Category: Markus Pöllänen

What is transport poverty? Is there transport poverty in Finland? Who are the victims of it?

This is the English summary of a preliminary report on transport poverty in Finland. The research was funded by Ministry of Transport and CommunicationsHelsinki Regional Transport Authority and Finnish Transport Agency. Further research is funded by Kone Foundation.

Continue reading What is transport poverty? Is there transport poverty in Finland? Who are the victims of it?

Mitä on liikenneköyhyys? Onko liikenneköyhyyttä Suomessa ja jos on, ketkä kärsivät liikenneköyhyydestä?

Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä toteutettu esiselvitys liikenneköyhyydestä tarkastelee liikenneköyhyyttä ja liikkumisen sosiaalista kestävyyttä. Liikenneköyhyydeksi voidaan kutsua ilmiötä, jossa ihmisellä ei ole mahdollisuutta liikkua kohtuullisella vaivalla, kohtuullisilla kustannuksilla ja kohtuullisessa ajassa niihin paikkoihin, joissa päivittäisiä tarpeita on mahdollista tyydyttää. Liikenneköyhyyden voidaan katsoa koostuvan liikkumisköyhyydestä, liikenteen kohtuuhintaisuudesta, saavutettavuusköyhyydestä sekä altistumisesta liikenteen ulkoisvaikutuksille. Koska liikkumistarve syntyy muista – esimerkiksi opiskeluun, työssäkäyntiin tai sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyvistä – tarpeista, arkiliikkumisessa koetut vaikeudet heijastuvat koko elämänlaatuun.
Continue reading Mitä on liikenneköyhyys? Onko liikenneköyhyyttä Suomessa ja jos on, ketkä kärsivät liikenneköyhyydestä?

Tutkimusraportti: Robottiautot voivat lisätä liikennettä, mutta pienentää autokantaa

Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Verne tutki Trafin ja Liikenneviraston tilauksesta automaattiautojen vaikutuksia liikkumistottumuksiin. Suurin osa suomalaisista suhtautuu robottiautoihin myönteisesti. Continue reading Tutkimusraportti: Robottiautot voivat lisätä liikennettä, mutta pienentää autokantaa

Tutkimusraportti: Turvavyö on yhä turvavaruste numero yksi

Autojen turvallisuus on kehittynyt paljon viimeisten parin vuosikymmenen aikana. Kehitystä on tarkasteltu esimerkiksi OTIn keväällä julkaisemassa autojen kolariturvallisuustutkimuksessa. Autojen jämäköitymisestä huolimatta turvavyö on edelleen turvavaruste numero yksi. Auton muista varusteista ei ole juuri hyötyä, jos vyö ei ole kiinni ja kuljettaja tai matkustaja ei siten pysy paikallaan ajoneuvossa. Continue reading Tutkimusraportti: Turvavyö on yhä turvavaruste numero yksi

Liikenteen markkinoiden toimintaympäristö

Tutkimusraportti: Liikenteen markkinat Suomessa

Liikenteen markkinoilla on tapahtumassa monia muutoksia. Kilpailu markkinoilla vapautuu ja Suomi kytkeytyy yhä tiiviimmin globaaliin toimintaympäristöön. Digitalisaatio mahdollistaa uusia toimintatapoja. Liikenteen ympäristövaikutuksia pyritään pienentämään ja sääntelyä uudistamaan.  tehdyssä tutkimuksessa on jäsennetty liikenteen markkinoita Suomessa laajasti ja kuvattu markkinoiden ja osamarkkinoiden nykytilaa. Tutkimuksessa on tarkasteltu henkilöliikenteen, tavaraliikenteen ja logistiikan, liikenneinfrastruktuurin, liikenteen kulkuneuvojen sekä käyttövoimien markkinoita. Continue reading Tutkimusraportti: Liikenteen markkinat Suomessa