Liity Vernen postituslistalle

Poimintoja toiminnasta

Uusimmat artikkelit

Kaista-avustin pelastaisi kuin turvavyö
15.4.2019 Blogimerkintä

Kaista-avustin olisi voinut estää 27 prosenttia ajokaistalta ulosajautumisesta johtuneista kuolonkolareista, jos sellainen olisi ollut käytössä kaikissa onnettomuuksissa mukana olleissa henkilö- ja pakettiautoissa, ilmenee Tampereen yliopistossa valmistuneesta tutkimuksesta.

Akkuteknologian kehittyessä myös sähkökuorma-autoja on tulossa kaupallisesti tarjolle. Ne kuitenkin sopivat Suomen oloihin huonommin kuin Keski-Eurooppaan, koska täällä kuljetuksissa käytetään raskaita täysperäkuorma-autoja. Lisäksi suurten akkujen tarvitsemien latausasemien rakentaminen vaatisi muutoksia paikallisiin sähköverkkoihin. Ratkaisu kuljetusten sähköistämiseen voikin Suomessa löytyä pääteiden sähköistämisestä, ehdottaa tuore tutkimus.

Joulutervehdys 2018
19.12.2018 Blogimerkintä

Liikenteen tutkimuskeskus Verne toivottaa yhteistyökumppaneilleen hyvää joulun aikaa ja menestyksekästä vuotta 2019! Transport Research Centre Verne wishes all its partners, friends and supporters happy holidays and all the best for the coming year! Vuoden vaihteessa tapahtuu merkittäviä uudelleenorganisoitumisia niin Tampereen yliopistokentässä kuin liikenteen hallinnonalalla Suomessa. Tampereen teknillinen yliopisto ja Tampereen yliopisto fuusioituvat ja muodostavat uuden Tampereen yliopiston (Tampere University). Vuoden 2019 alusta Liikenteen tutkimuskeskus Verne toimii Tampereen yliopistossa osana Rakennetun ympäristön tiedekuntaa. Uuden yliopiston verkkosivut ovat osoitteessa www.tuni.fi, jonka alle myös Vernen sivusto (www.tut.fi/verne) siirtyy siirtymäkauden jälkeen. Myös sähköpostiosoitteemme uudistuvat, kun aiemman tunnuksen (tut.fi) sijaan päätteeksi tulee tuni.fi vuodenvaihteen jälkeen. … Continue reading Joulutervehdys 2018

Tässä raportissa esitellään keväällä 2018 toteutetun kansalaiskyselyn tuloksia. Kyselyssä pääpaino oli uusien liikkumispalveluiden, eli MaaS-konseptin (Mobility as a Service) potentiaalin selvittämisessä. MaaS-teeman lisäksi kyselyssä käsiteltiin kansalaisten kokemuksia liikkumisesta sekä kansalaisten mielipiteitä Suomen kansallisen ilmastostrategian keinovalikoimasta liikenteen osalta. Sama kysely toteutettiin myös suomalaisille liikennesektorin asiantuntijoille syksyllä 2018. Tämän raportin tarkoituksena on kuvata kyselyn päätulokset ja vertailla asiantuntijoiden ja kansalaisten vastauksia. Tulosten tarkempi ja tieteellisempi analysointi toteutetaan myöhemmin julkaistavissa tieteellisissä artikkeleissa. Kyselytutkimus toteutettiin Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä osana Koneen Säätiön rahoittamaa tutkimushanketta (apuraha b4b919).

Kaupunkipyörien suosion imussa Helsinkiin tulee todennäköisesti ensi keväänä yhteiskäyttöisiä potkulautoja – mutta mistä yhteiskäyttöisissä potkulaudoissa oikeastaan on kyse?

Suomen tavoitteena on 250 000 sähköautoa tai ladattavaa hybridiä vuoteen 2030 mennessä. Akkuteknologian kehitys parantaa sähköautojen kilpailukykyä nopeasti, mutta myös määrätietoisia politiikkatoimenpiteitä tarvitaan, jotta tavoite saavutetaan. Kotilatauspisteiden edistäminen lainsäädännöllä ja taloudellisilla tuilla, pikalatauspisteiden tukeminen, sähköautojen hankintatuki ja sähköautojen kokonaiskustannusten edullisuutta korostava informaatio-ohjaus ovat keinoja nopeuttaa sähköautojen yleistymistä.