1/2015

Vie tiede someen, se kannattaa

Jussila ja Pirttilä

 

Jari Jussila (vas.) on yksi suomalaistutkijoiden some-edelläkävijöista. Hän toimii somessa aktiivisesti omalla nimellään. Hän ja Olli Pirttilä vakuuttavat, että hyvät sisällöt kiinnostavat aina, eikä somessa julkaistavan materiaalin tarvitse olla maailmaa mullistavaa eikä edes loppuun saakka viimeisteltyä. Tärkeintä on aito läsnäolo, innostus ja aktiivisuus.

 

Tutkimukselta odotetaan vaikuttavuutta, mutta laadukaskaan tutkimus ei vaikuta, ellei siitä viestitä. Näkyvyys vaikuttaa myös tutkijan uraan, joten tiedeviestinnän hallitseminen on keskeistä.

TTY:n tietojohtamisen tutkimuskeskus Novi on jo vuodesta 2010 auttanut yrityksiä sosiaalisen median hyödyntämisessä liiketoiminnassa. Yritysmaailma hakee näkyvyyttä hyvillä sisällöillä, ja projektipäällikkö Jari Jussila ja tutkimusapulainen Olli Pirttilä kysyivätkin, eikö sama sisältömarkkinoinnin analogia koske myös tutkimusmaailmaa.

Perinteisesti tutkimustietoa on jaettu ja jaetaan rajatuilla tieteellisillä foorumeilla. Jotta tieto tavoittaisi tätä laajemman yleisön, on tieteestä viestiminen tärkeää, ja sosiaalinen media on tähän hyvä väline.

– Yksittäisen tutkijan näkökulmasta tiedeviestintä sosiaalisessa mediassa voi lisätä merkittävästi tutkimuksen näkyvyyttä ja vaikuttavuutta, jota yhä enemmän mitataan ja seurataan osana tutkijan urakehitystä, Jussila kertoo.

Oma somenäkyvyys kasvuun

Tutkimuskeskus Novi on ollut somessa vuodesta 2013, mutta resurssipulan takia sisällöntuotanto ei ole ollut kovin aktiivista. Somenäkyvyys alkoi kuitenkin kasvaa viime syksynä, kun Novi sai dekaanin kehitysrahaa hankkeeseen (sosiaalisen median aktivointi SMAK). Tavoitteena oli muun muassa lisätä tietojohtamisen tunnettuutta sekä vahvistaa Novin brändiä alan asiantuntijana ja yhteiskunnallisena keskustelijana.

Hankkeen aikana sosiaalisen median välineiksi vakiintuivat muun muassa tutkimuskeskuksen kotisivut, SlideShare, YouTube ja Twitter.

Seuraa Novia somessa

Tietojohtamisen tutkimusyksikkö Novi ylläpitää kahta Twitter-tiliä:

YouTubesta keskus löytyy nimellä Novi Tutkimuskeskus ja SlideSharesta Noviresearch.

 

Kotisivuillaan Novi julkaisee formaaleja tekstejä, kuten tutkimusuutisia ja tutkijoiden blogikirjoituksia. SlideSharessa novilaiset jakavat luentojensa sekä seminaari- ja konferenssiesitelmiensä kalvoja. YouTubea Novi on aiemmin hyödyntänyt projekteissa ja havainnut sen tehokkaaksi ja vastaanottajan kannalta helpoksi kanavaksi. Hankkeen myötä Noville hankittiin palveluun oma tili, ja siellä julkaistaan esimerkiksi luentoja ja tutkijoiden haastatteluja.

– Lisäksi hankkeen aikana on elvytetty Twitter-tili, joka oli päässyt passivoitumaan. Twitter on hyvä kanava jakaa sisältöjä sekä ohjata liikennettä kotisivuillemme ja muihin somepalveluihimme, kuvaa Jussila.

Kehityshanke on houkutellut someen sellaisiakin, jotka eivät aiemmin ole siellä olleet. Tämä ei kuitenkaan ole itsetarkoitus, eikä kaikkien tarvitse luoda henkilökohtaisia tilejä.

– Yksille somessa toimiminen on luontaista, toiset voivat toimittaa hyviä sisältöjä jaettavaksi. Ja koska tutkija tuottaa joka tapauksessa sisältöä, miksei hän myös jakaisi sitä, Jussila ja Pirttilä kysyvät.

Analytiikka näyttää suunnan

– Oleellista on myös seurata, paljonko somessa julkaisemaamme materiaalia ladataan, luetaan ja jaetaan, Jussila huomauttaa.

Novi seuraa oman toimintansa tuloksia palveluiden omilla analyysityökaluilla. Ja tulokset ovat hyviä.

– Jo nyt sisältömme näkyvyys on moninkertaistunut. Esimerkiksi kun twiittasimme tietojohtamisen kirjan julkaisemisesta, tieto levisi kuukaudessa yli tuhannen käyttäjän uutisvirtaan ja kolminkertaisti kirjan lataussivun katselukerrat verrattuna kuukausittaiseen keskiarvoon, kuvaa Pirttilä.

