Poimintoja toiminnasta

Uusimmat artikkelit

Kannattaako nukkuvaa karhua herättää?
23.6.2016 Blogimerkintä

Viimeaikainen liikennesektorin ripeä muutosvauhti ja uudistushalukkuus on ollut varsinaista ampiaispesän tökkimistä, jossa perinteisiä liikennesektorin toimintamalleja – raideliikennettä, tavarakuljetuksia, joukkoliikennettä ja taksitoimintaa – ollaan puoliväkisin muokkaamassa uusiksi. Muutos ja uudistuminen ovat luonnollinen osa yhteiskuntaa ja pääsääntöisesti uudistukset vievät yhteiskuntaa parempaan suuntaan ja ovat täten toivottua kehitystä.

Liikenteen tutkimuskeskus Vernelle on tehty tili mikroblogipalvelu Twitteriin. Vernen löytää palvelusta tunnuksella @VerneTUT. Verne välittää Twitterin kautta liikenteen tutkimukseen ja kehitykseen liittyviä ajankohtaisia uutisia ja jakaa tietoa mahdollisuuksien mukaan myös käynnissä olevista hankkeista ja tutkimuksista.

Vastuullisuusmalli on tieliikenteen yrityksille tarkoitettu johtamis- ja menettelytapamalli, jonka tarkoituksena on vahvistaa ammattiliikenteen turvallisuuskulttuuria ja edistää ympäristön kannalta vastuullisia toimintatapoja. Mallia kehittää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. Vastuullisuusmallin kaksi aiempaa kokeilututkimusta ovat käsitelleet tavaraliikennettä. Tässä kolmannessa tutkimusvaiheessa tarkastelua on laajennettu henkilöliikenteeseen. Kokeiluun on osallistunut yhdeksän eri kokoista joukkoliikenne- ja taksialan yritystä eri puolilta Suomea. Tilaajanäkökulman muodostamiseksi on haastateltu yhdeksää tilaajatahoa julkiselta ja yksityiseltä sektorilta.

Liikennetutkijan työ on siitä mukavaa, että laboratorio ja testikenttä ovat aina nenäsi edessä. Istuitpa sitten bussissa, metrossa, raitiovaunussa, pyörän selässä, junassa, laivan kannella, omassa autossasi tai istumisen sijaan seisot nyt niin trendikkään tasapainoskootterin päällä, voit jatkuvasti havainnoida ympärilläsi olevaa liikennejärjestelmää ja sen rakennetta sekä toimivuutta. Kysynpä vaan, missä muussa ammatissa työmaasi on näin laaja ja avoin?

Liikenneala on murroksessa Suomessa ja maailmanlaajuisesti. Ilmastonmuutos, digitalisaatio ja valtiontalouden kestävyysvaje haastavat perinteiset liikenteen toimintamallit. Nykyinen tapa toimia ei ole taloudellinen, ympäristöystävällinen saati turvallinen. Päästöjen vähentämisen tavoitteet ovat sen verran isot, että nykyisillä toimenpiteillä niihin ei päästä, muistuttaa assistant professor Heikki Liimatainen. Lue lisää liikenteen uusista toimintatavoista ja tutkimustarpeista Pirkanmaan liiton tiedotuslehdestä.

Doctor of Science (Technology) Heikki Liimatainen has been designated as Assistant Professor (tenure track) at Tampere University of Technology (TUT) as from 15th February 2016. The field of professorship is transport transformation. As a professor Heikki Liimatainen will head the Transport Research Centre Verne at TUT. The aim of Transport Research Centre Verne is to promote the development of sustainable transport systems.