1/2014

Kehittäkää palveluita, teollisuusyritykset

Palvelubisnes voi avata tien kasvuun – siksi siitä pitää kiinnostua. Mutta ei tule sokeasti uskoa niitä ylisanoja, joita palveluihin usein liitetään.

Jari Paranko

 

– Palvelu on tekemistä toiselle, sanoo tutkijatohtori Jari Paranko. Tämä määritelmä poistaa hypetyksen asian ympäriltä. Taustalla TTY:n kampukselle rakennettavan Kampusareenan työmaa. Kampusareena kokoaa yliopiston palvelut saman katon alle.

 

Teollisuudella ei ole niin paljon palvelutarjontaa kuin mikä olisi mahdollista.

– Tämä on ensisijaisesti johdon asenneongelma, sanoo tutkijatohtori Jari Paranko TTY:n teollisuustalouden laitoksen Cost Management Centeristä.

– Yrityksissä on erikokoisia tuotekehitysorganisaatioita, mutta en ole kuullut, että yhdessäkään niistä kehitettäisiin palveluita. Palveluiden kehitystyötä pitää tehdä oman työn ohella, eikä ole selvää kenen hommaa palveluiden kehittäminen ylipäänsä on.

Palvelubisneksen juju on elinkaarinäkökulmassa

Yritysjohto ei Parangon mukaan satsaa palveluiden kehittämiseen eikä myyntiin, koska palvelubisnes näyttää liian pieneltä.

– Mutta ääni muuttuu kellossa sitten, kun oivalletaan, että kyseessä on elinkaaribisnes. Ja sieltä tulee rahaa kenties moninkertaisesti verrattuna alkuinvestointiin. Syy, miksi palveluliiketoimintaa kannattaa kehittää, piilee elinkaarinäkökulmassa, Paranko korostaa.

Laitteen investointikustannus on tutkimusten mukaan monessa tapauksessa noin 20 prosenttia sen elinaikaisista kustannuksista. Palveluiden avulla on mahdollista tarttua jäljelle jäävään 80 prosenttiin.

– Teollisuudella on valtavat kasvupaineet, ja mahdollinen palvelubisnes voi avata tien kasvuun. Siksi siitä pitää olla kiinnostuneita, Paranko perustelee.

Hypehöpinää, mutta myös paljon potentiaalia

Yrityspeli apuna palveluiden kehittämisessä

TTY:n teollisuustalouden laitos on jo pitkään tehnyt yhteistyötä poralaitteiden valmistaja Sandvik Mining and Constructionin kanssa.

Sandvikin kanssa on tehty yrityspeli, jossa simulaatio on yhdistetty tuloslaskelmaan ja taseeseen. Pelaajat voivat pyörittää kaivosta tai louhosta, ostaa sinne erilaisia tuotantokoneita, ja tarkastella koneiden avulla eri kysyntätilanteissa syntynyttä kannattavuutta. Peli auttaa näkemään oman tuotteen roolin asiakkaan prosessissa.

Sandvik on käyttänyt yrityspeliä tuotekehitys- ja markkinointihenkilöstönsä kouluttamiseen.

Yrityspeliä käsittelevä Teemu Laineen, Jari Parangon ja Petri Suomalan artikkeli ”Using a business game concept to enhance servitization: a longitudinal case study” julkaistiin vuonna 2012 Managing Service Quality -lehdessä. Lehden kustantaja Emerald Group Publishing Limited on valinnut artikkelin vuoden parhaaksi artikkeliksi.

 

Paranko ampuu alas turhaa hypetystä, joka liittyy palveluliiketoimintaan.

– Ei pidä paikkaansa, että palveluiden avulla saataisiin parempaa kannattavuutta ja tasaisempaa kassavirtaa. Palvelubisnes syö ihan samaa kaurapuuroa kuin muutkin. Matalasuhdanteen aikana palvelubisnes ja kassavirrat niiaavat.

– Ei ole olemassa tieteellistä näyttöä sille, että palvelubisnes olisi kannattavampaa liiketoimintaa. Päinvastoin – uskaltaisin väittää, että varsinkin jos puhutaan Hiacesta ja työkalupakkimiehestä, palveluilla on vaikeaa saada aikaan kovin hyvää kannattavuutta. Mutta sillä, että Kone sattuu olemaan Suomen kannattavimpia yrityksiä, lienee vissi yhteys palveluihin, Paranko sanoo.

Väitteelle, että palveluyrityksen kannattaa mennä tosi pitkälle asiakkaan prosessiin, ei Parangon mukaan löydy todellisuuspohjaa. Ennen kuin yritys siirtyy tekemään asiakkaansa bisnestä, kannattaa turhien pettymysten välttämiseksi perehtyä asiakkaan kannattavuuteen.

Lisäarvopalveluista puhutaan paljon.

– Kyseessä on asiakkaan kannattavuutta parantava palvelu. Ei ole mitään lisäarvoa, jollei se paranna kannattavuutta, Paranko täsmentää.

