4/2015

Bensanpihistelyn mestarit

Litra bensaa, 3306 ajokilometriä. Remmi-Teamissa tiedetään, miten se tehdään.

Remmi-Teamin kisa-auto

 

Seuraavan kerran Remmi-Teamin kisa-ajokki pääsee tositoimiin ensi keväänä Shellin järjestämissä kisoissa Lontoossa.

 

TTY:n Konetalon kellarissa joukko kone-, sähkö-, automaatio- ja materiaalitekniikan opiskelijoita suunnittelee ja rakentaa harrastuksekseen autoja, jotka kulkevat tuhansia kilometrejä bensalitralla.

– Kisa-autossa on 30 millilitran bensatankki, joka punnitaan ennen ja jälkeen ajon. Kuluneen bensan mukaan lasketaan, kuinka pitkälle olisi päässyt litralla, Remmi-Teamin puheenjohtaja Taneli Heikkilä selittää.

– Meilllä on mennyt parinkymmenen kilometrin kisa-ajossa noin viisi grammaa polttoainetta.

Remmi-Teamilla on lukuisia sponsoreita ja partnereita, jotka mahdollistavat kehitystyön ja polttoainetaloudellisuusajon kisoihin osallistumisen eri puolilla Eurooppaa. Kisat ovat osa hauskuutta, mutta puuhaan sisältyy paljon muutakin. Mukaan kerhoon ovat tervetulleita kaikki TTY:n opiskelijat alasta ja kokemuksesta riippumatta, eivätkä kaikki alumnitkaan malta jättää kerhoa valmistuttuaan.

– Tiimissä pääsee käyttämään ja soveltamaan koulussa opittua. Sponsoreiden kautta saa hyviä kontakteja yritysmaailmaan. Ja tietysti tämä on mukavaa vapaa-ajanviettoa hyvien tyyppien seurassa, Heikkilä summaa.

Taskussa Suomen ennätys

Remmi-Teamilla on pitkät perinteet. Ensimmäiseen polttoainetaloudellisuusajon kilpailuun vuonna 1976 viriteltiin Demm-merkkinen mopon moottori. Kun D-kirjain ääntyy tamperelaisittain ärränä, syntyi kisa-ajokki Remmi.

Remmi 1 kulki litralla 172 kilometriä. Polkupyörä ja mopon moottori vaihtuivat vuosien mittaan komposiittirakenteisiin. Maaginen 3000 kilometrin raja ylitettiin Remmi 7:llä vuonna 2007. Remmi-Teamin nykyinen ennätys – ja samalla Suomen ennätys – on 3306 kilometriä litralla.

– Remmi-Team on lajissaan maailman huippujoukkueita. 3000 kilometrin ylittäjät lasketaan kahden käden sormilla. Maailmanennätys pyörii noin 4000 kilometrin hujakoilla.

Entiset ja nykyiset remmiläiset radalla

Remmi-Team

  • Yksi TTY:n opiskelijoiden kerhoista, noin 40 jäsentä eri aloilta
  • Perustettu 1976
  • Suunnittelee ja rakentaa autoja polttoainetaloudellisuusajon kilpailuihin Suomessa ja ulkomailla
  • Pitää hallussaan Suomen ennätystä: 3306 kilometriä litralla
  • Nykyinen auto Remmi 8: voimanlähteenä itse tehty 4-tahtimoottori, auton paino ajokunnossa 35kg, polttoaineena tavallinen 98-oktaaninen bensiini
 

Teamin tuorein menopeli Remmi 8 valmistui keväällä 2015 Rotterdamissa järjestettyihin Shell Eco Marathon -kilpailuihin. Se pääsi kisaradalle taas elokuun lopulla jo 40. kertaa järjestetyissä Pisaralla pidemmälle -kisoissa Nokialla. Mukana oli yhteensä kahdeksan joukkuetta. Suomalaistiimien lisäksi vahvistuksia saatiin Puolasta, Belgiasta, Ruotsista ja Unkarista.

