4/2015

540 ekologista ja etäohjattavaa älytolppapaikkaa

Vanhat lämpöpistoketolpat vaihdettiin uusiin, etäohjattaviin älytolppiin kaikilla TTY:n kampuksen pysäköintialueilla viime kesänä. Nyt autojen lämmityksessä säästyy sähköä jopa 65 prosenttia. Lisäksi kaikilla tolpilla voi ladata sähköauton.

Älytolppa

 

TTY:n kampuksella autoja ei enää lämmitetä turhaan, kiitos eTolppien, jotka tarkistavat ulkoilman lämpötilan ja käynnistävät lämmityksen sen mukaan. – Tervetuloa TTY:lle myös sähköautolla! Täältä löytyy Suomen suurin sähköautojen latauskenttä, sanovat Antti Hiekkanen ja Antti Salminen. Kuvassa etualalla on vieraskäyttöön tarkoitettu lataustolppa sähköauton nopeaan lataamiseen.

 

Älykkään eTolpan liikeidea syntyi 20 asteen pakkasessa: Onko auton lämmitys pakko säätää tolpalla pimeässä ja kylmässä edellisenä iltana? Eikö sitä voi tehdä mukavammin? Nyt voi, kiitos IGL-Technologies Oy:n, joka perustettiin TTY:n startup-yrityksenä vuonna 2009.

– Käyttäjä ajastaa oman autonsa lämmityksen tietokoneella tai puhelimella muutamalla klikkauksella. Edes erillistä applikaatiota ei tarvita, vaan eTolppaa ohjataan selaimen kautta, sanoo yrityksen Business Manager Antti Hiekkanen.

Ekologiseksi eTolpan tekee se, että älykäs laite optimoi lämmitysajan ulkolämpötilan mukaan, jolloin lämmitysajat lyhenevät. Tähän saakkahan suurin osa meistä on asettanut munakellolla kahden tunnin lämmitysajan ja ulkoilman lämpötilasta riippumatta lämmitin on paahtanut aina yhtä pitkään.

– eTolpan käyttäjä asettaa ajan, jolloin auton on oltava lämmin. Kaksi ja puoli tuntia ennen asetettua aikaa järjestelmä tarkastaa lämpötilan lähimmästä sääpisteestä ja valitsee sopivan lämmitysajan.

Lämpötilasta riippuen lämmitysaika on puolesta tunnista 2,5 tuntiin. Lämmitys käynnistyy vain viidessä asteessa ja sitä kylmemmässä.

– Meillä on tutkimustietoa eTolppien hyödyistä noin kolmen vuoden ajalta. Vanhoihin, kahden tunnin lämmityksen mahdollistaviin lämpötolppiin verrattuna eTolppa säästää sähköä jopa 65 prosenttia. Jos lämmitysaika on rajaton, säästö voi olla vielä suurempi, sanoo Hiekkanen.

Sähköauton lataus työpäivän aikana

Keskimääräiseen suomalaisajoon sopisi ladattava hybridiauto

Markkinoille on tullut viime vuosina useita erilaisia sähköautoja. Antti Rautiainen selvitti väitöskirjassaan, miten sähköverkot kestävät sähköautojen tulon.

Antti Rautiainen

 

Antti Rautiainen tutki sähköverkkojen kestävyyttä.

 

Sähköautojen ongelmana on ollut korkea hankintahinta, joka johtuu suurelta osin akkujen kalleudesta. Myös ajettavan matkan pituuteen liittyy vielä haasteita. Ladattavissa hybridiautoissa sähkö riittää vain joidenkin kymmenien kilometrien ajomatkaan, mutta niissä oleva polttomoottori laajentaa sähköauton toimintasäteen ja käytettävyyden lähes tavallisten polttomoottoriautojen tasolle. Rautiaisen mukaan jo varsin maltillinen ladattavan hybridiauton akkukapasiteetti ja suppea latausinfrastruktuuri riittäisivät pitkälle.

– Ladattava hybridiauto olisi hyvä kompromissi verrattuna täyssähköautoihin, joiden toimintasäde on vaatimaton ja lataus aikaavievää. Suomalaisilla autoilla ajetaan keskimäärin noin 50 kilometriä päivässä. Ladattavilla hybridiautolla suurin osa näistä kilometreistä voitaisiin ajaa käyttäen sähköverkosta ladattua sähköä, Rautiainen kertoo.

Sähköverkon rakentaminen ja saneeraus ovat pitkäaikaisia investointeja, ja jakeluverkkoyhtiöiden onkin pystyttävä ennustamaan sähkönkulutuksen ja verkon tehohuippujen muodostumista. Antti Rautiainen kehitti sähköverkkoyhtiöiden avuksi joustavan tavan tehdä tilastollisia sähköautojen latauskuormamalleja.

– Tyypillisillä peruslataustehoilla huomattavakaan määrä sähköautoja ei aiheuta suuria ongelmia nykyisenkaltaisissa sähköverkoissa, mutta erityisesti suurten lataustehojen tai suurten paikallisten sähköautokeskittymien tapauksessa verkon vahvistaminen tai latauskuorman ohjaus on tarpeellista.

Tulevaisuuden sähkövoimajärjestelmässä niin sanotun sähkön kysyntäjouston merkitys tulee kasvamaan. Kysyntäjoustolla tarkoitetaan sitä, että kuluttajat ohjataan sähköjärjestelmän kannalta resurssitehokkaampaan sähkönkäyttöön esimerkiksi tarjoamalla eri aikoihin edullisempia hintoja tai muuttamalla hinnoittelua osittain tehoperusteiseksi.

 

Koko Suomen sähköautokanta on vielä vaatimaton, mutta täälläkin on seurattu sitä, miten Norjassa valtion tuki on kasvattanut sähköautoilun suosiota nopeasti.

