Kategoria: Heikki Liimatainen

Akkusähkökuorma-autoista ei ole ratkaisuksi Suomen kuljetuksissa – avuksi pääteiden sähköistäminen?

Akkuteknologian kehittyessä myös sähkökuorma-autoja on tulossa kaupallisesti tarjolle. Ne kuitenkin sopivat Suomen oloihin huonommin kuin Keski-Eurooppaan, koska täällä kuljetuksissa käytetään raskaita täysperäkuorma-autoja. Lisäksi suurten akkujen tarvitsemien latausasemien rakentaminen vaatisi muutoksia paikallisiin sähköverkkoihin. Ratkaisu kuljetusten sähköistämiseen voikin Suomessa löytyä pääteiden sähköistämisestä, ehdottaa tuore tutkimus. Continue reading Akkusähkökuorma-autoista ei ole ratkaisuksi Suomen kuljetuksissa – avuksi pääteiden sähköistäminen?

Kunnilla ja taloyhtiöillä on merkittävä rooli sähköautoilun edistämisessä – nyt taloyhtiön päätös voi estää latauspisteen rakentamisen

Suomen tavoitteena on 250 000 sähköautoa tai ladattavaa hybridiä vuoteen 2030 mennessä. Akkuteknologian kehitys parantaa sähköautojen kilpailukykyä nopeasti, mutta myös määrätietoisia politiikkatoimenpiteitä tarvitaan, jotta tavoite saavutetaan. Kotilatauspisteiden edistäminen lainsäädännöllä ja taloudellisilla tuilla, pikalatauspisteiden tukeminen, sähköautojen hankintatuki ja sähköautojen kokonaiskustannusten edullisuutta korostava informaatio-ohjaus ovat keinoja nopeuttaa sähköautojen yleistymistä. Continue reading Kunnilla ja taloyhtiöillä on merkittävä rooli sähköautoilun edistämisessä – nyt taloyhtiön päätös voi estää latauspisteen rakentamisen

What is transport poverty? Is there transport poverty in Finland? Who are the victims of it?

This is the English summary of a preliminary report on transport poverty in Finland. The research was funded by Ministry of Transport and CommunicationsHelsinki Regional Transport Authority and Finnish Transport Agency. Further research is funded by Kone Foundation.

Continue reading What is transport poverty? Is there transport poverty in Finland? Who are the victims of it?

Mitä on liikenneköyhyys? Onko liikenneköyhyyttä Suomessa ja jos on, ketkä kärsivät liikenneköyhyydestä?

Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä toteutettu esiselvitys liikenneköyhyydestä tarkastelee liikenneköyhyyttä ja liikkumisen sosiaalista kestävyyttä. Liikenneköyhyydeksi voidaan kutsua ilmiötä, jossa ihmisellä ei ole mahdollisuutta liikkua kohtuullisella vaivalla, kohtuullisilla kustannuksilla ja kohtuullisessa ajassa niihin paikkoihin, joissa päivittäisiä tarpeita on mahdollista tyydyttää. Liikenneköyhyyden voidaan katsoa koostuvan liikkumisköyhyydestä, liikenteen kohtuuhintaisuudesta, saavutettavuusköyhyydestä sekä altistumisesta liikenteen ulkoisvaikutuksille. Koska liikkumistarve syntyy muista – esimerkiksi opiskeluun, työssäkäyntiin tai sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyvistä – tarpeista, arkiliikkumisessa koetut vaikeudet heijastuvat koko elämänlaatuun.
Continue reading Mitä on liikenneköyhyys? Onko liikenneköyhyyttä Suomessa ja jos on, ketkä kärsivät liikenneköyhyydestä?

Tutkimusraportti: Robottiautot voivat lisätä liikennettä, mutta pienentää autokantaa

Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Verne tutki Trafin ja Liikenneviraston tilauksesta automaattiautojen vaikutuksia liikkumistottumuksiin. Suurin osa suomalaisista suhtautuu robottiautoihin myönteisesti. Continue reading Tutkimusraportti: Robottiautot voivat lisätä liikennettä, mutta pienentää autokantaa