2/2015

Pelitutkija kehittää uusia menetelmiä matematiikan oppimiseen

Kristian KiiliKristian Kiilistä piti tulla luokanopettaja, mutta tutkimusmaailma vei voiton. Nyt hän tutkii, miten peruskouluikäisten lasten rationaalilukujen ymmärrystä voidaan tukea oppimispelien avulla.

Mikä oli toiveammattisi lapsena?

Lentäjä.

Miten päädyit tekniikan alalle?

Tein luokanopettajakoulutukseeni sisältyvän gradun yhteistyössä TTY:n Porin yksikön kanssa vuonna 2001. Valmistuttuani luokanopettajaksi aloitin työskentelyn tutkijana TTY:n Porin yksikössä. Siltaopinnot suoritettuani tein väitöskirjan tekniikan alalta.

Väittelit vuonna 2005 TTY:stä. Mikä väitöstyösi aihe oli?

KUKA: Kristian Kiili

  • Syntynyt: Vaasassa.
  • Koulutus: Filosofian tohtori 2006, TTY.
  • Työskentelee TTY:n Porin laitoksen TUT Game Lab -tutkimusryhmän vetäjänä.
  • Aikaisemmat työpaikat: Betonilattiat Kiili Oy.
  • Toimikuntien jäsenyydet: Serious Games Society, International Journal of Serious Games, European Conference on Games Based Learning, CICERO Learning Network.
  • Harrastukset: Frisbeegolf, kuntosali, uinti.
  • Perhe: vaimo ja 2 lasta.
 

Väitöskirjani käsitteli oppimispelien suunnittelua keskittyen muun muassa flow-kokemukseen.

Miten urasi on edennyt sittemmin?

Väittelyn jälkeen työskentelin professori Jari Multisillan tutkimusryhmässä (Advanced Multimedia Center, ACM) Porin yksikössä. Vuonna 2009 sain Suomen Akatemialta tutkijatohtorirahoituksen. Multisillan siirryttyä Cicero Learning -verkoston johtajaksi ryhdyin vetämään AMC:n tutkimusryhmää. Tutkimusryhmälläni on sittemmin ollut useita oppimispeleihin liittyviä hankkeita, ja tänä vuonna päätimmekin muuttaa ryhmämme nimen TUT Game Labiksi.

Millaisissa tehtävissä toimit tällä hetkellä?

Työskentelen Suomen Akatemian TULOS-ohjelman rahoittamassa hankkeessa, jossa tutkitaan pelillisiä tapoja opettaa murtolukuja. Tällä hetkellä olen hankkeen puitteissa vierailevana tutkijana Stanfordin yliopistossa ja tutkin matematiikan oppimispelejä yhdessä Keith Devlinin kanssa.

Millaista on nykyinen työsi – kuvaile ”normipäivä”?

Nyt kun työskentelen Stanfordissa, aamu tulee yllättävän usein aloitettua lyhyellä Skype-palaverilla Suomeen, jonka jälkeen suuntaan kampukselle. Keräämme parhaillaan dataa sekä Suomesta että yhdysvalloista ja aikaa kuluukin paljon kommunikointiin eri toimijoiden välillä. Lisäksi päivään kuuluu pelisuunnittelua, datan analysointia, artikkelien kirjoitusta ja matkalaskujen tekoa.

Mikä sinua tutkijana motivoi?

Minua motivoi mahdollisuus suunnitella, kehittää ja testata uusia asioita.

Sait Suomen Akatemialta viisivuotisen akatemiatutkijan rahoituksen. Millaista tutkimusta teet akatemiatutkijana?

Tutkin oppimispelejä, joilla voidaan tukea ja mallintaa peruskouluikäisten lasten rationaalilukujen käsitteellistä ymmärrystä. Tulen keräämään paljon dataa useista eri maista ja siksi työskentelyni tulee olemaan kansainvälistä. Yhtenä tavoitteena on kehittää analytiikkaratkaisuja, joilla voidaan tunnistaa lasten virhekäsityksiä, kehittää sopeutuvia peliratkaisuja sekä luoda uusia opetusmenetelmiä.

