Poimintoja toiminnasta

Uusimmat artikkelit

Liikennejärjestelmäsuunnittelu on jatkuvassa muutoksessa. Tarve kaupunkiympäristön arvottamiseen ja kestävien kulkutapojen laajempaan huomiointiin on tunnistettu. Nykyiset arviointimenetelmät on kehitetty enemmän kaupunkiseutujen välisten pitkän matkan hankkeiden arviointiin, eivätkä ne näin ollen huomioi erityisesti kaupunkiympäristöä. Tämä raportti esittää menetelmien nykytilan ja toimivuuden haastatteluiden ja kirjallisuustutkimuksen avulla sekä uuden laadullisen, strategioihin pohjautuvan liikennehankkeiden arviointimallin, jota hyödyntäen kaupunkirakenteen kokonaisvaltainen resurssitehokkuusmalli on mahdollista luoda. Kaupunkirakenteen resurssitehokkuuteen sidottu ja laajemmat maankäyttö- ja rakentamishyödyt huomioiva kokonaisvaltainen arviointimalli esitetään myöhemmin julkaistavassa WHOLE-tutkimusprojektin koontiraportissa.

Mennään robottibussilla
16.12.2016 Blogimerkintä

Tänä syksynä nähtiin Tampereen Hervannassa välähdys lähitulevaisuuden joukkoliikenneratkaisusta, kun autonomiset, ns. robottibussit operoivat Hervannan keskustan ja Tampereen teknillisen yliopiston välillä osana 6Aika-kaupunkien SOHJOA-hanketta (Suomen Olosuhteet Huomioiva Joukkoliikenteen Omatoiminen Ajoneuvo). Busseja oli ajettu loppukesän ja syksyn aikana jo Helsingin Hernesaaressa ja Espoon Otaniemessä. Tampereen teknillinen yliopisto on mukana Metropolia Ammattikorkeakoulun vetämässä SOHJOA-hankkeessa mm. tutkiakseen matkustuskäyttäytymistä ja autonomisen liikenteen potentiaalia joukkoliikenteen liityntäliikenneratkaisuna.

Finnair Cargon toimitusjohtaja Janne Tarvainen ja Cargo Excellence -johtaja Ari Soinola toivottivat perjantaina 25.11.2016 Kuljetusjärjestelmät-opintojakson vierailijat tervetulleiksi Finnairin pääkonttoriin Vantaalla. Oppimistapahtuman ja excursion aluksi johtajat kertoivat mm. lentorahtimarkkinoista, Finnairin ja Finnair Cargon strategiasta sekä uudesta lentorahtiterminaalista. Vierailun päätteeksi päästiin tutustumaan paikanpäälle rakenteilla olevaan lentorahtiterminaaliin. Reilut parikymmentä kiinnostunutta opiskelijaa ja Kuljetusjärjestelmät-opintojakson vastuuhenkilöt Harri Rauhamäki ja Markus Pöllänen pääsivät tutustumaan moderneihin suunnitteluratkaisuihin ja uuden teknologian ja automatisaation hyödyntämiseen yhdessä keskeisessä logistisessa solmupisteessä.

Perjantaina 18.11.2016 Kuljetusjärjestelmät-opintojakson oppimistapahtumana oli excursio Rauman satamaan. Vierailun isäntinä olivat Rauman Sataman toimitusjohtaja Hannu Asumalahti ja hallintojohtaja Tanja Angelova sekä Europortsin myyntipäällikkö Mikko Ahtola. Vernen puolelta matkanjohtajina olivat Kuljetusjärjestelmät-opintojakson vastuuhenkilöt Harri Rauhamäki ja Markus Pöllänen. Hervannasta koko päivän excursiolle lähti mukaan aktiivinen opiskelijaryhmä.

Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestettävät suurtapahtumat ovat haaste liikenteen sujuvuudelle ja pysäköintiratkaisuille. Etenkin suurimpien tapahtumien, kuten Alihankinta-messujen aikaan liikenne- ja pysäköintijärjestelyiden toimimattomuus heijastuu laajalle katu- ja tieverkolle. Liikenne ja pysäköinti ovat myös esteitä messutapahtumien kasvulle.

Ysiluokkalainen tutkimusta tekemässä
1.11.2016 Blogimerkintä

Tiesittekö, että myös koululaiset voivat nykyään tehdä tutkimusta yliopistoissa? Kuten ehkä kouluajoiltanne muistatte, koululaiset suorittavat yläkoulun viimeisellä luokalla pakollisen työelämään tutustumisen eli TET-jakson. Jo muutaman vuoden ajan on ollut mahdollista suorittaa TET-jakso tiedeTET-muodossa tutustuen yliopistomaailmaan ja tutkijan elämään. Tällaisen jakson minä suoritin Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä.