3/2016

Robottibussit liikennöivät pian Hervannassa

Lokakuun lopusta lumien tuloon saakka Hervannassa voi hypätä robottibussin kyytiin, kun SOHJOA-hanke testaa automaattiajoneuvojen toimintaa suomalaisissa olosuhteissa. Tohtorikoulutettava Lasse Nykänen kertoo robottibusseista Tutkijoiden yössä 30. syyskuuta Vapriikissa.

Lasse Nykänen

 

Lasse Nykänen on innostunut älyn tuomisesta liikenteeseen. Hän nauraa, että SOHJOA-hankkeessa on lähes toteutunut joka pojan unelma, oma robottibussi.

 

KUKA: Tohtorikoulutettava Lasse Nykänen 29 v

  • Syntynyt Eurassa.
  • Koulutus: Rakennustekniikan DI, TTY, 2013. Jatko-opiskelija vuodesta 2014.
  • Työura: TTY:n kivilaboratorio 2011, sen jälkeen tutkimusapulaisena kahdessa hankkeessa Vernessä. Kesästä 2012 täysipäiväisessä työsuhteessa Vernessä.
  • Perhe: Vaimo ja kesällä syntynyt Isla-tytär.
  • Harrastukset: Jalkapallo, kuntosali, lenkkeily, polkupyöräily, leijalautailu.
  • AHAA: Nykänen yhdistää urallaan akateemisen ja konsulttimaailman: tiedemiehenä hän tarkastelee peruslogistiikkaa, ”konsulttina” älyliikennettä.
 

– Kyyti sähkökäyttöisissä matalalattiabusseissa on tasainen ja turvallinen. Tuntuma on vähän kuin hississä, kuvaa tohtorikoulutettava Lasse Nykänen TTY:n liikenteen tutkimuskeskus Vernestä. Hän on testannut hankkeeseen vuokratut ranskalaisvalmisteiset autot Helsingissä, missä niitä on kokeiltu turistikäytössä.

Hervannassa suunniteltu reitti olisi noin 500 metrin matka TTY:n kampukselta Kauppakeskus Duoon. Täysin ilman ihmisen valvontaa bussit eivät vielä aja, vaan mukana kulkee ”kuljettaja”, joka tarvittaessa ottaa ajovastuun. Hervannassa tehtävään rekrytoidaan kolme opiskelijaa.

Suomesta edelläkävijä?

Kokeilut robottibussien liikennöinnistä muun liikenteen joukossa ovat maailman laajuisestikin ensimmäisiä, ja Suomessa robottibussit ovat aiemmin ajaneet vain suljetuilla alueilla, kuten Vantaan asuntomessuilla.

– Suomen lainsäädäntö mahdollistaa sen, että kuljettaja ei ole bussissa, vaan sitä voidaan liikennöidä etänä. Senkin takia me voimme olla edelläkävijä robottiautoliikenteen kehittämisessä.

Täysin automaattisesti liikennöivät bussit ovat vielä kaukana tulevaisuudessa, mutta Nykäsen mukaan jo vuosina 2020–2030 liikenne voi näyttää ihan erilaiselta kuin nyt.

– Esimerkiksi rekat voivat ehkä ajaa itsenäisesti joitakin moottoritieosuuksia. Tulevaisuudessa robottibussit yhdistettynä Suomessa kehitettyyn Kutsuplus-järjestelmään voisivat viedä joukkoliikennepalvelut maaseudullekin kannattavasti.

Robottibussi

 

Robottibussia kehitetään turvallisuus edellä. Siksi se liikennöi toistaiseksi 11 kilometrin tuntivauhtia, kun sen teoreettinen huippunopeus on 40 kilometriä tunnissa. Kuljettajan lisäksi bussiin mahtuu kahdeksan matkustajaa. Tämänvuotisen kokeilun perusteella bussien valmistaja EasyMile kehittää busseja edelleen, ja ensi vuonna ne saapuvat Tampereellekin paranneltuina.

 

SOHJOA-hanketta hallinnoi Metropolia ja rahoittavat muun muassa Euroopan aluekehitysrahasto, Liikennevirasto ja Trafi sekä Helsinki, Espoo ja Tampere.

– Tampereen kaupunki puolestaan on erittäin aktiivinen älyliikenteen kehittäjä. Tänne on syntynyt klusteri, jossa kaupunki, tutkimuslaitokset ja kymmenet yritykset toimivat yhdessä hyvin avoimesti ja tiiviisti.