– Vertailukohtana voi ajatella esimerkiksi YK:n Maailmanpankkia joka tutki, kuinka paljon heidän tuottamiaan tutkimusraportteja ladataan PDF-muodossa heidän verkkosivuiltaan. Tuloksena selvisi, että noin 31 prosenttia raporteista ei koskaan ollut ladattu ja 87 prosenttiin ei ollut ikinä viitattu missään. Vain hieman yli joka kymmenettä raporttia oli luettu yli 250 kertaa. Vuonna 2013 julkaistua tietojohtamisen peruskirjaa on puolestaan katseltu yli 6 000 kertaa tähän mennessä, Jari vertaa.

Sosiaalisen median kautta tieto voi levitä myös hyvin nopeasti. Jussila twiittasi CMADFI-konferenssin yhteydessä kertoakseen, että hänen esityksensä on pian nähtävillä SlideSharessa. Tuloksena oli neljän kuukauden aikana yli 3 000 katsojaa.

Vaikka kehityshanke loppuu, oppeja pyritään soveltamaan Novin viestinnässä jatkossakin. Jo nyt kehityshankkeessa opittuja toimintatapoja on sovellettu monipuolisesti Tekesin rahoittamissa projekteissa SYKE, SPEED ja VALIT.

Teksti: Kati Vastamäki ja Tuuli Laukkanen
Kuva: Virpi Andersin

 
Kerro kaverille
Nyt nähdään puu metsältä
Nyt nähdään puu metsältä
1/2015
Nyt nähdään puu metsältä
Tavoitteena U-käännös: Tuotanto takaisin Suomeen, mutta uudenlaisena
Tavoitteena U-käännös: Tuotanto takaisin Suomeen, mutta uudenlaisena
1/2015
Tavoitteena U-käännös: Tuotanto takaisin Suomeen, mutta uudenlaisena
TTY:lle tekniikan pedagogiikan professuuri
TTY:lle tekniikan pedagogiikan professuuri
1/2015
TTY:lle tekniikan pedagogiikan professuuri
Viidelle TTY-läiselle kannustuspalkinnot
Viidelle TTY-läiselle kannustuspalkinnot
1/2015
Viidelle TTY-läiselle kannustuspalkinnot
Mitä yhteistä on laskentatoimella ja oranssikahvaisilla puutarhasaksilla?
Mitä yhteistä on laskentatoimella ja oranssikahvaisilla puutarhasaksilla?
1/2015
Mitä yhteistä on laskentatoimella ja oranssikahvaisilla puutarhasaksilla?
Vastaisku Aasian halvoille tekstiilipajoille?
Vastaisku Aasian halvoille tekstiilipajoille?
1/2015
Vastaisku Aasian halvoille tekstiilipajoille?
Negatiivisista tunteista tuulta purjeisiin
Negatiivisista tunteista tuulta purjeisiin
1/2015
Negatiivisista tunteista tuulta purjeisiin
Teollisen kilpailukyvyn puuttuva palanen
Teollisen kilpailukyvyn puuttuva palanen
1/2015
Teollisen kilpailukyvyn puuttuva palanen
Akateemista kyykkää 50 vuotta
Akateemista kyykkää 50 vuotta
1/2015
Akateemista kyykkää 50 vuotta
Kutosluokkalaiset TTY:n rehtorina, professorina ja tutkijana
Kutosluokkalaiset TTY:n rehtorina, professorina ja tutkijana
1/2015
Kutosluokkalaiset TTY:n rehtorina, professorina ja tutkijana
Miro Erkintalo muuttaisi paitsi tutkimuksellaan maailmaa, myös tutkimusmaailmaa
Miro Erkintalo muuttaisi paitsi tutkimuksellaan maailmaa, myös tutkimusmaailmaa
1/2015
Miro Erkintalo muuttaisi paitsi tutkimuksellaan maailmaa, myös tutkimusmaailmaa
Toiminnalliset pinnat tekevät materiaaleista monikäyttöisiä
Toiminnalliset pinnat tekevät materiaaleista monikäyttöisiä
1/2015
Toiminnalliset pinnat tekevät materiaaleista monikäyttöisiä
Verkostoituminen vauhdittaa meriteollisuutta
Verkostoituminen vauhdittaa meriteollisuutta
1/2015
Verkostoituminen vauhdittaa meriteollisuutta
Perjantaisin ratkotaan pulmia
Perjantaisin ratkotaan pulmia
1/2015
Perjantaisin ratkotaan pulmia

Tampereen teknillinen yliopisto on teknologisen kehityksen tiennäyttäjä sekä tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyökumppani. Yliopistosta valmistuu haluttuja osaajia yhteiskunnan eri aloille.

Käyntiosoite:
Korkeakoulunkatu 10,
33720 Tampere

Postiosoite:
PL 527, 33101 Tampere

Puhelinvaihde:
03 311 511
ma–pe kello 8–16.15
kesällä ma–pe 8–15.45

Virallinen sähköpostiosoite:
tty.asiointi@tut.fi