: Indicators of energy efficiency of supply chains

Journal article: Trends of energy efficiency in Finnish road freight transport 1995–2009 and forecast to 2016

A framework for modeling and analyzing the energy efficiency of road freight transport is presented in this paper. This framework is tested by using the data from the Finnish Goods Transport by Road statistics. The data was enhanced by calculating the fuel consumption for each trip in the data. To calculate this, weight-fuel consumption functions were estimated for each Euro-class vehicles and road type. This is a new method for analyzing the energy efficiency of road freight transport and it could be applied also in other countries gathering freight transport data with continuous company surveys. Continue reading Journal article: Trends of energy efficiency in Finnish road freight transport 1995–2009 and forecast to 2016

Tutkimusraportti: Energiatehokkuus logistiikassa – logistiikan energiatehokkuuden mittaaminen ja parantaminen

Logistiikassa energiatehokkuuden mittaamiseen ei ole vielä vakiintunutta käytäntöä ja tarkastelut on tyypillisimmin rajattu tuotteiden kuljetusketjuihin. Koko toimitusketjun kattava taserajaus sisältää raaka-aineiden hankinnan ja tuotannon, raaka-aineiden ja välituotteiden tulologistiikan, tuotannon, lähtölogistiikan sekä tuotteiden toimituksen asiakkaalle. Logistiikan energiatehokkuutta on mitattu tyypillisimmin kuljetussuoritepohjaisilla mittareilla, kuten kuljetusten energiankulutuksella. Toimitusketjun tasolla on usein tarpeellista laskea yhteen toimitusketjun eri osien energiankulutusarvoja, jolloin on mahdollista tarkastella koko logistisen ketjun energiatehokkuutta. Logistiikan energiatehokkuutta on mitattu esimerkiksi kumulatiivisella energiankulutuksella, kuljetusintensiteetin ja kuljetusjalanjäljen avulla sekä erilaisilla välillisillä mittareilla, kuten veden, sähkön ja primäärienergiankulutuksen avulla. Continue reading Tutkimusraportti: Energiatehokkuus logistiikassa – logistiikan energiatehokkuuden mittaaminen ja parantaminen

Tutkimusraportti: Raskaiden ajoneuvojen polttoaineenkulutuksen seurantajärjestelmien kehittäminen

Liikenteen energiankulutuksen vähentäminen on kansainvälinen tavoite, ja se on linjassa monien muiden tavoitteiden, kuten ennakoivan ajotavan ja sitä kautta liikenneturvallisuuden parantamisen kanssa. Tutkimuksessa on keskitytty linja- ja kuorma-autojen polttoaineiden kulutuksen vähentämiseen Suomessa ajoneuvojen seurantajärjestelmiä kehittämällä. Raportti kuuluu osana raskaan liikenteen energiankäytön tehostamista koskevaan tutkimushankkeeseen (HDENERGIA 2003–2005). Continue reading Tutkimusraportti: Raskaiden ajoneuvojen polttoaineenkulutuksen seurantajärjestelmien kehittäminen