GPS katolla, laserit kulmissa

– Robottibussi hyödyntää gps-paikannusta. Se ajaa etukäteen ohjelmoitua reittiä, ikään kuin virtuaalisilla kiskoilla. Matkan varrella se osaa reagoida muuhun liikenteeseen kulmissaan olevien laserien avulla.

Lumella robottibussit eivät vielä osaa kulkea, mutta paikannustarkkuuden kehittyessä sekin on mahdollista. Bussien liikennöinti edellyttää paikannukselta senttien tarkkuutta.

Kaikkea opetellaan

Pilotissa opetellaan ja testataan kaikkea bussien akkujen kestosta koko liikenneinfraan. TTY keskittyy erityisesti siihen, miten itseohjautuvat bussit sijoittuvat osaksi liikennejärjestelmää: miten infra pystytetään, miten bussiliikenne markkinoidaan ja miten bussit soljuvat osaksi muuta liikennettä. Myös tienkäyttäjien totuttaminen robottibusseihin on tärkeää.

– Pohjimmaisena tavoitteena on parantaa joukkoliikenteen saavutettavuutta, tehokkuutta ja kilpailukykyä. Robottibussit voisivat Tampereella toimia esimerkiksi ratikan syöttöliikenteessä.
Robottibussi on myös avoin tutkimusalusta, johon yritykset voivat tulla testaamaan omia tuote- ja palveluideoitaan.

– Tällä hetkellä mukana on esimerkiksi liikenneinfrastruktuurin seurantatietoja tarjoava Vionice. Myös Nokia on kiinnostunut osallistumaan.

Tervetuloa Tutkijoiden yöhön perjantaina 30.9.2016!

Euroopan laajuinen tiedetapahtuma Tutkijoiden yö tekee tiedettä ja tutkijoiden työtä tutuksi suurelle yleisölle. Tapahtuman tämänvuotinen teema on muutos.

Syyskuun viimeisenä perjantaina eri puolella Tamperetta järjestetään tiedeluentoja, työpajoja ja tutkijatapaamisia, laboratoriokierroksia sekä iltaohjelmana Science Slam.

Tutustu Tampereen Tutkijoiden yön ohjelmaan Tampere3-sivulla  ja seuraa tapahtumaa Facebookissa ja Twitterissä!

 

Teksti: Kati Vastamäki
Kuvat: Virpi Andersin ja Metropolia

 
Kerro kaverille
Itsemittausdata on terveystiedon runsaudensarvi
Itsemittausdata on terveystiedon runsaudensarvi
3/2016
Itsemittausdata on terveystiedon runsaudensarvi
Liikkeelle kesken työpäivän
Liikkeelle kesken työpäivän
3/2016
Liikkeelle kesken työpäivän
 
3/2016
Aikataulu ja rahoitus haasteena uuden yliopiston synnylle
Aikataulu ja rahoitus haasteena uuden yliopiston synnylle
3/2016
Aikataulu ja rahoitus haasteena uuden yliopiston synnylle
Huawei avasi ovensa TTY:n kampuksella
Huawei avasi ovensa TTY:n kampuksella
3/2016
Huawei avasi ovensa TTY:n kampuksella
TUTLab on ideanikkarin unelma
TUTLab on ideanikkarin unelma
3/2016
TUTLab on ideanikkarin unelma
Luonto inspiroi pehmorobottien kehittäjää
Luonto inspiroi pehmorobottien kehittäjää
3/2016
Luonto inspiroi pehmorobottien kehittäjää
Suuntaviivoja elämään, johon voi olla tyytyväinen
Suuntaviivoja elämään, johon voi olla tyytyväinen
3/2016
Suuntaviivoja elämään, johon voi olla tyytyväinen
Minne Keetmanshoopin vesi katoaa?
Minne Keetmanshoopin vesi katoaa?
3/2016
Minne Keetmanshoopin vesi katoaa?

Tampereen teknillinen yliopisto on teknologisen kehityksen tiennäyttäjä sekä tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyökumppani. Yliopistosta valmistuu haluttuja osaajia yhteiskunnan eri aloille.

Käyntiosoite:
Korkeakoulunkatu 10,
33720 Tampere

Postiosoite:
PL 527, 33101 Tampere

Puhelinvaihde:
03 311 511
ma–pe kello 8–16.15
kesällä ma–pe 8–15.45

Virallinen sähköpostiosoite:
tty.asiointi@tut.fi