Kategoria: tehokas logistiikka

DHL Express ja pikakuljetusliiketoiminta herättivät kiinnostusta Kuljetusjärjestelmät-opintojaksolla

Keskiviikkona 13.9. oli syksyn 2017 ensimmäinen vierailuluento Kuljetusjärjestelmät-opintojaksolla. DHL Expressin myyntijohtaja Oktay Nuri piti TTY:n opiskelijoille esityksen pikakuljetusyrityksen toiminnasta, palveluista, palvelumalleista ja -tuotannosta sekä uudistumisesta. Deutsche Post DHL Group maailman suurimpana logistiikkayrityksenä ja DHL Express tarjosivat opintojakson kannalta erinomaisen yritysesimerkin siitä, millaisia globaaleja palvelutarpeita ja -ratkaisuja on ja miten nämä muuttuvat tulevaisuudessa. Pikakuljetukset palvelevat kaikkea elinkeinoelämää (mm. autoteollisuus, energia, vähittäiskauppa, finanssiala) ja julkista sektoria, kuten maanpuolustusta ja julkista terveydenhuoltoa.

Continue reading DHL Express ja pikakuljetusliiketoiminta herättivät kiinnostusta Kuljetusjärjestelmät-opintojaksolla

Painavat kuorma-autot parantaneet kuljetusten energiatehokkuutta

Vuonna 2013 Suomessa sallitut, jopa 76 tonnia painavat kuorma-autot vähensivät ajokilometrejä kolme prosenttia ja hiilidioksidipäästöjä neljä prosenttia. Liikenteen tutkimuskeskus Vernen tutkimuksen mukaan tiekuljetuskustannukset pienenivät 58 miljoonaa euroa.

 Suomalaiset kuljetusyrittäjät ovat ottaneet nopeasti hyötykäyttöön lokakuussa 2013 voimaan tulleet kuorma-autojen mitta- ja massarajojen muutokset. Heti vuoden 2013 viimeisellä neljänneksellä lakimuutoksen mahdollistamat kuljetukset yli 60 tonnin kokonaispainolla muodostivat noin viidenneksen kuorma-autojen kuljetuskapasiteetista. Vuoden 2014 aikana osuus vakiintui lähelle 40 prosenttia.

– Kuorma-autokuljetusten keskikuorma on noussut jopa kolme tonnia, kertoo tutkimusta johtanut apulaisprofessori Heikki Liimatainen Liikenteen tutkimuskeskus Vernestä.

Dieseliä 24 miljoonaa litraa vähemmän

Kuormien kasvun taustalla on siirtymä 7-akselisista kuorma-autoista 8- ja 9-akselisiin, joilla kuormien kokoa saadaan kasvatettua. Kasvaneet kuormat vähensivät kuorma-autojen ajoja 47 miljoonalla kilometrillä vuonna 2015, mikä on noin kolme prosenttia kaikista kuorma-autoilla ajetuista kilometreistä. Dieseliä säästyi noin 24 miljoonaa litraa, mikä vastaa noin 0,07 miljoonan tonnin kasvihuonekaasupäästöjen vähenemää.

– Polttoaineen säästö on tietysti selvää rahaa kuljetusyrityksille ja kun tähän lisätään muut säästyneet kustannukset, kuljetuskustannukset ovat 58 miljoonaa euroa pienemmät kuin ilman massarajojen nostoa, Liimatainen arvioi.

Hyödyt ovat kuitenkin selvästi pienemmät kuin ennen muutosta arvioitiin.

– Ennen asetusmuutosta Liikennevirasto ja me arvioimme hyötyjen olevan enintään noin 160 miljoonaa euroa vuodessa. Liikenneviraston arvioissa hyödyt olivat vähintään 80 miljoonaa euroa vuodessa. Nyt näyttää, että ihan sille tasolle ei päästä, tutkija Lasse Nykänen huomauttaa.

Hyödyt ovat kuitenkin suuremmat kuin arvioitu investointitarve siltojen ja teiden rakenteiden vahvistamiseksi painavia kuorma-autoja kestäviksi.

Suomi nähdään liikennealan edelläkävijänä

Muualla Euroopassa käydään keskustelua 60 tonnia painavien täysperävaunuyhdistelmien sallimisesta, joten Suomen kokemuksista ollaan hyvin kiinnostuneita. Tutkimuksen tulokset julkaistiin viime viikolla vihreän logistiikan tutkimusseminaarissa Napolissa.

– Painavien kuorma-autojen, robottiautokokeilujen ja liikenne palveluna -ideoiden myötä Suomi nähdään liikennealan innovaattorina. Tutkimustiedolle on runsaasti kysyntää maailmalla, joten alan tutkimukseen tarvitaan lisää resursseja Suomessa, Liimatainen peräänkuuluttaa.

Linkki tutkimusartikkeliin: Artikkeli

Lisätietoja:

Assistant Professor Heikki Liimatainen, 0408490320, heikki.liimatainen@tut.fi

Diplomityö: Asiakasarvon hallinta toimitusketjuissa

Tämä diplomityö on osa Tekesin rahoittamaa Determinants of value and vulnerability in customer-oriented service network -tutkimushanketta, joka on toteutettu yhteistyössä Tampereen teknillisen yliopiston, Lappeenrannan teknillisen yliopiston ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n sekä kuuden eri aloilla toimivan yrityksen kanssa. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä seikat tavaran tai palvelun toimittamisessa vaikuttavat asiakkaan arvokokemukseen ja miten niitä voidaan hallita osana toimitusketjun hallintaa. Continue reading Diplomityö: Asiakasarvon hallinta toimitusketjuissa

Tutkimusraportti: Älykäs kaupunkilogistiikka – CityLog

Liikenteen tutkimuskeskus Vernen kevään 2014 aikana tekemässä CityLog-tutkimuksessa kaupunkilogistiikkaan liittyviä haasteita ja ongelmia tarkasteltiin keskustan kauppojen ja palvelualojen toimipisteiden näkökulmasta. Hankkeen tavoitteena oli kartoittaa älykkään kaupunkilogistiikan kehittämismahdollisuuksia tiiviisti rakennetussa toimintaympäristössä. Tutkimus toteutettiin kysely- ja haastattelututkimuksena ja case-alueeksi valittiin Tampereen keskusta. Continue reading Tutkimusraportti: Älykäs kaupunkilogistiikka – CityLog

Artikkeli: Uusi tilannekuva avartaa tietoa ilmakuljetusten huoltovarmuudesta

Toimintaympäristö ja sen osana huoltovarmuuteen vaikuttavat tekijät ovat jatkuvassa muutostilassa. Tämä on haaste päätöksenteolle ja huoltovarmuuden turvaamiselle, ja nostaa esille erityisesti kaksi kysymystä: Mitä asioita, tekijöitä ja ilmiötä tulisi seurata? Miten näitä tulisi seurata?

Markus Pölläsen artikkeli liittyy Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä tehtyyn tutkimukseen ilmakuljetusten huoltovarmuuden tilannekuvan muodostamisesta. Continue reading Artikkeli: Uusi tilannekuva avartaa tietoa ilmakuljetusten huoltovarmuudesta