1/2018

Tiedettä omin käsin ja yhdessä

Viime vuonna Tampereen LUMATE-keskuksen tiedetoiminnassa oli mukana noin 1 500 osallistujaa, joista valtaosa lapsia ja nuoria. Keskuksen johtaja Riikka Lahtinen korostaa lasten tasapuolisia mahdollisuuksia päästä oppimaan luonnontieteitä, matematiikkaa ja tekniikkaa.

Riikka Lahtinen

 

– Esimerkiksi näitä kapineita tarvitaan LUMATEn legorobotti-, ohjelmointi- ja elektroniikkakerhossa. Kerhoissa ohjaajina toimivat korkeakoulujen opiskelijat, kertoo Riikka Lahtinen.

 

– Parasta LUMATEssa on se, että lapset pääsevät tekemään itse, sanoo yliopistonlehtori Riikka Lahtinen, joka aloitti kolmivuotiskautensa keskuksen johtajana tammikuussa.

LUMATE on täynnä tiedettä, tekniikkaa ja yhdessä tekemistä. Kerhoissa ja leireillä tehdään tiedeprojekteja ja elektroniikkatöitä ja rakennetaan robotteja. Kurssilla nuoret voivat kerrata yläkoulun matikkaa tai tehdä laboratoriotöitä. Kevään tulevilla tiedepysäkeillä tutustutaan peleihin, keittiökemiaan, avaruuteen ja rikostutkintaan.

Toiminta on suunnattu pääasiassa varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle, mutta esimerkiksi tiedekahviloihin kuka tahansa voi tulla kuuntelemaan maksuttomia huippuasiantuntijoiden pitämiä luentoja. Olympialaisten aikaan puhutaan kolmen luennon verran antidopingtoiminnasta.

– Päätavoite on herättää lasten ja nuorten kiinnostus ja motivaatio luonnontieteitä, matematiikkaa ja tekniikkaa kohtaan jopa niin, että innostus kantaisi opiskelemaan alan osaajaksi, sanoo Tampereen LUMATE-keskuksen toiminnanjohtaja Susanna Petäjistö.

Toiminta on suosittua ja palaute myönteistä. Kerho- ja leiripaikat arvotaan, ja mukaan mahtuu noin 65 prosenttia hakijoista. Monelle lapselle parasta on se, että saa touhuta samanhenkisten kanssa. Toisaalta lukiolaiset tai ammattikoululaiset saavat jatkokoulutusta ajatellen arvokasta tietoa: tämä kiinnostaa, tuo ei.

Kemiaa ja kansainvälisyyttä

Päätyökseen Lahtinen opettaa kemiaa ja kehittää kemian opetusta TTY:ssä. LUMATEn johtajana hän sanoo saaneensa tärkeän tehtävän ja loistavasti toimivan keskuksen, joka ei kaipaa suuria muutoksia.

– Toivon että meistä jokaisella olisi kyky ymmärtää luonnontieteen perusilmiöitä jokapäiväisessä arjessamme. LUMATE-toiminta on tärkeää, jotta kaikilla lapsilla olisi tasapuolinen mahdollisuus päästä oppimaan luonnontiedettä ja tekniikkaa.

– Haluan kehittää keskuksen toimintaa kokonaisuutena, mutta tuon mukaan omia painotuksia. Itselläni on eniten tarjottavaa kemian puolelle. Lisäksi voin vahvistaa luonnontieteiden opetukseen ja oppimiseen liittyvää tutkimuksellisuutta, pohtii Lahtinen.

– Myös erilaisten asioiden integroiminen on trendi, jota LUMATEssa voisi kokeilla. Ehkä ohjelmaan voisi ottaa jälleen englanninkieliset kerhot ja lisätä kansainvälistymistä vaikka ulkomaisten kummikerhojen avulla.

LUMATEn toimintaa ylläpidetään varsin niukoilla resursseilla, ja yksi Lahtisen painopistealueista on niiden takaaminen myös tulevaisuudessa.