– Vaikka meillä ei merkkejä vastaavasta olekaan, TTY on halunnut varautua siihen, että sähköautot alkavat pikku hiljaa yleistyä. Kaikilla 540 eTolppa-paikalla voi myös ladata sähkö- ja hybridiautoja, sanoo Antti Salminen TTY:n tilapalveluista.

Hiekkasen mukaan TTY:n kampus muodostaa nyt Suomen suurimman sähköautojen latauspisteiden kentän.

Laskutus vaikka käytön mukaan

eTolpat asennetaan tavallisten sähköpistoketolppien tapaan, ja ne ovat toisiinsa radioyhteydessä. Lisäksi pysäköintialueen lähelle tarvitaan tukiasema, jonka kautta järjestelmä on yhteydessä verkkoon.

Sähkönkulutusta voi seurata reaaliaikaisesti ja autopaikkakohtaisesti. Se mahdollistaa myös todelliseen kulutukseen perustuvan laskutuksen, jota monissa taloyhtiöissä kaivataan.

– Toiminta-ajan lisäksi järjestelmän käyttäjä voi säätää myös tolpan tuottamaa tehoa. Esimerkiksi TTY:llä päädyttiin siihen, että kuukausittaisella perusmaksulla työntekijä voi käyttää sekä lohkolämmitintä että pienitehoista sisätilalämmitintä. Sähköauton lataamisesta työntekijä maksaa pienen lisähinnan, sanoo Salminen.

Hän kertoo, että tähän mennessä TTY ei ole seurannut erikseen autopaikkojen sähkönkulutusta, joten eTolppien vaikutus selviää vasta lämmityskauden loputtua.

Kaikki hyötyvät

IGL-Technologiesin tunnetuimmat asiakkaat ovat Finavia Oyj ja Technopolis Oyj. Lisäksi eTolppia ovat asennuttaneet taloyhtiöt, kiinteistöyhtiöt ja rakennusliikkeet pääasiassa Etelä-Suomessa. Asiakkailta tullut palaute on ollut pelkästään positiivista, ja TTY:lläkin uusi järjestelmä alkaa tulla jo tutuksi.

– Käyttöönottovaiheessa tiedottaminen ja neuvonta on tärkeätä, mutta jatkossa aikaa säästyy, kun käyttäjät varaavat ja hallinnoivat itse autopaikkansa. Myös autopaikkojen laskutus ja maksumuistutuksista huolehtiminen on siirtynyt TTY:n tilapalveluilta järjestelmän automaattisesti hoitamaksi, kertoo Salminen.

Paperisten pysäköintilupien häviäminen on helpotus niin käyttäjille kuin pysäköinninvalvonnalle.

– Tampereen kaupungin pysäköinninvalvojilla on tiedossaan kaikkien pysäköinnin maksaneiden autojen rekisterinumero ja käytössään Googlen älylasit tai puhelinsovellus. Niiden avulla he tarkastavat pysäköintiluvat muutamassa tunnissa, kun aiemmin työ vei huomattavasti kauemmin, kertoo Salminen.

Teksti: Kati Vastamäki, nostojuttu Sanna Schildt
Kuva: Mika Kanerva

 
Kerro kaverille
Vasara ja nauloja plus työkalupakillinen uusia toteutustapoja
Vasara ja nauloja plus työkalupakillinen uusia toteutustapoja
4/2015
Vasara ja nauloja plus työkalupakillinen uusia toteutustapoja
Bensanpihistelyn mestarit
Bensanpihistelyn mestarit
4/2015
Bensanpihistelyn mestarit
Teknisistä tieteistä pohja kiertotalouteen
Teknisistä tieteistä pohja kiertotalouteen
4/2015
Teknisistä tieteistä pohja kiertotalouteen
Tampere3-hankkeen johtaja kannustaa rohkeisiin avauksiin
Tampere3-hankkeen johtaja kannustaa rohkeisiin avauksiin
4/2015
Tampere3-hankkeen johtaja kannustaa rohkeisiin avauksiin
Millennium-palkittu M-Files kuuluu Kampusklubiin
Millennium-palkittu M-Files kuuluu Kampusklubiin
4/2015
Millennium-palkittu M-Files kuuluu Kampusklubiin
Kumiteknologian asiantuntija haluaa parantaa maailmaa
Kumiteknologian asiantuntija haluaa parantaa maailmaa
4/2015
Kumiteknologian asiantuntija haluaa parantaa maailmaa
Laskennallista neurotiedettä Stanfordissa
Laskennallista neurotiedettä Stanfordissa
4/2015
Laskennallista neurotiedettä Stanfordissa
Teknologiateollisuuden lahjoitus tukee TTY:n työtä teollisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
Teknologiateollisuuden lahjoitus tukee TTY:n työtä teollisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
4/2015
Teknologiateollisuuden lahjoitus tukee TTY:n työtä teollisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
TTY:n viisikymppisiä vietettiin koko vuosi - katso juhlavuosi kuvina!
TTY:n viisikymppisiä vietettiin koko vuosi - katso juhlavuosi kuvina!
4/2015
TTY:n viisikymppisiä vietettiin koko vuosi - katso juhlavuosi kuvina!

Tampereen teknillinen yliopisto on teknologisen kehityksen tiennäyttäjä sekä tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyökumppani. Yliopistosta valmistuu haluttuja osaajia yhteiskunnan eri aloille.

Käyntiosoite:
Korkeakoulunkatu 10,
33720 Tampere

Postiosoite:
PL 527, 33101 Tampere

Puhelinvaihde:
03 311 511
ma–pe kello 8–16.15
kesällä ma–pe 8–15.45

Virallinen sähköpostiosoite:
tty.asiointi@tut.fi