Kategoria: Jouni Wallander

Tutkimusraportti: Tieliikenteen toimintaympäristö ja liikkuminen vuonna 2030 – neljä skenaariota

Tieliikenteen kehittymiseen vaikuttavat monet toimintaympäristön tekijät. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa ja kuvata, millaisia nämä muutostekijät ovat ja millaisiin tieliikenteen tulevaisuuksiin nämä tekijät eri tavoin toteutuessaan ja vaikuttaessaan voivat johtaa. Tutkimuksessa on muodostettu neljä skenaariota tieliikenteen ja liikkumisen kehityksestä Suomessa vuoteen 2030. Tutkimus on tehty Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ja Liikenneviraston toimeksiannosta. Continue reading Tutkimusraportti: Tieliikenteen toimintaympäristö ja liikkuminen vuonna 2030 – neljä skenaariota

Tutkimusraportti: Täsmällisyysjohtaminen Suomen rautateillä

Täsmällisyys on rautatieliikennejärjestelmän tärkeimpiä laatutekijöitä. Tässä työssä muodoste­taan Suomen rautateille malli täsmällisyyden johtamiseen. Täsmällisyydellä tarkoitetaan sitä, kokeeko asiakas matkansa tai kuljetuksensa sujuneen aikataulussaan, luotettavasti, sujuvasti ja varmasti. Täsmällisyysjohtaminen pyrkii tämän täsmällisyyden kokonaisvaltaiseen ja pitkä­jänteiseen parantamiseen ja ylläpitämiseen. Se nostaa asiakkaan kaiken toiminnan lähtö­kohdaksi. Continue reading Tutkimusraportti: Täsmällisyysjohtaminen Suomen rautateillä

Seminaariesitys: Itämeren kuljetusjärjestelmän tulevaisuuden skenaariot

Esitys perustuu vuonna 2011 tehtyyn tutkimukseen, jossa on kartoitettu Itämeren alueen toimintaympäristön kannalta merkittäviä megatrendejä ja arvioitu, miten ne vaikuttavat toimintaympäristön kehittymiseen. Lisäksi on tarkasteltu, miten tämä kehitys heijastuu Itämeren alueen kuljetusjärjestelmään Suomen näkökulmasta. Tulevaisuuden tarkastelun aikaperspektiivinä on vuosi 2020. Tavoitteena on ollut tuottaa visionäärinen kuvaus, joka palvelee erityisesti kokonaisuuden hahmottamista. Työn tulokset on koottu Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin julkaisemaan Itämeren kuljetusjärjestelmän tulevaisuuden skenaariot – Vaikutukset Suomen näkökulmasta -raporttiin. Continue reading Seminaariesitys: Itämeren kuljetusjärjestelmän tulevaisuuden skenaariot

Tutkimusraportti: Joukkoliikenteen edistämiskeinoja – eurooppalaisia esimerkkejä

Ilmastonmuutosten vaikutusten vähentämisessä, yhdyskuntarakenteen hajaantumisen estämisessä ja monipuolisten liikkumismahdollisuuksien lisäämisessä joukkoliikenteen kehittäminen on yksi tärkeimmistä keinoista. Vielä tällä hetkellä Suomi pärjää joukkoliikenteen palvelutason ja kulkutapaosuuden eurooppalaisessa vertailussa melko kehnosti. Viime vuosina joukkoliikenteen edistämiselle on kuitenkin asetettu suuria valtakunnallisia tavoitteita. Niiden saavuttaminen edellyttää tulevien vuosien aikana laajan keinovalikoiman hyödyntämistä.

Tämän tutkimuksen tavoitteena on koota esimerkkejä siitä, mitkä menestystekijät vaikuttavat joukkoliikenteen houkuttelevuuteen ja miten joukkoliikennettä edistetään maailmalla. Erilaisten keinojen laaja-alaisen esittelyn lisäksi työssä syvennytään tarkastelemaan kahta aihepiiriä erityisen tarkasti: Sveitsin yhteislippujärjestelmää sekä Ranskan valtion roolia kaupunkiseutujen joukkoliikenteen kehittämisessä. Nämä aiheet ovat Suomessa erittäin ajankohtaisia muun muassa EU:n uuden palvelusopimuksen (PSA) voimaanastumisen myötä. Continue reading Tutkimusraportti: Joukkoliikenteen edistämiskeinoja – eurooppalaisia esimerkkejä

Journal article: Data mining in rail transport delay chain analysis

Railway systems face the demand for efficient, reliable, and low-cost logistic services. Nevertheless, in many countries, punctuality of rail traffic plummet at a poor level. Even though high quality is pursued, there seems to be a lack of broad understanding when it comes to the concatenation of delays. However, understanding rail traffic delay chains is important for improving the performance of rail transport quality. Our research uses a data-mining approach for analysing rail transport delay chains, with data from passenger train traffic on the Finnish rail network. This study illustrates data mining is a useful tool for identifying and mapping the delay chains. Continue reading Journal article: Data mining in rail transport delay chain analysis