4/2014

Ruokaa verkosta

Tuomo Joensuu

 

– Miehittämättömästä noutolokerikosta saattaa tulevaisuudessa tulla päivittäistavarakaupan uusi lähipalveluyksikkö, sanoo projektitutkija Tuomo Joensuu TTY:n arkkitehtuurin laitokselta.

 

Tulevaisuudessa ruokaostosten teko ei enää vaadi köröttelyä isoon markettiin ruuhkassa. Elintarvikkeet voi tilata verkosta ja noutaa lähikorttelin noutopisteestä tai ne toimitetaan kotiin.

Miljoona suomalaista käy kaupassa joka päivä. Kaupat hakeutuvat hyvin saavutettaviin paikkoihin, ja nykypäivän autoistuneessa yhteiskunnassa parhaat kauppapaikat ovat kehäväylien risteyksissä taajamien laidoilla.

– Saavutettavuusolosuhteet ovat kuitenkin muuttumassa. Kun ruokatilauksen voi tehdä älypuhelimella, ostopäätöksen voi tehdä missä vain, sanoo projektitutkija Tuomo Joensuu TTY:n arkkitehtuurin laitokselta.

Tulevaisuuden kauppa on tietointensiivistä ja käyttäjälähtöistä

– Tulevaisuudessa kauppa on huomattavasti tietointensiivisempää ja käyttäjälähtöisempää. Informaatioteknologian ansiosta asiakkaat saavat entistä yksilöllisemmän ja monipuolisemman tuotevalikoiman käyttöönsä, sanoo projektitututkija Tuomo Joensuu TTY:n arkkitehtuurin laitokselta.

Massakustomoinnin avulla asiakkaat voivat itse rakentaa oman tuotteensa – esimerkiksi suklaan, salaatin tai täytekakun – ja tilata sen verkkokaupasta. He valitsevat haluamansa raaka-aine- ja täytevaihtoehdot verkossa olevasta valikoimasta ja saavat heille räätälöidyn ruoan kotiin toimitettuna.

– Tietointensiivisyys ja käyttäjälähtöisyys voi tarkoittaa myös hyvin tarkasti paikallisten asukkaiden tarpeisiin mukautuvaa tavaravalikoimaa. Sen koostamisessa voidaan hyödyntää asiakkaiden aiemmasta ostokäyttäytymisestä kerätyn tiedon – niin sanotun big datan – analysoimista.

 

Tilaa ruoka verkosta, nouda noutopisteestä

– Vielä tänä päivänä verkkokauppa merkitsee monelle kauppiaalle lähinnä asiakkaille tarjottavaa lisäpalvelua, josta saa kilpailuetua. Pidemmällä tähtäyksellä se kuitenkin voi tuoda kauppiaille huomattaviakin kustannussäästöjä. Kustannuksia säästyy pienemmän hävikin, vähenevän varasto- ja myymälätilan tarpeen ja lisääntyvän automaation ansiosta, Joensuu kertoo.

Asiakkaan kannalta verkkokaupassa on kyse helpommasta ja joustavammasta ostosten tekotavasta, jossa aikaa ei tuhlaudu turhaan liikkumiseen ja ostosten keräilyyn. Verkkokauppa mahdollistaa myös elintarvikkeiden tilaamisen suoraan maatiloilta ja tuottajilta.

Tulevaisuudessa asiakkaan ei enää tarvitse astua jalallaan myymälään, sillä kaupan tai tukkuliikkeen henkilökunta keräilee verkkokaupasta tilatut maidot, makkarat ja majoneesit hyllyistä, ja toimittaa ne noutopisteisiin.

– Noutopisteitä on jo nyt kauppojen yhteydessä, erillisissä verkkokaupan keräilymyymälöissä ja lentokenttien terminaaleissa. Niitä on suunnitteilla myös liityntäliikenteen asemille ja metroasemille. Uusinta uutta ovat hypermarketin drive-in-kaistat, joita myöten töistä palaava kiireinen asiakas voi ajaa noutopisteen läpi.

Miehittämätön noutolokerikko palvelee kuluttajia

Päivittäistavarakaupan haasteena on verkosta tilattujen ostosten noudon eli lähilogistiikan saaminen niin joustavaksi, että siitä ei tule rasitetta tavaran vastaanottajalle eikä kauppiaalle. Kotiinkuljetus aiheuttaa myös melko suuret henkilökustannukset. Tämän vuoksi miehittämättömistä noutolokerikoista voi Joensuun mukaan tulla päivittäistavarakaupan uusi lähipalveluyksikkö.

– Uskon Itellan SmartPost-pakettiautomaattien kaltaisten miehittämättömien noutolokerikkojen yleistyvän tulevaisuudessa. Ne toimisivat itsepalvelu- ja yhteiskäyttöperiaatteella hyödyntäen sähköistä viestintää. Noutolokerikko avautuisi salasanan tai matkapuhelimen NFC-lähilukutekniikan avulla.
Jäähdytetyt noutolokerikot vastaisivat myös haasteeseen, jonka asettaa kylmässä säilytettävien elintarvikkeiden vaatima katkeamaton kylmäketju.

– Tiiviihkössä kaupunkirakenteessa verkkokaupan noutolokerikkoja voi tulevaisuudessa olla joka korttelissa, ja taajamien ulkopuolella vähän harvemmassa.

