Kategoria: nostot

Kesätervehdys 2018

Alla Vernen kesätervehdyksessä on esitetty otoksia ajankohtaisista hankkeista. Tulemme pitämään yhteyttä kumppaniemme ja sidosryhmiemme kanssa myös sähköpostilistan välityksellä, jonne myös tämä kesätervehdys on toimitettu. Jos haluat jatkossa olla viestiemme vastaanottaja, liittyminen – samoin kuin yhteystietolistalta poistuminen – onnistuu tästä.
Continue reading Kesätervehdys 2018

Mitä on liikenneköyhyys? Onko liikenneköyhyyttä Suomessa ja jos on, ketkä kärsivät liikenneköyhyydestä?

Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä toteutettu esiselvitys liikenneköyhyydestä tarkastelee liikenneköyhyyttä ja liikkumisen sosiaalista kestävyyttä. Liikenneköyhyydeksi voidaan kutsua ilmiötä, jossa ihmisellä ei ole mahdollisuutta liikkua kohtuullisella vaivalla, kohtuullisilla kustannuksilla ja kohtuullisessa ajassa niihin paikkoihin, joissa päivittäisiä tarpeita on mahdollista tyydyttää. Liikenneköyhyyden voidaan katsoa koostuvan liikkumisköyhyydestä, liikenteen kohtuuhintaisuudesta, saavutettavuusköyhyydestä sekä altistumisesta liikenteen ulkoisvaikutuksille. Koska liikkumistarve syntyy muista – esimerkiksi opiskeluun, työssäkäyntiin tai sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyvistä – tarpeista, arkiliikkumisessa koetut vaikeudet heijastuvat koko elämänlaatuun.
Continue reading Mitä on liikenneköyhyys? Onko liikenneköyhyyttä Suomessa ja jos on, ketkä kärsivät liikenneköyhyydestä?

Tutkimusraportti: Robottiautot voivat lisätä liikennettä, mutta pienentää autokantaa

Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Verne tutki Trafin ja Liikenneviraston tilauksesta automaattiautojen vaikutuksia liikkumistottumuksiin. Suurin osa suomalaisista suhtautuu robottiautoihin myönteisesti. Continue reading Tutkimusraportti: Robottiautot voivat lisätä liikennettä, mutta pienentää autokantaa

Reflections on ICoMaaS 2017

The first international conference on Mobility as a Service (ICoMaaS) took place in Tampere, Finland 28.–29.11.2017. About 130 participants from nearly 20 countries attended the conference. The theme of the conference was identifying knowledge gaps and building bridges, which reflected the event’s mission to bring together business, authorities and scientific community. Continue reading Reflections on ICoMaaS 2017

Tutkimusraportti: Turvavyö on yhä turvavaruste numero yksi

Autojen turvallisuus on kehittynyt paljon viimeisten parin vuosikymmenen aikana. Kehitystä on tarkasteltu esimerkiksi OTIn keväällä julkaisemassa autojen kolariturvallisuustutkimuksessa. Autojen jämäköitymisestä huolimatta turvavyö on edelleen turvavaruste numero yksi. Auton muista varusteista ei ole juuri hyötyä, jos vyö ei ole kiinni ja kuljettaja tai matkustaja ei siten pysy paikallaan ajoneuvossa. Continue reading Tutkimusraportti: Turvavyö on yhä turvavaruste numero yksi