Poimintoja toiminnasta

Uusimmat artikkelit

Finnair Cargon toimitusjohtaja Janne Tarvainen ja Cargo Excellence -johtaja Ari Soinola toivottivat perjantaina 25.11.2016 Kuljetusjärjestelmät-opintojakson vierailijat tervetulleiksi Finnairin pääkonttoriin Vantaalla. Oppimistapahtuman ja excursion aluksi johtajat kertoivat mm. lentorahtimarkkinoista, Finnairin ja Finnair Cargon strategiasta sekä uudesta lentorahtiterminaalista. Vierailun päätteeksi päästiin tutustumaan paikanpäälle rakenteilla olevaan lentorahtiterminaaliin. Reilut parikymmentä kiinnostunutta opiskelijaa ja Kuljetusjärjestelmät-opintojakson vastuuhenkilöt Harri Rauhamäki ja Markus Pöllänen pääsivät tutustumaan moderneihin suunnitteluratkaisuihin ja uuden teknologian ja automatisaation hyödyntämiseen yhdessä keskeisessä logistisessa solmupisteessä.

Perjantaina 18.11.2016 Kuljetusjärjestelmät-opintojakson oppimistapahtumana oli excursio Rauman satamaan. Vierailun isäntinä olivat Rauman Sataman toimitusjohtaja Hannu Asumalahti ja hallintojohtaja Tanja Angelova sekä Europortsin myyntipäällikkö Mikko Ahtola. Vernen puolelta matkanjohtajina olivat Kuljetusjärjestelmät-opintojakson vastuuhenkilöt Harri Rauhamäki ja Markus Pöllänen. Hervannasta koko päivän excursiolle lähti mukaan aktiivinen opiskelijaryhmä.

Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestettävät suurtapahtumat ovat haaste liikenteen sujuvuudelle ja pysäköintiratkaisuille. Etenkin suurimpien tapahtumien, kuten Alihankinta-messujen aikaan liikenne- ja pysäköintijärjestelyiden toimimattomuus heijastuu laajalle katu- ja tieverkolle. Liikenne ja pysäköinti ovat myös esteitä messutapahtumien kasvulle.

Ysiluokkalainen tutkimusta tekemässä
1.11.2016 Blogimerkintä

Tiesittekö, että myös koululaiset voivat nykyään tehdä tutkimusta yliopistoissa? Kuten ehkä kouluajoiltanne muistatte, koululaiset suorittavat yläkoulun viimeisellä luokalla pakollisen työelämään tutustumisen eli TET-jakson. Jo muutaman vuoden ajan on ollut mahdollista suorittaa TET-jakso tiedeTET-muodossa tutustuen yliopistomaailmaan ja tutkijan elämään. Tällaisen jakson minä suoritin Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä.

Suomen Tieyhdistyksen julkaiseman Tie & Liikenne -lehden numerossa 5/2016 käsitellään mm. tietomallinnusta infrahankkeissa, liikenneyhteyksiä ja yrityksiä sekä liikennealan opetusta ja tutkimusta. Kaksi jutuista liittyvät TTY:hyn ja Verneen. Sivuilla 18 – 19 esitellään Verneä ja sivuilla 20 – 22 Tampere3-hanketta. Tie & Liikenne -lehden numero 5/2016 luettavissa verkossa tästä.

Vuonna 2013 Suomessa sallitut, jopa 76 tonnia painavat kuorma-autot vähensivät ajokilometrejä kolme prosenttia ja hiilidioksidipäästöjä neljä prosenttia. Liikenteen tutkimuskeskus Vernen tutkimuksen mukaan tiekuljetuskustannukset pienenivät 58 miljoonaa euroa.  Suomalaiset kuljetusyrittäjät ovat ottaneet nopeasti hyötykäyttöön lokakuussa 2013 voimaan tulleet kuorma-autojen mitta- ja massarajojen muutokset. Heti vuoden 2013 viimeisellä neljänneksellä lakimuutoksen mahdollistamat kuljetukset yli 60 tonnin kokonaispainolla muodostivat noin viidenneksen kuorma-autojen kuljetuskapasiteetista. Vuoden 2014 aikana osuus vakiintui lähelle 40 prosenttia. – Kuorma-autokuljetusten keskikuorma on noussut jopa kolme tonnia, kertoo tutkimusta johtanut apulaisprofessori Heikki Liimatainen Liikenteen tutkimuskeskus Vernestä. Dieseliä 24 miljoonaa litraa vähemmän Kuormien kasvun taustalla on siirtymä 7-akselisista kuorma-autoista 8- ja 9-akselisiin, joilla … Jatka lukemista Painavat kuorma-autot parantaneet kuljetusten energiatehokkuutta