Kategoria: julkaisut

Akkusähkökuorma-autoista ei ole ratkaisuksi Suomen kuljetuksissa – avuksi pääteiden sähköistäminen?

Akkuteknologian kehittyessä myös sähkökuorma-autoja on tulossa kaupallisesti tarjolle. Ne kuitenkin sopivat Suomen oloihin huonommin kuin Keski-Eurooppaan, koska täällä kuljetuksissa käytetään raskaita täysperäkuorma-autoja. Lisäksi suurten akkujen tarvitsemien latausasemien rakentaminen vaatisi muutoksia paikallisiin sähköverkkoihin. Ratkaisu kuljetusten sähköistämiseen voikin Suomessa löytyä pääteiden sähköistämisestä, ehdottaa tuore tutkimus. Continue reading Akkusähkökuorma-autoista ei ole ratkaisuksi Suomen kuljetuksissa – avuksi pääteiden sähköistäminen?

Tutkimusraportti: Suomalaisten mielipiteitä MaaS-palveluista, liikennejärjestelmästä ja ilmastostrategiasta

Tässä raportissa esitellään keväällä 2018 toteutetun kansalaiskyselyn tuloksia. Kyselyssä pääpaino oli uusien liikkumispalveluiden, eli MaaS-konseptin (Mobility as a Service) potentiaalin selvittämisessä. MaaS-teeman lisäksi kyselyssä käsiteltiin kansalaisten kokemuksia liikkumisesta sekä kansalaisten mielipiteitä Suomen kansallisen ilmastostrategian keinovalikoimasta liikenteen osalta. Sama kysely toteutettiin myös suomalaisille liikennesektorin asiantuntijoille syksyllä 2018. Tämän raportin tarkoituksena on kuvata kyselyn päätulokset ja vertailla asiantuntijoiden ja kansalaisten vastauksia. Tulosten tarkempi ja tieteellisempi analysointi toteutetaan myöhemmin julkaistavissa tieteellisissä artikkeleissa. Kyselytutkimus toteutettiin Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä osana Koneen Säätiön rahoittamaa tutkimushanketta (apuraha b4b919).

Continue reading Tutkimusraportti: Suomalaisten mielipiteitä MaaS-palveluista, liikennejärjestelmästä ja ilmastostrategiasta

Kunnilla ja taloyhtiöillä on merkittävä rooli sähköautoilun edistämisessä – nyt taloyhtiön päätös voi estää latauspisteen rakentamisen

Suomen tavoitteena on 250 000 sähköautoa tai ladattavaa hybridiä vuoteen 2030 mennessä. Akkuteknologian kehitys parantaa sähköautojen kilpailukykyä nopeasti, mutta myös määrätietoisia politiikkatoimenpiteitä tarvitaan, jotta tavoite saavutetaan. Kotilatauspisteiden edistäminen lainsäädännöllä ja taloudellisilla tuilla, pikalatauspisteiden tukeminen, sähköautojen hankintatuki ja sähköautojen kokonaiskustannusten edullisuutta korostava informaatio-ohjaus ovat keinoja nopeuttaa sähköautojen yleistymistä. Continue reading Kunnilla ja taloyhtiöillä on merkittävä rooli sähköautoilun edistämisessä – nyt taloyhtiön päätös voi estää latauspisteen rakentamisen

Tutkimusraportti: Onnettomuustietorekisterin hyödyntäminen tieliikenteen automatisaation turvallisuuden tutkinnassa

Automaattiautojen tai tutummin robottiautojen odotetaan vähentävän onnettomuuksien määrää inhimillisten virheiden vähentyessä. Automaattiautojen laajaa yleistymistä saadaan kuitenkin vielä odottaa. Nyt autokannassa yleistyvät edistyneet kuljettajaa tukevat järjestelmät, kuten automaattijarrutus ja mukautuva nopeudensäädin. Näitä kutsutaan myös alkuvaiheen automaattiautoiksi. Meneillään oleva kehitys on askel kohti autonomisten autojen mahdollistamista. Continue reading Tutkimusraportti: Onnettomuustietorekisterin hyödyntäminen tieliikenteen automatisaation turvallisuuden tutkinnassa

What is transport poverty? Is there transport poverty in Finland? Who are the victims of it?

This is the English summary of a preliminary report on transport poverty in Finland. The research was funded by Ministry of Transport and CommunicationsHelsinki Regional Transport Authority and Finnish Transport Agency. Further research is funded by Kone Foundation.

Continue reading What is transport poverty? Is there transport poverty in Finland? Who are the victims of it?