– Suomalaisista tiimeistä melkeinpä kaikki ovat entisten remmiläisten perustamia. Kun ei valmistumisen jälkeen enää pääse osallistumaan opiskelijatoimintaan, moni perustaa oman tiimin, Taneli Heikkilä kertoo.

Voiton Nokialla vei Remmi-Teamin ystävyysjoukkue, unkarilainen GAMF tuloksellaan 2885 kilometriä litralla. Remmi 8 toimi hyvin, mutta tulokseksi jäi remmiläisittäin keskinkertainen 1997 kilometriä litralla.

Seuraavan kerran Remmi 8 pääsee tositoimiin ensi keväänä Shellin järjestämissä kisoissa Lontoossa.Tiimiläisten syys- ja talvikauden iltapuhteet ovat selvillä.

– Remmi 8:n moottorinohjain on kerännyt kahden viime kisan aikana paljon dataa. Sitä sitten tutkaillaan ja katsellaan, miten saadaan auton tuloksia parannettua. Meillä tehdään myös pari kandintyötä, joista saamme hyvää tutkimusta tiimille. Tekeminen ei lopu, aina riittää uusia ideoita!

Teksti: Sanna Schildt
Kuva: Remmi-Team

 
Kerro kaverille
Vasara ja nauloja plus työkalupakillinen uusia toteutustapoja
Vasara ja nauloja plus työkalupakillinen uusia toteutustapoja
4/2015
Vasara ja nauloja plus työkalupakillinen uusia toteutustapoja
540 ekologista ja etäohjattavaa älytolppapaikkaa
540 ekologista ja etäohjattavaa älytolppapaikkaa
4/2015
540 ekologista ja etäohjattavaa älytolppapaikkaa
Teknisistä tieteistä pohja kiertotalouteen
Teknisistä tieteistä pohja kiertotalouteen
4/2015
Teknisistä tieteistä pohja kiertotalouteen
Tampere3-hankkeen johtaja kannustaa rohkeisiin avauksiin
Tampere3-hankkeen johtaja kannustaa rohkeisiin avauksiin
4/2015
Tampere3-hankkeen johtaja kannustaa rohkeisiin avauksiin
Millennium-palkittu M-Files kuuluu Kampusklubiin
Millennium-palkittu M-Files kuuluu Kampusklubiin
4/2015
Millennium-palkittu M-Files kuuluu Kampusklubiin
Hyvät vastaukset vaikeisiin kysymyksiin innostavat
Hyvät vastaukset vaikeisiin kysymyksiin innostavat
4/2015
Hyvät vastaukset vaikeisiin kysymyksiin innostavat
Kumiteknologian asiantuntija haluaa parantaa maailmaa
Kumiteknologian asiantuntija haluaa parantaa maailmaa
4/2015
Kumiteknologian asiantuntija haluaa parantaa maailmaa
Laskennallista neurotiedettä Stanfordissa
Laskennallista neurotiedettä Stanfordissa
4/2015
Laskennallista neurotiedettä Stanfordissa
Teknologiateollisuuden lahjoitus tukee TTY:n työtä teollisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
Teknologiateollisuuden lahjoitus tukee TTY:n työtä teollisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
4/2015
Teknologiateollisuuden lahjoitus tukee TTY:n työtä teollisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
TTY:n viisikymppisiä vietettiin koko vuosi - katso juhlavuosi kuvina!
TTY:n viisikymppisiä vietettiin koko vuosi - katso juhlavuosi kuvina!
4/2015
TTY:n viisikymppisiä vietettiin koko vuosi - katso juhlavuosi kuvina!

Tampereen teknillinen yliopisto on teknologisen kehityksen tiennäyttäjä sekä tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyökumppani. Yliopistosta valmistuu haluttuja osaajia yhteiskunnan eri aloille.

Käyntiosoite:
Korkeakoulunkatu 10,
33720 Tampere

Postiosoite:
PL 527, 33101 Tampere

Puhelinvaihde:
03 311 511
ma–pe kello 8–16.15
kesällä ma–pe 8–15.45

Virallinen sähköpostiosoite:
tty.asiointi@tut.fi