4/2015

Hyvät vastaukset vaikeisiin kysymyksiin innostavat

Vuoden Hyvä luennoitsija -palkitulle Sami Paavilaiselle opiskelijoiden antama palaute on tärkeää – olipa se sitten virallista luentopalautetta, oivaltavia tenttivastauksia tai vain huokaus takarivistä.

Sami Paavilainen

 

Hyvä luennoitsija -palkittu Sami Paavilainen toivoo, että hänen luentonsa herättäisivät kysymyksiä myös myöhemmin pohdittavaksi.

 

”Vuoden 2015 Hyvä luennoitsija on opiskelijat huomioonottava ja innostuu itsekin opetettavasta aiheesta. Hänen kursseillaan käytetään monipuolisia opetusmenetelmiä ja oppimateriaaleja. Hän on helposti lähestyttävä, ja hänen työhuoneensa ovi onkin lähes aina auki. Kollegat kuvailevat Hyvää luennoitsijaa kannustavaksi, kärsivälliseksi, avuliaaksi ja selväsanaiseksi.”

Näillä saatesanoilla jaettiin Hyvän luennoitsijan palkinto ylioppilaskunnan vuosijuhlassa tänä vuonna yliopisto-opettaja Sami Paavilaiselle fysiikan laitokselta. Valinnan teki opiskelijoiden esityksistä TTYY:n Edunvalvontajaosto.

– On aivan mahtavaa saada opiskelijoilta tunnustusta opetuksesta. Jotain on siis tullut tehtyä oikein! Yleensä en juurikaan välitä valokeilassa olemisesta, mutta kyllä tämän tunnustuksen vuoksi voi hieman kärsiäkin, Paavilainen kiittelee.

Puolet päivästä opetukseen

Sami Paavilainen laskeskelee olleensa ollut TTY:llä puolet elämästään: ensin opiskelijana, sitten tutkijana ja nyt opettajana.

Luennolla istuvien kehonkielestä pystyy usein lukemaan sen, miten opetus sujuu.

 

– TTY on monelta kannalta hieno työpaikka ja fysiikan laitoksella on hyvin mahdollisuuksia vaikuttaa siihen, mitä työtä tekee ja miten sen toteuttaa. Erityisen hienon työpaikasta tekevät mukavat kollegat, joilta olen saanut opetusmateriaaleja ja muuta apua kaikessa opetukseen liittyvässä, Paavilainen kehuu.

Kontaktiopetukseen Paavilaisen päivästä kuluu 2–4 tuntia. Loppuajasta noin puolet menee oman opetuksen valmisteluun ja suunnitteluun. Hän nipistää osan päivästä myös tutkimukseen.

– Kuulun laskennallisen fysiikan tutkimusryhmään. Tutkimusalani ovat nanoselluloosan mallintaminen molekyylitasolla sekä pintarakenteiden tutkiminen kvanttimekaniikan laskentamenetelmillä. Viime aikoina olen keskittynyt keinotekoisen grafeenin ominaisuuksien selvittelyyn, Paavilainen kertoo.

Tavoitteena pidemmät pohdinnat

KUKA: Sami Paavilainen
(42, syntynyt Valkeakoskella)

  • Koulutus: Tekniikan tohtori
  • Työura: TTY, Chalmers tekniska högskola (2003–05) ja taas TTY
  • Asuu: Tampereen Nirvassa
  • Perhe: vaimo Mirka, lapset Seela 9v ja Rene 4 v
  • Harrastukset: sählyä ja muuta satunnaista kuntoilua, puutarhan hoitoa ja remontointia
  • OHO: Sami on jo neljäs Hyvän luennoitsijan tunnustuksen saanut fysiikan laitoksen opettaja.
 

Vuoden Hyvä luennoitsija valmistautuu luentoihinsa monessa vaiheessa. Valmistelu on tärkeää: Hyvä luento on innostava, haastava ja ajatuksia herättävä.

– Yleensä käyn jo hyvissä ajoin läpi edellisen vuoden materiaalit ja katson onko niissä jotain parannettavaa. Samalla usein etsin jotain uutta lisämateriaalia, kuten videoita näytettäväksi luennolla. Ennen jokaista luentoa käyn vielä tarkasti läpi kyseisen kerran käsikirjoituksen. Jos luennot ovat aamulla, käyn ne yleensä vielä kertaalleen läpi edellisenä iltana kotona.

– Mielestäni opiskelijoiden ei tarvitse heti luennolla ymmärtää kaikkia esitettyjä asioita. Olisi hienoa, jos luennot enemmänkin herättäisivät kysymyksiä pohdittavaksi myöhemmin, esimerkiksi laskuharjoituksia tehdessä. Luennon tasoa parantaa erityisesti se, että opiskelijat osallistuvat muutenkin kuin kuuntelemalla. Arvostan kovasti niitä opiskelijoita, jotka tekevät kysymyksiä tai kommentoivat asioita luennolla.

