Kategoria: Harri Rauhamäki

Tutkimusraportti: Suomen lentoliikenne vuoteen 2025 – neljä skenaariota

Lentoliikenne on erittäin dynaaminen toimiala. Toimintaympäristössä on paljon muutostekijöitä, jotka vaikuttavat lentoliikenteeseen ja sen toimijoihin sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Tässä tutkimuksessa on kartoitettu Suomen lentoliikenteen kannalta merkittäviä tekijöitä ja luotu neljä erilaista tulevaisuuden skenaariota. Skenaariot on tuotettu nykyhetkellä saatavilla olevan tiedon pohjalta ja niillä on pyritty avaamaan erilaisia mahdollisia tulevaisuuden vaihtoehtoja. Tavoitteena on ollut tuottaa visionäärinen kuvaus, joka palvelee erityisesti kokonaisuuden hahmottamista ja kokonaiskuvan muodostamista. Tulevaisuuden tarkastelun aikaperspektiivinä on vuosi 2025. Continue reading Tutkimusraportti: Suomen lentoliikenne vuoteen 2025 – neljä skenaariota

Tutkimusraportti: Joukkoliikenteen energiatehokkuuden seuranta, raportointi ja kehittäminen

Suomi on EU:n jäsenenä sitoutunut vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä ja parantamaan energiatehokkuutta kaikilla yhteiskunnan sektoreilla. Joukkoliikenteen osalta näiden tavoitteiden toteuttamiseksi on ministeriöiden ja alan liittojen kesken solmittu energiatehokkuussopimus vuosille 2008–2016. Sopimuksen tavoitteena on 9 prosentin energiansäästö ja 80 prosentin kattavuus joukkoliikenteestä sopimuskauden loppuun mennessä. Sopimuksen toteutumista seurataan uuden joukkoliikenteen ETS-tietopankin avulla. Sopimuksen tavoitteiden saavuttamiseksi sopimusosapuolet ovat sitoutuneet tukemaan tutkimus- ja kehityshankkeita.

Joukkoliikenteen energiatehokkuuden seuranta, raportointi ja kehittäminen (JOLEN) -tutkimushankkeessa selvitettiin linja-autoliikenteen energiatehokkuutta tilastojen, kirjallisuusselvityksen, tilaajien haastattelujen ja operaattoreiden kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuksen tarkoituksena oli parantaa tietotasoa linja-autoliikenteen energiankäytön ja energiatehokkuuden nykytilasta, tunnistaa ja arvioida energiatehokkuutta parantavia toimenpiteitä ja esittää suosituksia energiatehokkuuden kehittämiseksi ja julkisen sektorin esimerkkiaseman vahvistamiseksi. Continue reading Tutkimusraportti: Joukkoliikenteen energiatehokkuuden seuranta, raportointi ja kehittäminen

Tutkimusraportti: Kuljetusalan energiatehokkuuden hallinta- ja kannustinjärjestelmät

Tämän tutkimushankkeen tavoitteena oli kehittää energiatehokkuuden seuranta- ja kannustinjärjestelmiä kuljetusyritysten käyttöön. Tutkimuksen toteutuksesta vastasi Tampereen teknillisen yliopiston tiedonhallinnan ja logistiikan laitos yhteistyössä EC-Tools Oy:n, Tampereen kaupungin liikennelaitoksen ja Transpoint Oy Ab:n kanssa. Tutkimus on osa laajaa Raskas ajoneuvokalusto: turvallisuus, ympäristöominaisuudet ja uusi tekniikka 2006–2008 -tutkimushanketta. Continue reading Tutkimusraportti: Kuljetusalan energiatehokkuuden hallinta- ja kannustinjärjestelmät

Tutkimusraportti: Liikenteen häiriönhallinnan keinot Tampereen seudulla

Liikenteen häiriönhallinta on suurilla kaupunkiseuduilla tärkeä osa liikenteenhallintaa. Yleisimpiä häiriöitä tie- ja katuverkolla ovat liikenneonnettomuudet sekä liikenneverkkoon ja ympäristöön kohdistuvat rakentamis- ja kunnossapitotoimet. Häiriöiden vaikutukset heijastuvat liikenneverkolle ruuhkautumisena ja matka-aikojen kasvuna. Häiriöt vaikuttavat liikenteeseen myös sekundäärisesti muun muassa liikenneturvallisuuden heikkenemisenä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata kirjallisuuskatsauksen avulla kansainvälisesti käytössä olevia liikenteen häiriönhallinnan keinoja sekä seudun asiantuntijoiden haastatteluihin pohjautuen kuvata seudun liikenteen häiriönhallinnan kehityskohteet ja tehdä suosituksia häiriönhallinnan toteuttamiseen. Continue reading Tutkimusraportti: Liikenteen häiriönhallinnan keinot Tampereen seudulla

Tutkimusraportti: Tiemaksumarkkinoiden kehityspolkuja

Älykkään liikenteen verkosto – ITS Finland ry:n tulevaisuustyöskentelyn 2007 tavoite oli laatia skenaarioita tiemaksumarkkinoiden kehityspoluista Suomessa. Tiemaksumarkkinat käsittää tässä tiemaksujen lisäksi suoritteeseen perustuvat vakuutus- ja leasingmaksut sekä autoedun verotusarvon. Tulevaisuustyöskentely toteutettiin kahtena erillisenä internetkyselykierroksena, joihin osallistui molemmilla kierroksilla 25 asiantuntijaa yhteensä 29 eri organisaatiosta. Continue reading Tutkimusraportti: Tiemaksumarkkinoiden kehityspolkuja