Kategoria: Leena Manelius

Tutkimusraportti: Liikenneinformaation vaikutus ajokäyttäytymiseen

Tampereella otettiin keväällä 2009 käyttöön kymmenen muuttuvaa opastetaulua, jotka tiedottavat autoilijoille ajo-olosuhteista ja pyrkivät ohjaamaan reitinvalintaa häiriötilanteiden aikana. Opasteiden tavoitteena on liikenteen sujuvuuden parantaminen ja keskustan ruuhkatilanteiden sekä onnettomuuksien vähentäminen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia järjestelmän liikenteellisiä vaikutuksia sekä kuljettajien näkemyksiä opasteiden toiminnasta ja hyödyllisyydestä. Vaikutusten arviointiin käytettyjä menetelmiä selvitettiin kirjallisuuskatsauksen perusteella. Kuljettajakokemuksia kerättiin kyselytutkimuksen avulla ja liikenteellisiä vaikutuksia tarkasteltiin liikenteen automaattisten mittauspisteiden sekä liikennevaloilmaisimien tuottamien tietojen avulla. Continue reading Tutkimusraportti: Liikenneinformaation vaikutus ajokäyttäytymiseen

Tutkimusraportti: Liikenteen sujuvuus Tampereen seudulla 2008–2009

Liikenteen sujuvuus on tärkeä matka-aikaan vaikuttava palvelutasotekijä, joka riippuu liikenteen ruuhkautumisesta. Viime vuosien aikana Tampereen seudun sisääntuloteillä ja läpikulkevilla pääväylillä liikennemäärät ovat kasvaneet ja liikenteen sujuvuuden on samalla koettu heikentyneen. Läntisen ohikulkutien valmistuminen on kuitenkin parantanut tilannetta. Tampereen seudun sujuvuustutkimuksen tavoitteena on ollut kartoittaa liikenteen sujuvuutta eri vuorokaudenaikoina talviarkisin seudun merkittävimmillä sisääntulo- ja läpikulkuväylillä ja pääkaduilla. Lisäksi tavoitteena on ollut arvioida liikenteen sujuvuuden kehitystä vuosina 2004–2009 ja läntisen kehätien valmistumisen vaikutuksia. Continue reading Tutkimusraportti: Liikenteen sujuvuus Tampereen seudulla 2008–2009

Tutkimusraportti: Kaupunkikeskustan pyöräilyn ja jalankulun olosuhteiden kehittäminen

Tutkimusraportti käsittelee Hyvinkään kaupungin keskustan liikennejärjestelmää jalankul­kijan ja pyöräilijän näkökulmasta. Työ on osa Hyvinkään kaupungin keskustakorttelin kehittämistä. Tavoitteena oli etsiä ratkaisuja jalankulun sekä pyöräilyn aseman parantamiseen kaupungin keskustassa liikennesuunnittelun keinoin. Esimerkkeinä käytiin läpi muuta­mien eurooppalaisten kaupunkien suunnitteluratkaisuja sekä toimintamalleja keskustaa ja liikennettä kehitettäessä. Kauppakeskusrakentamisen vaikutuksia liikkumiseen tutkit­tiin sen tuottamien matkatuotosten kautta. Hyvinkääläisten kulkutottumuksia ja asenteita jalankulkua sekä pyöräilyä kohtaan kartoitettiin kyselytutkimuksella. Hyvinkään keskus­tasta muodostettiin neljä, eri kulkumuotoja painottavaa vaihtoehtoa, joista koostettiin tämän työn tuloksena oleva toimenpidesuositus. Continue reading Tutkimusraportti: Kaupunkikeskustan pyöräilyn ja jalankulun olosuhteiden kehittäminen