Mitä pidät suurimpina saavutuksinasi?

Olen onnistunut saamaan rahoitusta mielekkäisiin tutkimusaiheisiin ja ulkomailla työskentelyyn. Erityisesti arvostan Suomen Akatemian minulle myöntämiä rahoituksia (tutkijatohtorinrahoitus, TULOS-ohjelman hanke ja Akatemian tutkijan rahoitus).

Mitä haluaisit vielä urallasi saavuttaa?

Haluan kehittää hyötypelin, jolla on merkittäviä vaikutuksia sekä kansallisesti että kansainvälisesti.

Miten kuvailisit TTY:tä tiedeyhteisönä?

Arvostan TTY:tä tiedeyhteisönä, koska se mahdollistanut keskittymisen monitieteiseen tutkimukseen.

 
Kerro kaverille
Säätiöpääoman tuotoilla rakennetaan tulevaisuutta
Säätiöpääoman tuotoilla rakennetaan tulevaisuutta
2/2015
Säätiöpääoman tuotoilla rakennetaan tulevaisuutta
TTY osallistuu CERNin uuden hiukkaskiihdyttimen käyttövarmuuden suunnitteluun
TTY osallistuu CERNin uuden hiukkaskiihdyttimen käyttövarmuuden suunnitteluun
2/2015
TTY osallistuu CERNin uuden hiukkaskiihdyttimen käyttövarmuuden suunnitteluun
VTT ja TTY mukaan fuusioenergian robotiikkasopimukseen
VTT ja TTY mukaan fuusioenergian robotiikkasopimukseen
2/2015
VTT ja TTY mukaan fuusioenergian robotiikkasopimukseen
Aurinkosähköä älyverkkoon
Aurinkosähköä älyverkkoon
2/2015
Aurinkosähköä älyverkkoon
Nanosellusta uusia markkinoita
Nanosellusta uusia markkinoita
2/2015
Nanosellusta uusia markkinoita
Joukkoistaminen mullistaa teollisten yritysten toimintatapoja
Joukkoistaminen mullistaa teollisten yritysten toimintatapoja
2/2015
Joukkoistaminen mullistaa teollisten yritysten toimintatapoja
Luotettavan tietokoneohjelman tekeminen on mahdollista, mutta ei kannata
Luotettavan tietokoneohjelman tekeminen on mahdollista, mutta ei kannata
2/2015
Luotettavan tietokoneohjelman tekeminen on mahdollista, mutta ei kannata
LUMATE-tiedekerhosta wau-fiiliksiä
LUMATE-tiedekerhosta wau-fiiliksiä
2/2015
LUMATE-tiedekerhosta wau-fiiliksiä
Tiedon valoon!
Tiedon valoon!
2/2015
Tiedon valoon!
Marianne Poulsen: Otatko vastuun omasta työstäsi ja pysytkö uteliaana?
Marianne Poulsen: Otatko vastuun omasta työstäsi ja pysytkö uteliaana?
2/2015
Marianne Poulsen: Otatko vastuun omasta työstäsi ja pysytkö uteliaana?
Uudet puhdastilat TTY:lle
Uudet puhdastilat TTY:lle
2/2015
Uudet puhdastilat TTY:lle

Tampereen teknillinen yliopisto on teknologisen kehityksen tiennäyttäjä sekä tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyökumppani. Yliopistosta valmistuu haluttuja osaajia yhteiskunnan eri aloille.

Käyntiosoite:
Korkeakoulunkatu 10,
33720 Tampere

Postiosoite:
PL 527, 33101 Tampere

Puhelinvaihde:
03 311 511
ma–pe kello 8–16.15
kesällä ma–pe 8–15.45

Virallinen sähköpostiosoite:
tty.asiointi@tut.fi