1/2014

Oppimisympäristö on enemmän kuin tuoli ja pulpetti

Mika Hannula

 

TTY haluaa nousta edelläkävijäksi uusien oppimisympäristöjen kehittämisessä ja hyödyntämisessä, kirjoittaa TTY:n vararehtori Mika Hannula. Hän vastaa vararehtorina yliopiston opetuksesta. 

 

Oppimisympäristöllä tarkoitetaan sitä ympäristöä, missä oppiminen tapahtuu. Siihen kuuluvat luento- ja harjoitussalien lisäksi myös pienryhmätilat, kahvilat ja itse asiassa kaikki yliopistokampuksen tilat. Jos asiaa pohtii vielä hieman syvällisemmin, laajenee käsite koskemaan hyvin nopeasti myös kampusalueen ulkopuolisia tiloja.

Yliopiston mahdollisuudet vaikuttaa ulkopuoliseen oppimisympäristöön ovat rajalliset. Kampusalueeseen me sen sijaan voimme vaikuttaa. Keneltäkään yliopistollamme kuluvan lukuvuoden aikana käyneeltä tuskin on jäänyt huomaamatta, että kampusalueemme on nykyisin yhtä rakennustyömaata; TTY pesee kasvojaan.

Merkittävin rakennuskohde on Kampusareena. Sen tarkoituksena on tarjota ympäristö, joka tukee yhteisöllisyyttä, oppimista ja liiketoimintaa. Oppimisympäristönä se edustaa uutta ajattelua. Kampusareena on kohtauspaikka, jossa tutkimus, opetus ja yritykset kohtaavat. Sinne siirtyy myös yliopiston kirjasto, joka sekin on tärkeä oppimisympäristö.

Myös monet pienemmät rakennuskohteet kehittävät yliopistomme oppimisympäristöä. Arkkitehtuurin laitoksen uudet tilat saatiin käyttöön jo viime vuonna, mutta iso osa Rakennustaloa on vielä remontin alla, vain pari esimerkkiä mainitakseni.

Mittavat panostukset oppimisympäristöön perustuvat TTY:n päämäärätietoiseen strategiaan. TTY haluaa nousta edelläkävijäksi uusien oppimisympäristöjen kehittämisessä ja hyödyntämisessä.

Taakse ovat jäämässä aikanaan monelle niin tutut päällekkäiset tentit ja tenttien kasaantuminen muutamalle päivälle lukukaudessa.

 

Oppimisympäristöjen kehittäminen ei ole jäämässä pelkästään uusien tilojen rakentamiseksi ja vanhojen uudistamiseksi. Kehityksen kohteena ovat myös sähköiset oppimisympäristöt. Ehkä näkyvin muutos on tenttimisen muuttuminen ajan myötä sähköiseksi. Se mahdollistaa opiskelijoille lähes ajasta riippumattoman tenttimisen: opiskelija voi käydä tenttimässä kurssin silloin kuin se omaan työjärjestykseen parhaiten sopii.

Taakse ovat jäämässä aikanaan monelle niin tutut päällekkäiset tentit ja tenttien kasaantuminen muutamalle päivälle lukukaudessa. Tästä oppimisympäristön muutoksesta hyötyvät kaikki: opiskelija pystyy paremmin suunnittelemaan aikataulunsa, opettajan työkuorma tenttien tarkastamiseksi jakaantuu tasaisemmin ja opintojen sujuvuus paranee. Jälkimmäisellä on myös suora vaikutus koko yliopiston rahoitukseen.

Yliopistomme strategiassa menestystekijöiksi nostetut innostava toimintaympäristö ja osaavat ihmiset ovat myös olennainen osa hyvää oppimisympäristöä. Samalla tavalla kuin motivoitunut ja asiasta innostunut opiskelija on hyvä opiskelija, motivoitunut ja asiansa osaava opettaja on usein myös hyvä opettaja. Yhdessä he rakentavat hyvän oppimisympäristön, jossa viihtyvät niin opiskelijat kuin opettajat.

Kolumni: Mika Hannula

 
Kerro kaverille
Mikrotehdas tuo valmistuksen työpöydälle ja myymälän takahuoneeseen
Mikrotehdas tuo valmistuksen työpöydälle ja myymälän takahuoneeseen
1/2014
Mikrotehdas tuo valmistuksen työpöydälle ja myymälän takahuoneeseen
Voittaako Suomi seuraavassa teollisuuden murroksessa?
Voittaako Suomi seuraavassa teollisuuden murroksessa?
1/2014
Voittaako Suomi seuraavassa teollisuuden murroksessa?
Kultaryntäys avaruuteen
Kultaryntäys avaruuteen
1/2014
Kultaryntäys avaruuteen
Kirkastuvaa luvassa
Kirkastuvaa luvassa
1/2014
Kirkastuvaa luvassa
Automaatio tehostaa kiven murskausta
Automaatio tehostaa kiven murskausta
1/2014
Automaatio tehostaa kiven murskausta
Terästutkimuksen uudet kuviot
Terästutkimuksen uudet kuviot
1/2014
Terästutkimuksen uudet kuviot
Karjalainen perinnepeli Hervannassa päättyi häihin Kroatiassa
Karjalainen perinnepeli Hervannassa päättyi häihin Kroatiassa
1/2014
Karjalainen perinnepeli Hervannassa päättyi häihin Kroatiassa
Työkaluja turvallisuuden mittaamiseen
Työkaluja turvallisuuden mittaamiseen
1/2014
Työkaluja turvallisuuden mittaamiseen
TTY-säätiön hallitukseen kaksi uutta jäsentä
TTY-säätiön hallitukseen kaksi uutta jäsentä
1/2014
TTY-säätiön hallitukseen kaksi uutta jäsentä
Mikä on strategia ja miten se tehdään?
Mikä on strategia ja miten se tehdään?
1/2014
Mikä on strategia ja miten se tehdään?
TTY kehittää palveluita pk-yrityksille
TTY kehittää palveluita pk-yrityksille
1/2014
TTY kehittää palveluita pk-yrityksille
Tampere energia- ja ekotehokkuuden ytimessä
Tampere energia- ja ekotehokkuuden ytimessä
1/2014
Tampere energia- ja ekotehokkuuden ytimessä
Tietojärjestelmien hankinta on taitolaji
Tietojärjestelmien hankinta on taitolaji
1/2014
Tietojärjestelmien hankinta on taitolaji
Kehittäkää palveluita, teollisuusyritykset
Kehittäkää palveluita, teollisuusyritykset
1/2014
Kehittäkää palveluita, teollisuusyritykset
Pintakäsittelytekniikoiden konferenssi Tampereella
Pintakäsittelytekniikoiden konferenssi Tampereella
1/2014
Pintakäsittelytekniikoiden konferenssi Tampereella
Rajapinta uudistui
Rajapinta uudistui
1/2014
Rajapinta uudistui

Tampereen teknillinen yliopisto on teknologisen kehityksen tiennäyttäjä sekä tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyökumppani. Yliopistosta valmistuu haluttuja osaajia yhteiskunnan eri aloille.

Käyntiosoite:
Korkeakoulunkatu 10,
33720 Tampere

Postiosoite:
PL 527, 33101 Tampere

Puhelinvaihde:
03 311 511
ma–pe kello 8–16.15
kesällä ma–pe 8–15.45

Virallinen sähköpostiosoite:
tty.asiointi@tut.fi