Kategoria: konferenssiartikkelit

Painavat kuorma-autot parantaneet kuljetusten energiatehokkuutta

Vuonna 2013 Suomessa sallitut, jopa 76 tonnia painavat kuorma-autot vähensivät ajokilometrejä kolme prosenttia ja hiilidioksidipäästöjä neljä prosenttia. Liikenteen tutkimuskeskus Vernen tutkimuksen mukaan tiekuljetuskustannukset pienenivät 58 miljoonaa euroa.

 Suomalaiset kuljetusyrittäjät ovat ottaneet nopeasti hyötykäyttöön lokakuussa 2013 voimaan tulleet kuorma-autojen mitta- ja massarajojen muutokset. Heti vuoden 2013 viimeisellä neljänneksellä lakimuutoksen mahdollistamat kuljetukset yli 60 tonnin kokonaispainolla muodostivat noin viidenneksen kuorma-autojen kuljetuskapasiteetista. Vuoden 2014 aikana osuus vakiintui lähelle 40 prosenttia.

– Kuorma-autokuljetusten keskikuorma on noussut jopa kolme tonnia, kertoo tutkimusta johtanut apulaisprofessori Heikki Liimatainen Liikenteen tutkimuskeskus Vernestä.

Dieseliä 24 miljoonaa litraa vähemmän

Kuormien kasvun taustalla on siirtymä 7-akselisista kuorma-autoista 8- ja 9-akselisiin, joilla kuormien kokoa saadaan kasvatettua. Kasvaneet kuormat vähensivät kuorma-autojen ajoja 47 miljoonalla kilometrillä vuonna 2015, mikä on noin kolme prosenttia kaikista kuorma-autoilla ajetuista kilometreistä. Dieseliä säästyi noin 24 miljoonaa litraa, mikä vastaa noin 0,07 miljoonan tonnin kasvihuonekaasupäästöjen vähenemää.

– Polttoaineen säästö on tietysti selvää rahaa kuljetusyrityksille ja kun tähän lisätään muut säästyneet kustannukset, kuljetuskustannukset ovat 58 miljoonaa euroa pienemmät kuin ilman massarajojen nostoa, Liimatainen arvioi.

Hyödyt ovat kuitenkin selvästi pienemmät kuin ennen muutosta arvioitiin.

– Ennen asetusmuutosta Liikennevirasto ja me arvioimme hyötyjen olevan enintään noin 160 miljoonaa euroa vuodessa. Liikenneviraston arvioissa hyödyt olivat vähintään 80 miljoonaa euroa vuodessa. Nyt näyttää, että ihan sille tasolle ei päästä, tutkija Lasse Nykänen huomauttaa.

Hyödyt ovat kuitenkin suuremmat kuin arvioitu investointitarve siltojen ja teiden rakenteiden vahvistamiseksi painavia kuorma-autoja kestäviksi.

Suomi nähdään liikennealan edelläkävijänä

Muualla Euroopassa käydään keskustelua 60 tonnia painavien täysperävaunuyhdistelmien sallimisesta, joten Suomen kokemuksista ollaan hyvin kiinnostuneita. Tutkimuksen tulokset julkaistiin viime viikolla vihreän logistiikan tutkimusseminaarissa Napolissa.

– Painavien kuorma-autojen, robottiautokokeilujen ja liikenne palveluna -ideoiden myötä Suomi nähdään liikennealan innovaattorina. Tutkimustiedolle on runsaasti kysyntää maailmalla, joten alan tutkimukseen tarvitaan lisää resursseja Suomessa, Liimatainen peräänkuuluttaa.

Linkki tutkimusartikkeliin: Artikkeli

Lisätietoja:

Assistant Professor Heikki Liimatainen, 0408490320, heikki.liimatainen@tut.fi

Conference presentation: From seat to saddle – How to get people to cycle

Traffic and urban planning is a powerful way to promote active mobility in cities. Cycling should be faster, easier and more convenient way to move than using car. Then bicycle is a real alternative and people may more likely choose bicycle instead of car. It requires short cuts to cyclists when car drivers have to make detours.  It is enabled in comprehensive traffic network plan that is based on cycling-friendly policy in a city. Continue reading Conference presentation: From seat to saddle – How to get people to cycle

Conference article: Building a national action plan for improving the energy efficiency and reducing the CO2 emissions of road freight transport

ABSTRACT

Purpose: Road freight transport is responsible for 24 percent of CO2 emissions from transport in Finland (LIPASTO 2011). Since many projections state that road freight transport will grow in the future, there is a growing need to find solutions to reduce the CO2 emissions, and improve the energy efficiency. The objectives of this study were (1) to identify the obstacles of improving the energy efficiency of road freight transport, (2) to identify possible measures for overcoming these obstacles and (3) to give recommendations on the measures which can be used to promote reaching of the targets. Continue reading Conference article: Building a national action plan for improving the energy efficiency and reducing the CO2 emissions of road freight transport

Conference article: Who is responsible when it finally happens? – Functional involvement in adopting green initiatives among logistics service providers

ABSTRACT


Purpose: Logistics service providers (LSPs) have started to transform their operations and strategy to be more effective from a green perspective. This transformation can mean opportunities to increase the company’s competiveness, but may also impose challenges and concerns how to organise this. One concern that can be of particular interest of LSPs is how to create organisational green awareness and translate green initiatives into practise in their transport and logistics operations. Therefore, the purpose of this paper is to investigate the roles of green strategic commitment and organisation in LSPs’ adoption of green initiatives. Continue reading Conference article: Who is responsible when it finally happens? – Functional involvement in adopting green initiatives among logistics service providers

Conference paper: The role of Internet survey in travel diary surveys

Increasing non-response rate have been identified to be one of the most severe risks in travel surveys. In many countries traditional mail and telephone surveys suffer from low response rates. Internet survey can be seen as a means to reduce the non-response rates among the most typical non-response groups in telephone surveys: respondent’s telephone number cannot be found or respondent is not reached by phone. In addition, Internet survey offers many options to improve the response rate and quality of data.

This paper analyzes regional travel diary data collected with mixed modes – Internet survey, telephone interviews and mail survey. The regional travel survey data was collected in Oulu Region in Finland in 2009. Continue reading Conference paper: The role of Internet survey in travel diary surveys