StarT-festivaali ja -gaala Tampereella

Kevätkauden kohokohtia ovat Tampereella järjestettävät StarT-aluefestivaali maaliskuussa ja StarT-gaala kansallisten LUMA-päivien yhteydessä kesäkuussa.

Mutta mikä on StarT? Se on luonnontieteiden, matematiikan ja tekniikan yhteisöllistä oppimista missä tahansa oppimisyhteisössä varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Idea on oppia asioita toteuttamalla ilmiöpohjaisia ja monialaisia projekteja.

– Aluefestareilla esitellään oppimisyhteisöjen parhaita projekteja, jotka kisaavat myös palkinnoista. Kaikkein ansioituneimmat kutsutaan esittelemään projektinsa kansainväliseen StarT-gaalaan.

Opettajille festivaaleilla järjestetään muun muassa täydennyskoulutusta ja pedagogisia kahviloita.

Tampere3 mikrokoossa

LUMA-Suomi-verkostoon kuuluvat kaikki suomalaiset yliopistot. Tampereella TTY ja Tampereen yliopisto aloittivat toiminnan vuonna 2011 ja TAMK liittyi mukaan vuonna 2015.

– Tampereen LUMATE-keskus on jo eräänlainen Tampere3 mikrokoossa, ja yhteistyö on toiminut loistavasti, huomauttaa Lahtinen.

Toimintaa rahoittavat korkeakoulut ja Tampereen kaupunki. Osana valtakunnallista verkostoa keskus on toteuttamassa myös opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa kuusivuotista LUMA SUOMI -ohjelmaa, joka vahvistaa LUMATE-alojen osaamista ja oppimista esi- ja perusopetuksessa.

Teksti: Kati Vastamäki
Kuva: Mika Kanerva

 
Kerro kaverille
Teknologia koiran tulkiksi
Teknologia koiran tulkiksi
1/2018
Teknologia koiran tulkiksi
Silkkaa viihdettä ja kriittistä turvallisuutta
Silkkaa viihdettä ja kriittistä turvallisuutta
1/2018
Silkkaa viihdettä ja kriittistä turvallisuutta
Tietokonenäön terävöittäjä odottaa arkista tekoälyä
Tietokonenäön terävöittäjä odottaa arkista tekoälyä
1/2018
Tietokonenäön terävöittäjä odottaa arkista tekoälyä
Pidä jalat maassa, kun viet tietoja pilveen
Pidä jalat maassa, kun viet tietoja pilveen
1/2018
Pidä jalat maassa, kun viet tietoja pilveen
Tuoksut avuksi julkisilla paikoilla suunnistamiseen
Tuoksut avuksi julkisilla paikoilla suunnistamiseen
1/2018
Tuoksut avuksi julkisilla paikoilla suunnistamiseen
Luonnontieteiden ja insinööritieteiden kohtauspisteessä
Luonnontieteiden ja insinööritieteiden kohtauspisteessä
1/2018
Luonnontieteiden ja insinööritieteiden kohtauspisteessä
TTY, Tieto ja CA Technologies kehittämään yhteistyörobotteja
TTY, Tieto ja CA Technologies kehittämään yhteistyörobotteja
1/2018
TTY, Tieto ja CA Technologies kehittämään yhteistyörobotteja
Materiaalitutkimus ottaa digiloikan
Materiaalitutkimus ottaa digiloikan
1/2018
Materiaalitutkimus ottaa digiloikan

Tampereen teknillinen yliopisto on teknologisen kehityksen tiennäyttäjä sekä tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyökumppani. Yliopistosta valmistuu haluttuja osaajia yhteiskunnan eri aloille.

Käyntiosoite:
Korkeakoulunkatu 10,
33720 Tampere

Postiosoite:
PL 527, 33101 Tampere

Puhelinvaihde:
03 311 511
ma–pe kello 8–16.15
kesällä ma–pe 8–15.45

Virallinen sähköpostiosoite:
tty.asiointi@tut.fi