Avainsana: asiakastyytyväisyys

Tutkimusraportti: Junamatkustajien kokema täsmällisyys

Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää kaukojunaliikenteen eri asiakasryhmien kokeman epätäsmällisyyden arvoa sekä erilaisten tekijöiden vaikutusta siihen, miten junamatkustajat kokevat junan myöhästymisen tai myöhästymisen mahdollisuuden. Tutkimus on toteutettu Liikenneviraston ja VR:n toimeksiannosta Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä. Continue reading Tutkimusraportti: Junamatkustajien kokema täsmällisyys

Seminaariesitys: Rataverkon käytettävyyden mittarit – mitä ne ovat ja mihin niitä tarvitaan?

Esityksessä kuvataan, miten käytettävyyttä ja sen mittaamista voitaisiin hyödyntää arvioitaessa rataverkon palvelukykyä. Käytettävyyden mittarien avulla on mahdollista tarjota rautatieliikennejärjestelmän näkökulmasta helposti ymmärrettävä tapa havaita ja esittää rataverkon ongelmakohtia ja arvioida kehittämistoimien kohdentamista. Käytetävyys on tärkeä sekä järjestelmän että tavoitteellisuuden näkökulmasta. Continue reading Seminaariesitys: Rataverkon käytettävyyden mittarit – mitä ne ovat ja mihin niitä tarvitaan?

Tutkimusraportti: Kansalaisten tyytyväisyys liikennejärjestelmään ja matkaketjuihin

Raportissa on esitetty vuonna 2011 ensimmäistä kertaa toteutetun Kansalaisten tyytyväisyys liikennejärjestelmään ja matkaketjuihin -kyselytutkimuksen päätulokset. Lisäksi raportissa on kuvattu tutkimuksen toteuttamistapa ja kyselylomakkeen muodostamisprosessi. Monipuolinen kyselyaineisto on käytettävissä myös moniin jatkoselvityksiin ja liikennejärjestelmän suunnitteluun. Continue reading Tutkimusraportti: Kansalaisten tyytyväisyys liikennejärjestelmään ja matkaketjuihin

Conference paper: Measuring railway traffic punctuality from the passenger’s perspective

Punctuality is an important success factor for railway traffic systems, and it is one that largely affect on passengers. Measuring punctuality in railways has many different applications. It can provide a measurement of quality, and can be used for example in individual investment projects or in scheduling. This article discusses punctuality from the point of view of the passenger and also discusses the current state of research on the subject. Previous studies made by the authors have noted that the customer’s point of view is inadequately studied in railway traffic and that punctuality has been neither extensively measured nor systematically monitored from the passenger’s perspective. Accordingly, this study focused on measuring the experienced punctuality of passengers rather than that of trains. Continue reading Conference paper: Measuring railway traffic punctuality from the passenger’s perspective