Kategoria: Ruut Haapamäki

Tutkimusraportti: Liikennejärjestelmän ja -hankkeiden kokonaisvaltainen arviointi

Liikennejärjestelmäsuunnittelu on jatkuvassa muutoksessa. Tarve kaupunkiympäristön arvottamiseen ja kestävien kulkutapojen laajempaan huomiointiin on tunnistettu. Nykyiset arviointimenetelmät on kehitetty enemmän kaupunkiseutujen välisten pitkän matkan hankkeiden arviointiin, eivätkä ne näin ollen huomioi erityisesti kaupunkiympäristöä. Tämä raportti esittää menetelmien nykytilan ja toimivuuden haastatteluiden ja kirjallisuustutkimuksen avulla sekä uuden laadullisen, strategioihin pohjautuvan liikennehankkeiden arviointimallin, jota hyödyntäen kaupunkirakenteen kokonaisvaltainen resurssitehokkuusmalli on mahdollista luoda. Kaupunkirakenteen resurssitehokkuuteen sidottu ja laajemmat maankäyttö- ja rakentamishyödyt huomioiva kokonaisvaltainen arviointimalli esitetään myöhemmin julkaistavassa WHOLE-tutkimusprojektin koontiraportissa. Continue reading Tutkimusraportti: Liikennejärjestelmän ja -hankkeiden kokonaisvaltainen arviointi

Tutkimusraportti: Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen liikenne- ja pysäköintijärjestelyiden kehittäminen

Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestettävät suurtapahtumat ovat haaste liikenteen sujuvuudelle ja pysäköintiratkaisuille. Etenkin suurimpien tapahtumien, kuten Alihankinta-messujen aikaan liikenne- ja pysäköintijärjestelyiden toimimattomuus heijastuu laajalle katu- ja tieverkolle. Liikenne ja pysäköinti ovat myös esteitä messutapahtumien kasvulle. Continue reading Tutkimusraportti: Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen liikenne- ja pysäköintijärjestelyiden kehittäminen

Erikoistyö: Liikenteen hallinta massatapahtumissa

Erikoistyö käsittelee kävijämäärältään suurten tapahtumien liikenteen hallintaa. Massatapahtumat saavat suuret määrät ihmisiä liikkumaan samaan aikaan samassa paikassa. Hetkellinen liikennemäärien kasvu voi aiheuttaa muun muassa melua ja liikenneturvallisuusongelmia. Lisäksi suuret liikennemäärät saattavat ruuhkauttaa liikenneverkkoa, ja pysäköintikapasiteetti voi loppua kesken. Työssä selvitetään kirjallisuuskatsauksen avulla mitä liikenteellisiä erityispiirteitä kävijämääriltään suurilla tapahtumilla on sekä millä keinoilla liikennettä voidaan hallita massatapahtumia järjestettäessä.

Continue reading Erikoistyö: Liikenteen hallinta massatapahtumissa

Diplomityö: Joukkoliikenteen kysynnän vaihtelut ja niihin vaikuttaminen

Tässä työssä joukkoliikenteen kysynnän vaihteluita tarkastellaan Tampereen kaupunkiseudulla. Työssä tutkitaan, millä keinoin kysyntää voitaisiin levittää laajemmalle ajanjaksolle. Tarkemman tarkastelun kohteena ovat koulumatkat Tampereella, joita on noin 30 prosenttia aamuruuhkapiikin matkoista. Continue reading Diplomityö: Joukkoliikenteen kysynnän vaihtelut ja niihin vaikuttaminen

Tutkimusraportti: Matka- ja palveluketjut Lappiin – Yhteydet ja liikennepalvelut

Matkaketjujen kehittäminen ja parempien liikkumisen palveluiden tarjoaminen itsenäisesti matkustaville matkailijoille toisi Lapin aivan uudella tavalla ihmisten ulottuville. Lapin matkaketjujen kehittäminen tarjoaa mahdollisuuden hyödyntää digitalisoitumista sekä uudenlaista asiakaslähtöistä ja palveluorientoitunutta liikennejärjestelmän ymmärtämistä. Samalla on tilaisuus luoda konsepteja, sovelluksia ja toimintatapoja, jotka sujuvan matkailukokemuksen tarjoamisen lisäksi ovat jo itsessään vientituotteita maailmalle. Continue reading Tutkimusraportti: Matka- ja palveluketjut Lappiin – Yhteydet ja liikennepalvelut