Category: Kalle Vaismaa

Book: Vitality from walking and cycling

The promotion of walking and cycling is a key question when improving the vitality of our cities. This book brings together information on walking and cycling for the base of urban planning for planners and decision makers. The book will hopefully increase enthusiasm and knowledge on how to develop walking and cycling conditions in cities. Continue reading Book: Vitality from walking and cycling

Väitöskirja: Aloittelijasta mestariksi – Pyöräilyn kasvuun vaikuttavat toimenpiteet eurooppalaisissa kaupungeissa

Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä ja tuottaa tietoa, millä toimenpiteillä pyöräilyn kulkutapaosuutta on mahdollista kasvattaa kaupunkiliikenteessä. Erityinen kiinnostus kohdistuu siihen, mitkä toimenpiteet kaupunkien täytyy tehdä, jotta kulkutapaosuus on mahdollista kasvattaa yli 15 prosenttiin ja edelleen yli 30 prosenttiin. Nämä rajat pohjautuvat EU-rahoitteisessa PRESTO-projektissa (2009−2012) kehitettyyn malliin, jossa kaupungit jaettiin pyöräilyn kulkutapaosuuden mukan kolmeen luokkaan: aloittelijat, nousijat ja mestarit.

Continue reading Väitöskirja: Aloittelijasta mestariksi – Pyöräilyn kasvuun vaikuttavat toimenpiteet eurooppalaisissa kaupungeissa

Kaupunkipyöräilyn suosioon vaikuttaa pyöräteiden laatu, ei määrä

Kaupungeissa pyöräillään enemmän, jos niissä on hyvät pyörätiet, pyöräily-ystävällinen liikenneverkko ja etenkin pyöräilymyönteiset päättäjät, väittää diplomi-insinööri, teologian maisteri Kalle Vaismaa. Hän tutki väitöstyössään, miten kaupunkiliikkujat saataisiin vaihtamaan neljä pyörää kahteen. Vaismaan väitöskirja on ensimmäinen Suomessa tehty pyöräilyn edistämiseen liittyvä väitöskirja. Väitöstilaisuus on oivaan aikaan, sillä se osuu kansalliselle pyöräilyviikolle.

Continue reading Kaupunkipyöräilyn suosioon vaikuttaa pyöräteiden laatu, ei määrä

Conference presentation: From seat to saddle – How to get people to cycle

Traffic and urban planning is a powerful way to promote active mobility in cities. Cycling should be faster, easier and more convenient way to move than using car. Then bicycle is a real alternative and people may more likely choose bicycle instead of car. It requires short cuts to cyclists when car drivers have to make detours.  It is enabled in comprehensive traffic network plan that is based on cycling-friendly policy in a city. Continue reading Conference presentation: From seat to saddle – How to get people to cycle

Tutkimusraportti: Pyöräilyn lisääntymisen yhteys turvallisuuteen

Suomessa valtakunnalliseksi tavoitteeksi on asetettu kävelyn ja pyöräilyn yhteisen kulkutapaosuuden nostaminen 20 prosentilla vuoteen 2020 mennessä vuoden 2005 tasosta. Tärkeä tutkittava asia on, miten pyöräilyn lisääntyminen vaikuttaa turvallisuuteen. Tämän kirjallisuusselvityksen tavoitteena on selventää pyöräilijöiden määrän kasvun vaikutusta ja yhteyttä liikenneturvallisuuteen. Työn on tilannut Liikenneturva, ja se on tehty Tampereen teknillisessä yliopistossa. Continue reading Tutkimusraportti: Pyöräilyn lisääntymisen yhteys turvallisuuteen