4/2017

Hornetit lentävät edullisemmin ja pidempään

TTY on jo pitkään tehnyt tutkimusyhteistyötä Ilmavoimien kanssa. Tutkimustulosten ansiosta Hornet-hävittäjät saadaan lentämään vähemmällä huoltomäärällä, varaosavarastoja pystytään käyttämään tarkemmin ja koneiden komponenttien kestoikää on pystytty pidentämään. Näin on saatu aikaan merkittäviä säästöjä.

Hornetin ohjaamo

 

Hävittäjäkoneiden varaosat ovat hyvin kalliita. Siksi oikea-aikainen huolto tuo huomattavia säästöjä.

 

– Lentokonetekniikan tutkimus alkoi TTY:ssä vuosisadan vaihteessa, ja ensimmäinen tutkimustilaus tuli Ilmavoimilta. Pääosa nykyisistä toimeksiannoistamme tulee edelleen Ilmavoimilta ja osa lentokaluston elinkaaren tukipalveluita sekä lentokoulutusta tarjoavalta Patria Aviationilta. Meillä on ollut yhteistyöprojekteja myös monien muiden tahojen kuten Yhdysvaltain laivaston ja Boeingin kanssa, kertoo projektipäällikkö Jussi Aaltonen TTY:n kone- ja tuotantotekniikan laboratoriosta.

Lentokonetekniikan tutkimuksen tavoitteena on koneiden luotettavuuden parantaminen, huoltomäärän vähentäminen, huollon tarkempi kohdentaminen ja resurssien tehokkaampi käyttö. Näin säästetään rahaa ja parannetaan koneiden käyttövarmuutta.

Pienikin Hornetin varaosa voi maksaa hyvän henkilöauton verran

– Tänä päivänä Ilmavoimat käyttää mallinnusmenetelmiä, jotka ovat lähtöisin meidän tutkimusryhmästämme. Menetelmien avulla mallinnetaan komponenttien kulumista ja ennakoidaan niiden vikaantumista, jotta vaihto tapahtuisi oikea-aikaisesti – ei liian aikaisin eikä liian myöhään, Aaltonen sanoo.

Varaosien käytön optimointi on veronmaksajien kannalta todella iso asia. Suomessa on 62 Hornet-hävittäjää, ja niiden pienikin varaosa saattaa Aaltosen mukaan maksaa hyvän henkilöauton verran.

Kaikki Hornet-hävittäjät poistuvat käytöstä 2030-luvulla. Ilmavoimat pyrkii siihen, että myös Hornetien varaosavarastot on käytetty loppuun samaan aikaan.

Vaihtoehtoisia varaosia ja pidempään kestäviä komponentteja

– Eräässä tutkimusprojektissa kehitimme Horneteille vaihtoehtoisia varaosia. Kyseessä on monimutkainen prosessi, jossa pitää osoittaa, että vaihtoehtoinen varaosa on vähintään yhtä hyvä kuin alkuperäinen.

– Olemme myös pystyneet parantamaan lentokoneen komponenttien kestoikää. Koska tunnemme nyt kestoiän entistä paremmin ja tiedämme, mikä siihen vaikuttaa, voimme esimerkiksi neuvoa lentäjiä välttämään koneiden turhaa kuormittamista, Aaltonen selittää.

Lentokonetekniikkaa ei tutkita TTY:llä ainoastaan kone- ja tuotantotekniikan laboratoriossa. Koneiden komposiittimateriaaleja ja pinnoitteita on tutkittu materiaaliopin laboratoriossa ja signaalinkäsittelyyn liittyviä asioita signaalinkäsittelyn laboratoriossa. Ajan mittaan TTY:lle onkin kertynyt hyvää erikoisosaamista alalta.


Teksti: Leena Koskenlaakso
Kuva: Puolustusvoimien kuvakeskus

 
Kerro kaverille
Sähköntuotannon tulevaisuus on uusiutuvaa
Sähköntuotannon tulevaisuus on uusiutuvaa
4/2017
Sähköntuotannon tulevaisuus on uusiutuvaa
Energianlouhinnalla virtaa vaikeisiin paikkoihin
Energianlouhinnalla virtaa vaikeisiin paikkoihin
4/2017
Energianlouhinnalla virtaa vaikeisiin paikkoihin
Tekniikan tuntemusta ja liiketalouden osaamista kiertotalouteen
Tekniikan tuntemusta ja liiketalouden osaamista kiertotalouteen
4/2017
Tekniikan tuntemusta ja liiketalouden osaamista kiertotalouteen
Mikä kohottaisi puutalot korkeuksiin?
Mikä kohottaisi puutalot korkeuksiin?
4/2017
Mikä kohottaisi puutalot korkeuksiin?
Energiantuotannon hiukkaspäästöt selville
Energiantuotannon hiukkaspäästöt selville
4/2017
Energiantuotannon hiukkaspäästöt selville
Vetytalous askeleen lähemmäksi
Vetytalous askeleen lähemmäksi
4/2017
Vetytalous askeleen lähemmäksi
Salapoliisina asteroidien jäljillä
Salapoliisina asteroidien jäljillä
4/2017
Salapoliisina asteroidien jäljillä
Yliopistonopettaja ja valmentaja
Yliopistonopettaja ja valmentaja
4/2017
Yliopistonopettaja ja valmentaja

Tampereen teknillinen yliopisto on teknologisen kehityksen tiennäyttäjä sekä tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyökumppani. Yliopistosta valmistuu haluttuja osaajia yhteiskunnan eri aloille.

Käyntiosoite:
Korkeakoulunkatu 10,
33720 Tampere

Postiosoite:
PL 527, 33101 Tampere

Puhelinvaihde:
03 311 511
ma–pe kello 8–16.15
kesällä ma–pe 8–15.45

Virallinen sähköpostiosoite:
tty.asiointi@tut.fi