Tampereen teknillinen yliopisto on teknologisen kehityksen tiennäyttäjä sekä tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyökumppani. Yliopistosta valmistuu haluttuja osaajia yhteiskunnan eri aloille.
Tampereen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu muodostavat monialaisen korkeakoulujen yhteisön vuoden 2019 alusta. Uuden yhteisön brändi kiteytyy lauseeseen ”ihminen ratkaisee”.
Havainnekuvassa vuonna 2019 alussa aloittavan Tampereen yliopiston ilmettä ja väriä.
Tampereen yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto yhdistyvät 1.1.2019 uudeksi Tampereen yliopisto -nimiseksi säätiöyliopistoksi (Tampere University). Yhdessä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa ne muodostavat uuden korkeakouluyhteisön, jonka osaamiskärjet ovat tekniikka, terveys ja yhteiskunta. Yhteisöön kuuluu noin 35 000 ihmistä.
Uuden Tampereen yliopiston rehtoriksi valittiin huhtikuussa FT Mari Walls. Professori Mari Walls on tällä hetkellä Suomen toiseksi suurimman tutkimuslaitoksen Luonnonvarakeskuksen (Luke) ensimmäinen pääjohtaja. Hän aloittaa uudessa tehtävässään 13.8.2018. Uuden yliopiston toiminnan käynnistymiseen saakka hän toimii Tampereen korkeakoulusäätiön toimitusjohtajana.
– Korkeakouluyhteisömme jäsenet ovat olleet aktiivisesti mukana suunnittelun taustatyössä, näin uusi ilmeemme perustuu yhteisiin näkemyksiin ja tavoitteisiin. Uusi visuaalinen ilme ja tunnus otetaan käyttöön ensi vuoden alussa, sanoo Tampere3:n viestinnän ja markkinoinnin projektinjohtaja Katja Kannonlahti.
Uuden korkeakouluyhteisön synnyn taustalla on havainto ihmiskunnan kohtaamien haasteiden uudenlaisesta luonteesta. Monialainen lähestymistapa tuottaa parempia vastauksia maailman ongelmiin, mutta avaa myös uusia mahdollisuuksia tieteelle ja sen sovelluksille. Tampereen korkeakouluyhteisön keskiössä on ihminen ja usko ihmisen kykyyn löytää lopulta tarvittavat vastaukset. Ihminen on ratkaiseva tekijä.
Myös brändin ydinulottuvuus on ihmisyys. Visuaalisen ilmeen ja tunnuksen on luonut brändi- ja identiteettitoimisto Porkka & Kuutsa Oy. Brändistrategian suunnittelusta on vastannut Kaski Creative Agency Oy yhteistyössä Porkka & Kuutsa Oy:n kanssa.
– Korkeakouluyhteisön tunnuksessa Tamperetta merkitsevästä T-kirjaimesta ja sen ympärille sijoitetuista kaarista muodostuu pelkistetyt ihmiskasvot. Kasvot on kuvattu kirkkaassa valossa, ne ovat avoimet. Avoimet uudelle ajattelulle. Avoimet monitieteisyyden haasteille ja mahdollisuuksille, kertovat Antti Porkka ja Jonni Kuutsa.
Tunnuksen violetti väri symboloi mielikuvitusta, luovuutta ja älykkyyttä. Brändi kiteytyy lauseeseen ”ihminen ratkaisee”.
– Se kertoo paitsi ihmisen kyvystä ratkaista monimutkaisia ongelmia myös yksilön merkityksestä ja roolista tässä työssä. Kun maailma on täynnä valeuutisia ja huuhaata, on uusi brändi kannanotto ihmisyyden ja tieteellisen tiedon puolesta, sanoo suunnittelujohtaja Markus Lehtonen Kaski Agencystä.
Tunnuksen yhteyteen on määritelty erilaisia ja erikielisiä yhdistelmiä Tampereen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun nimistä. Visuaalinen ilme kattaa itse tunnuksen lisäksi myös visuaalisen tyylin. Tämä mahdollistaa korkeakouluyhteisön esiintymisen yhdenmukaisella, tunnistettavalla ja erottuvalla tavalla.
– Brändin lanseeraustilaisuudessa Tampereen Pakkahuoneella tunnelma oli erittäin innostunut. Yhteisö on ottanut uuden ilmeen omakseen. Väriä ja logoa halutaan käyttää, ja slogania siteerataan puheenvuoroissa, TTY:n brändijohtaja Jaana Kaartinen kertoo.