Liity Vernen postituslistalle

Poimintoja toiminnasta

Uusimmat artikkelit

Suomen tavoitteena on 250 000 sähköautoa tai ladattavaa hybridiä vuoteen 2030 mennessä. Akkuteknologian kehitys parantaa sähköautojen kilpailukykyä nopeasti, mutta myös määrätietoisia politiikkatoimenpiteitä tarvitaan, jotta tavoite saavutetaan. Kotilatauspisteiden edistäminen lainsäädännöllä ja taloudellisilla tuilla, pikalatauspisteiden tukeminen, sähköautojen hankintatuki ja sähköautojen kokonaiskustannusten edullisuutta korostava informaatio-ohjaus ovat keinoja nopeuttaa sähköautojen yleistymistä.

Kesätervehdys 2018
15.6.2018 Blogimerkintä

Alla Vernen kesätervehdyksessä on esitetty otoksia ajankohtaisista hankkeista. Tulemme pitämään yhteyttä kumppaniemme ja sidosryhmiemme kanssa myös sähköpostilistan välityksellä, jonne myös tämä kesätervehdys on toimitettu. Jos haluat jatkossa olla viestiemme vastaanottaja, liittyminen – samoin kuin yhteystietolistalta poistuminen – onnistuu tästä.

Toimittaja Arttu Toivonen on Ilta-Sanomien 15.4.2018 julkaisemassa artikkelissaan ”Yliopisto alkoi tutkia kiinnostusta liikkumispalveluiden käyttöön” (https://www.is.fi/autot/art-2000005640407.html) ansiokkaasti toteuttanut journalistin perustehtävää välittää tietoa siitä, mitä yhteiskunnassa tapahtuu. Artikkeliin liittyvässä kommentissaan 16.4.2018 otsikolla ”Kommentti: Yliopisto tutkii – ja saa sellaisen vastauksen kuin haluaa” (https://www.is.fi/autot/art-2000005643666.html) hän kuitenkin kyseenalaistaa suoraan ammattitaitomme ja ennen kaikkea hyvän tieteellisen käytännön noudattamisen tutkimuksessamme. Tehdessään näin ilman, että olisi antanut meille mahdollisuutta esittää oma näkemyksemme, Toivonen selvästi rikkoo Journalistin ohjeiden kohtaa 21: ”Jos selvästi tunnistettavissa olevan henkilön tai tahon toiminnasta aiotaan esittää tietoja, jotka asettavat tämän erittäin kielteiseen julkisuuteen, kritiikin kohteelle tulee varata tilaisuus esittää oma näkemyksensä jo samassa yhteydessä.” … Continue reading Kannanotto Arttu Toivosen artikkeliin Ilta-Sanomissa 16.4.2018

Automaattiautojen tai tutummin robottiautojen odotetaan vähentävän onnettomuuksien määrää inhimillisten virheiden vähentyessä. Automaattiautojen laajaa yleistymistä saadaan kuitenkin vielä odottaa. Nyt autokannassa yleistyvät edistyneet kuljettajaa tukevat järjestelmät, kuten automaattijarrutus ja mukautuva nopeudensäädin. Näitä kutsutaan myös alkuvaiheen automaattiautoiksi. Meneillään oleva kehitys on askel kohti autonomisten autojen mahdollistamista.

This is the English summary of a preliminary report on transport poverty in Finland. The research was funded by Ministry of Transport and Communications, Helsinki Regional Transport Authority and Finnish Transport Agency. Further research is funded by Kone Foundation.

Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä toteutettu esiselvitys liikenneköyhyydestä tarkastelee liikenneköyhyyttä ja liikkumisen sosiaalista kestävyyttä. Liikenneköyhyydeksi voidaan kutsua ilmiötä, jossa ihmisellä ei ole mahdollisuutta liikkua kohtuullisella vaivalla, kohtuullisilla kustannuksilla ja kohtuullisessa ajassa niihin paikkoihin, joissa päivittäisiä tarpeita on mahdollista tyydyttää. Liikenneköyhyyden voidaan katsoa koostuvan liikkumisköyhyydestä, liikenteen kohtuuhintaisuudesta, saavutettavuusköyhyydestä sekä altistumisesta liikenteen ulkoisvaikutuksille. Koska liikkumistarve syntyy muista – esimerkiksi opiskeluun, työssäkäyntiin tai sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyvistä – tarpeista, arkiliikkumisessa koetut vaikeudet heijastuvat koko elämänlaatuun.