Palveluissa on toisaalta valtavasti potentiaalia.

– Palveluliiketoiminnan kautta laitevalmistajille ja koneenrakentajille avautuu ainutlaatuinen mahdollisuus oppia ymmärtämään asiakkaitaan. Jos takuukäsittelijä, varaosakauppias ja huoltomies kaikki keräisivät systemaattisesti tietoa, siitä olisi valtava hyöty tuotekehityksessä. Parempaa asiakastarveanalyysiä on vaikea kuvitella.

Käytännönläheistä tutkimustyötä

TTY:n teollisuustalouden laitokselta löytyy asiantuntemusta niin strategian, markkinoinnin, tuotannon kuin laskentatoimenkin alalta.

– Me teemme käytännönläheistä tutkimustyötä. Se tarkoittaa sitä, että olemme syvässä yhteistyössä yritysten kanssa. Me autamme palveluiden tarjoajia palveluiden hinnoittelussa ja arvioimme tuotteiden sekä palveluiden kaupallista potentiaalia ja kannattavuutta. Avustamme yrityksiä tuotekehitysprojekteissa ja huolehdimme siitä, että palvelunäkökulma otetaan huomioon jo tuotekehityksen aikaisissa kannattavuuslaskelmissa. Olemme myös tehneet kustannusselvityksiä esimerkiksi jatketusta takuusta, Paranko kertoo.

Teksti: Leena Koskenlaakso
Kuva: Petri Laitinen

 
Kerro kaverille
Mikrotehdas tuo valmistuksen työpöydälle ja myymälän takahuoneeseen
Mikrotehdas tuo valmistuksen työpöydälle ja myymälän takahuoneeseen
1/2014
Mikrotehdas tuo valmistuksen työpöydälle ja myymälän takahuoneeseen
Voittaako Suomi seuraavassa teollisuuden murroksessa?
Voittaako Suomi seuraavassa teollisuuden murroksessa?
1/2014
Voittaako Suomi seuraavassa teollisuuden murroksessa?
Kultaryntäys avaruuteen
Kultaryntäys avaruuteen
1/2014
Kultaryntäys avaruuteen
Kirkastuvaa luvassa
Kirkastuvaa luvassa
1/2014
Kirkastuvaa luvassa
Automaatio tehostaa kiven murskausta
Automaatio tehostaa kiven murskausta
1/2014
Automaatio tehostaa kiven murskausta
Terästutkimuksen uudet kuviot
Terästutkimuksen uudet kuviot
1/2014
Terästutkimuksen uudet kuviot
Oppimisympäristö on enemmän kuin tuoli ja pulpetti
Oppimisympäristö on enemmän kuin tuoli ja pulpetti
1/2014
Oppimisympäristö on enemmän kuin tuoli ja pulpetti
Karjalainen perinnepeli Hervannassa päättyi häihin Kroatiassa
Karjalainen perinnepeli Hervannassa päättyi häihin Kroatiassa
1/2014
Karjalainen perinnepeli Hervannassa päättyi häihin Kroatiassa
Työkaluja turvallisuuden mittaamiseen
Työkaluja turvallisuuden mittaamiseen
1/2014
Työkaluja turvallisuuden mittaamiseen
TTY-säätiön hallitukseen kaksi uutta jäsentä
TTY-säätiön hallitukseen kaksi uutta jäsentä
1/2014
TTY-säätiön hallitukseen kaksi uutta jäsentä
Mikä on strategia ja miten se tehdään?
Mikä on strategia ja miten se tehdään?
1/2014
Mikä on strategia ja miten se tehdään?
TTY kehittää palveluita pk-yrityksille
TTY kehittää palveluita pk-yrityksille
1/2014
TTY kehittää palveluita pk-yrityksille
Tampere energia- ja ekotehokkuuden ytimessä
Tampere energia- ja ekotehokkuuden ytimessä
1/2014
Tampere energia- ja ekotehokkuuden ytimessä
Tietojärjestelmien hankinta on taitolaji
Tietojärjestelmien hankinta on taitolaji
1/2014
Tietojärjestelmien hankinta on taitolaji
Pintakäsittelytekniikoiden konferenssi Tampereella
Pintakäsittelytekniikoiden konferenssi Tampereella
1/2014
Pintakäsittelytekniikoiden konferenssi Tampereella
Rajapinta uudistui
Rajapinta uudistui
1/2014
Rajapinta uudistui

Tampereen teknillinen yliopisto on teknologisen kehityksen tiennäyttäjä sekä tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyökumppani. Yliopistosta valmistuu haluttuja osaajia yhteiskunnan eri aloille.

Käyntiosoite:
Korkeakoulunkatu 10,
33720 Tampere

Postiosoite:
PL 527, 33101 Tampere

Puhelinvaihde:
03 311 511
ma–pe kello 8–16.15
kesällä ma–pe 8–15.45

Virallinen sähköpostiosoite:
tty.asiointi@tut.fi