Opiskelijapalaute avainasemassa

Yksi parhaista motivaattoreista Sami Paavilaiselle on se, kun suurin osa opiskelijoista osaa vastata vaikeaan tenttitehtävään. Hän myös kerää opiskelijoilta suoraa palautetta kehittääkseen kurssejaan.

– Kaikupalautteen avulla olen esimerkiksi onnistunut saamaan laskuharjoituksista toimivampia ja luentojen etenemistahdista useammalle sopivan. Kehut taas auttavat motivoitumaan opetukseen jatkossakin, Paavilainen vinkkaa hymyillen.

Hän kuuntelee myös herkällä korvalla luennoilla tulevaa hiljaisempaa palautetta.

– Yleensä kukaan ei luennolla anna sanallisesti palautetta, mutta kuuluva huokaus tietystä suunnasta saattaa kertoa, että nyt on todennäköisesti tarpeen kerrata edellinen asia. Lisäksi luennolla istuvien kehonkielestä pystyy usein lukemaan sen, miten opetus sujuu.

Opiskelijoiden oppimisen lisäksi Sami Paavilaista innostavat opetuksessa sen kautta tarjoutuvat mahdollisuudet kehittyä ja oppia itsekin. Opetuksen kehittämiseen TTY:llä hän toivoo rauhallisuutta, mutta myös uusia mahdollisuuksia.

– Uuden teknologian tuominen mukaan opetukseen on tarpeen, mutta sen suhteen kannattaa edetä tunnustellen. Opettajien väliseen yhteistyöhön esimerkiksi eri oppiaineiden peruskurssien tai tietyn tutkinto-ohjelman opettajien kesken olisi mukava saada resursseja.

Teksti: Sanna Schildt
Kuva: Mika Kanerva

 
Kerro kaverille
Vasara ja nauloja plus työkalupakillinen uusia toteutustapoja
Vasara ja nauloja plus työkalupakillinen uusia toteutustapoja
4/2015
Vasara ja nauloja plus työkalupakillinen uusia toteutustapoja
540 ekologista ja etäohjattavaa älytolppapaikkaa
540 ekologista ja etäohjattavaa älytolppapaikkaa
4/2015
540 ekologista ja etäohjattavaa älytolppapaikkaa
Bensanpihistelyn mestarit
Bensanpihistelyn mestarit
4/2015
Bensanpihistelyn mestarit
Teknisistä tieteistä pohja kiertotalouteen
Teknisistä tieteistä pohja kiertotalouteen
4/2015
Teknisistä tieteistä pohja kiertotalouteen
Tampere3-hankkeen johtaja kannustaa rohkeisiin avauksiin
Tampere3-hankkeen johtaja kannustaa rohkeisiin avauksiin
4/2015
Tampere3-hankkeen johtaja kannustaa rohkeisiin avauksiin
Millennium-palkittu M-Files kuuluu Kampusklubiin
Millennium-palkittu M-Files kuuluu Kampusklubiin
4/2015
Millennium-palkittu M-Files kuuluu Kampusklubiin
Kumiteknologian asiantuntija haluaa parantaa maailmaa
Kumiteknologian asiantuntija haluaa parantaa maailmaa
4/2015
Kumiteknologian asiantuntija haluaa parantaa maailmaa
Laskennallista neurotiedettä Stanfordissa
Laskennallista neurotiedettä Stanfordissa
4/2015
Laskennallista neurotiedettä Stanfordissa
Teknologiateollisuuden lahjoitus tukee TTY:n työtä teollisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
Teknologiateollisuuden lahjoitus tukee TTY:n työtä teollisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
4/2015
Teknologiateollisuuden lahjoitus tukee TTY:n työtä teollisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
TTY:n viisikymppisiä vietettiin koko vuosi - katso juhlavuosi kuvina!
TTY:n viisikymppisiä vietettiin koko vuosi - katso juhlavuosi kuvina!
4/2015
TTY:n viisikymppisiä vietettiin koko vuosi - katso juhlavuosi kuvina!

Tampereen teknillinen yliopisto on teknologisen kehityksen tiennäyttäjä sekä tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyökumppani. Yliopistosta valmistuu haluttuja osaajia yhteiskunnan eri aloille.

Käyntiosoite:
Korkeakoulunkatu 10,
33720 Tampere

Postiosoite:
PL 527, 33101 Tampere

Puhelinvaihde:
03 311 511
ma–pe kello 8–16.15
kesällä ma–pe 8–15.45

Virallinen sähköpostiosoite:
tty.asiointi@tut.fi