Fiksusti järjestetty lähilogistiikka on energiatehokkaampaa kuin se, että kaikki ajelisivat omilla autoillaan kauppaan. Jonain päivänä tavaroita ehkä toimitetaan asiakkaille myös miehittämättömillä lennokeilla ja ilman kuljettajaa ajavilla autoilla.

Tällaisiin ratkaisuihin tarvittava teknologia on periaatteessa jo lähes valmiina. Muutos voi Joensuun mukaan tapahtua hyvinkin nopeasti, jos joku toimija osaa yhdistää tiedot eheäksi ja käyttäjälähtöiseksi palvelukokemukseksi.

Hypermarketit robotisoituvat, myymälöissä elämyksiä asiakkaille

Vähän pidemmällä aikavälillä isot hypermarketit muuttuvat Joensuun mukaan pitkälle automatisoiduiksi ja huipputehokkaiksi logistiikkakeskuksiksi, joissa käytetään keräilyrobotteja.

– Myymälöiden asiakastiloista taas tulee elämyksellisiä tiloja, joissa asiakkaat pääsevät seuraamaan ja kokeilemaan ruoan tekemistä. Siellä voi osallistua, haistella ja maistella, ja saada enemmän tietoa elintarvikkeista. Myymälään voidaan rakentaa esimerkiksi Wanhan Ajan palvelumyymälä, jossa kauppias palvelee asiakasta tiskin takana, mutta takahuoneessa toimii täysin robotisoitu keräilykoneisto.

– Sosiaalinen ulottuvuus kaupankäynnissä on edelleen tärkeä, mutta asiakaskokemus voi uusien teknisten ratkaisujen myötä irtautua täysin ostotapahtumasta, Joensuu sanoo.

Teksti: Leena Koskenlaakso
Kuva: Mika Kanerva

 
Kerro kaverille
TTY 50 vuotta
TTY 50 vuotta
4/2014
TTY 50 vuotta
Tuleeko teollisesta internetistä ekologinen painajainen?
Tuleeko teollisesta internetistä ekologinen painajainen?
4/2014
Tuleeko teollisesta internetistä ekologinen painajainen?
Päästöt ja polttoaineenkulutus kuriin uuden testausradan avulla
Päästöt ja polttoaineenkulutus kuriin uuden testausradan avulla
4/2014
Päästöt ja polttoaineenkulutus kuriin uuden testausradan avulla
Yhteistyöstä virtaa energiatutkimukseen
Yhteistyöstä virtaa energiatutkimukseen
4/2014
Yhteistyöstä virtaa energiatutkimukseen
Bioenergia tuli jäädäkseen
Bioenergia tuli jäädäkseen
4/2014
Bioenergia tuli jäädäkseen
Professori Ulla Ruotsalainen vararehtoriksi
Professori Ulla Ruotsalainen vararehtoriksi
4/2014
Professori Ulla Ruotsalainen vararehtoriksi
Uusien professorien juhlaluennot
Uusien professorien juhlaluennot
4/2014
Uusien professorien juhlaluennot
Kolme voittajaa: yritykset, yliopisto ja yhteiskunta
Kolme voittajaa: yritykset, yliopisto ja yhteiskunta
4/2014
Kolme voittajaa: yritykset, yliopisto ja yhteiskunta
Uusia oivalluksia ja ahaa-elämyksiä insinööreille
Uusia oivalluksia ja ahaa-elämyksiä insinööreille
4/2014
Uusia oivalluksia ja ahaa-elämyksiä insinööreille
Voiko algoritmi olla energiapihi?
Voiko algoritmi olla energiapihi?
4/2014
Voiko algoritmi olla energiapihi?
Arkielämä ja globaalit ilmastohaasteet kohtaavat liikenteen tutkimuksessa
Arkielämä ja globaalit ilmastohaasteet kohtaavat liikenteen tutkimuksessa
4/2014
Arkielämä ja globaalit ilmastohaasteet kohtaavat liikenteen tutkimuksessa
Vinkkejä suunnitelmalliseen energiansäästöön
Vinkkejä suunnitelmalliseen energiansäästöön
4/2014
Vinkkejä suunnitelmalliseen energiansäästöön
Tolkkua puheensorinaan – kone tunnistaa äänesi melun keskeltä
Tolkkua puheensorinaan – kone tunnistaa äänesi melun keskeltä
4/2014
Tolkkua puheensorinaan – kone tunnistaa äänesi melun keskeltä
BioMediTechin tutkimus esittäytyi Research Dayssa
BioMediTechin tutkimus esittäytyi Research Dayssa
4/2014
BioMediTechin tutkimus esittäytyi Research Dayssa
Tech EMBA – aidosti uudenlaista liiketoimintaa
Tech EMBA – aidosti uudenlaista liiketoimintaa
4/2014
Tech EMBA – aidosti uudenlaista liiketoimintaa

Tampereen teknillinen yliopisto on teknologisen kehityksen tiennäyttäjä sekä tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyökumppani. Yliopistosta valmistuu haluttuja osaajia yhteiskunnan eri aloille.

Käyntiosoite:
Korkeakoulunkatu 10,
33720 Tampere

Postiosoite:
PL 527, 33101 Tampere

Puhelinvaihde:
03 311 511
ma–pe kello 8–16.15
kesällä ma–pe 8–15.45

Virallinen sähköpostiosoite:
tty.asiointi@tut.fi